IR21834 udgangene skiftvis High og Low - Page 3

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low [PS ang. IFR540 lækstrøm]

Sæt en spændingsdeler over udgangen +24V <-modstand 1kohm->"Phase
X"<-modstand 1kohm->GND

Samtidig med ovenstående tests.

mvh/Glenn

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low [PS ang. IFR540 lækstrøm]
Hej Glenn

Har ikke 100-1kHz som kan sendes ind på T1 og T2

På dette Web-link  her: IR support service
http://irf.custhelp.com/cgi-bin/irf.cfg/php/enduser/ask.php

Har beskrevt problemmet for dem. Håber de svarer.
Hvis der kommer svar, vil jeg gerne sende det vider til dig.

Min E-mail: mjs AT nypost DOT dk

Bare sende kort svar, så har jeg din E-mail adresse.

Har forsøgt i weekenden med 8 stk IR21834. Så et eller andet må der være
galt.
Det er indgangen HIN og HO der ikke funger.

Vi høres ved.

Med venlig hilsen
Monie

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low [PS ang. IFR540 lækstrøm]

Hej Monie

Du kan f.eks. lave denne yderst simple firkantoscillator med:
40106B (Schmitt-trigger indgange)
74HC14 (Schmitt-trigger indgange)

Square wave oscillator [Schmitt-trigger baserede]:
http://www.interq.or.jp/japan/se-inoue/e_ckt13.htm

Ifølge formlen på siden fås ca. 1kHz med:
R10%0kohm
C10%nF

mvh/Glenn

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low [PS ang. IFR540 lækstrøm]
Hej Glenn
Jeg afprøver lige konstruktionen med firkantoscillator med, at sende
signalet ind på T1 og T2
Meller tilbage om resultatet.

Med venlig hilsen
Monie

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low [PS ang. IFR540 lækstrøm]
Hej Glenn

Har nu prøvet, at sendes 1kHz ind på T1 og T2
Med DT modstand 180k
Resultat:
LO = 5.72 og HO 10.22V målt til GND
Oscilloskopet viste et fint firkant signal fra 40106B (Schmitt-trigger
indgange).
Oscilloskopet målt på LO = fint firkanrsignal.
Men ingen signal på HO

Inden er alle 8 IR21834 deftekte eller også spille fumlebratte mig et "pus".
Jeg kon til at tænke på om hullerne imellem var noget capicitet som blandet
sig??
Tænker på om det ville være en god idee om at lave et lille print med
konstruktionen på,
hvad mener du.
Hvilken Bootstrapkondensatoren kan du anbefale os RS plus bestillings
Nummer??

Med venlig hilsen
Monie

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low [PS ang. IFR540 lækstrøm]

Hej Monie

Check med et ohmmeter på det slukkede kredsløb, om der er forbindelse
fra printet til T1 banen.

Check også andre forbindelser ben 11, 12, 13.

Du har vel anvendt en sokkel?

mvh/Glenn

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low [PS ang. IFR540 lækstrøm]

Lige et par kommentarer til et highside-kredsløb:

* Highside- (bootstrap) kredsløbet kan _ikke_ anvendes til statisk (DC)
drift af den øverste FET. Lækstrømme i driver og FET dræner din
bootstrapkondensator.
* Bootstrapkondensatoren skal være en type med meget lav lækstrøm og ekstrem
lav ESR.
* For at sikre mod afladning af bootstrapkondensatoren skal
modulationsindekset ligge omkring 50%. 95% og derover giver garanti
problemer med afladet bootstrapkondensator.
* Opladningskredsløbet til bootstrapkondensatoren skal reduceres bedst
muligt mht. parasitinduktanser, ellers begrænses opladningen af
boostrapkondensatoren. Dette gælder selvfølgelig også for stelplanet.....
* Den 12V-forsyning skal kunne levere 'varen' (strømmen) når bootstrapdioden
skal oplades.
* Qrr på bootstrapdioden skal være _lille_ . Schottky vil vel nok være det
bedste valg i din applikation ??

/Claus

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low [PS ang. IFR540 lækstrøm]
Hej Claus

Jeg har snart ingen hår på hovedet længer ;-)
Kommentar nede i din tekst..

Med venlig hilsen
Monie

Er det en forkert valgt driver til det formål jeg vil anvenden den til?

Hvilken Bootstrapkondensatoren kan du anbefale os RS plus bestillings
Nummer??

De 12 volt fås fra prøveopstillingen fra en 7812, skulle det ikke være OK???

Har prøvet med 11DQ10 og BAT85 ligemeget hjælper det.
Har du eller komtar til dette diagram her:
www.sunwind.dk/projekt/diagram3.jpg
Høre meget gerne om fårslag der kan få "skitet" til at fungerer ;-)

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low [PS ang. IFR540 lækstrøm]

En BLDC motor skal have vekslende strøm, så derfor valget være rigtigt
nok. Jeg har set mellem 3-5 andre konstruktioner som anvender high-side
styring.

mvh/Glenn

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low [PS ang. IFR540 lækstrøm]
Hej

Jeg vil lige afprøve dette her diagram:
www.sunwind.dk/projekt/IR2101S-diagram.jpg

Er der en der kan side mig hvilken spænding skal zenerdioden D5 være på???

Se dokumentet og se side 6 hvor der vises et diagram som jeg tror kan
bruges??
www.sunwind.dk/projekt/IR2101S-H-Bridge.pdf

Har du en kommentar?

Med venlig hilsen
Monie

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low [Prototype virker med IR21844]

Hej Monie

Figur:
http://www.sunwind.dk/projekt/diagram3.jpg

Jeg har nu bygget en PWM driver, men jeg har ikke IR21834, men har en
fra samme "serie" IR21844.

*C410%0nF
*D2=1N4148
*Q1, Q2 IRF540N
*R510%0kohm
*not(SD)=+12,5V (IR21844 ben 2)
*R3,R4= 270 ohm

Udover 0,47uF afkoblingen tæt på IR21844, har jeg også 100uF og 220uF.

"+24V" er 22V og "+12V" er 12,5V.

Input (IR21844 ben 1) er 8V firkant (MC1455 baseret):
høj10% mSek
lav= 7 mSek

-

Måling:

Med C4 = 100nF og en 1:10 oscilloskop probe (Ri10%Mohm)+1,5Mohm synker
spændingen fra 12V til ca. 8-9V på 5 mSek. Bemærk at belastningen er til
GND (ikke Vs).

Samme uden 1,5Mohm synker til 8-9V på ca. 8mSek. (10Mohms belastning).

Samme uden probe på High-side, uden ekstern belastning, holder ca.
8,5-9mSek.

Med C4 =(100nF tæt på IC og 1uF MKT 63V) holder den mere end 10mSek.

Ekstrapolation:

Med C4 =(100nF tæt på IC og 1uF MKT 63V) holder den sandsynligvis i
80-90mSek.

-

Du anbefales at sætte 1uF over C4. Så burde kredsløbet holde 40-45mSek
(ca. 25 Hz).

Lav en "fuglerede" om ben 11,12,13 på IR21834 - det må kunne virke.

mvh/Glenn

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low [IR2101]

Hej Monie

Det ser også godt ud.

Med IR2101 skal der ikke være kugler/not i indgangene ben 2,3.

Med IR2102 ér der kugler/not i ingangene ben 2,3.

mvh/Glenn

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low [IR2101]
Hej Glenn

Har lige afprøvet IR2101S diagramet og nukører udgangen fint.
Ved T1 high er HO=high (11.94)
Ved T2 high er LO=high (11.98)
Og kun en af udgange er ad gangen. OK

Men så er der et andet problem nu.
Ved T1 high er Q1=ON
Målt fra GND til A var der kun en spænding på 8.31V

Ved T2 high er Q2=ON
Målt fra A til den 12V forsygningsspænding var der 11.99V
Ved T2 low -- er der målt til forsygningsspænding = 11.94V

Så selve H-bridge virker ikke.
Der skulle gerne virke som illustreret her:
www.sunwind.dk/projekt/Hbridge.jpg

Med venlig hilsen
Monie

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low [IR2101]

Hej Monie

Giv den signalet fra oscillatoren. Som andre har nævnt, kan den ikke
holde spændingsniveauet hele tiden, uden at T2 bliver høj istedet,
engang imellem.

Selv med C11=3,3uF vil den sikkert kun kunne holde 150mSek (0,15 Sek).

http://www.sunwind.dk/projekt/IR2101S-diagram.jpg

mvh/Glenn

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low [IR2101]
Hej Glenn

T2 virker fint, med indgange high holder den udgangen Q2, lige så længe
indgangen er high.

Men det gør T1 ikke den starte op i 1 sekund med fuld (A) spændingforsygning
(15V) derefte går spændingen langsom ned.
Er det sådan, at kredsen skal virke? Jeg trode med en high indgang på T1
forblev high lige så længe der var spænding på, men det gør den ikke.
Hvad laver D5 og R22
Og hvilken hværdi skal D5 havde?
http://www.sunwind.dk/projekt/IR2101S-diagram.jpg

Jeg tro det er ved at lykkes ;-)

Med venlig hilsen
Monie

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low [IR2101]

Ja det er det. Men da du skal lave skift mange gange i sekundet er det
fuldt brugbart. Grunden til at den mister "pusten", skyldes at high-side
bruger lidt strøm (1Mohm?), det er nok det interne pulsformidlingssystem.

R22 ved jeg ikke, men som jeg foreslog dig, kan den i testøjemed fungere
ved at trække midtpunktet nedad, så C11 bliver ladet op, selvom ingen af
T1 og T2 signalerer "on" til Qøvre og Qnedre.

D5 er en zenerdiode, som i tilfælde af overspænding f.eks. fra motor,
afledes til GND. Det forudsætter dog at Qøvre er brændt af eller
fjernet, da Qøvre indeholder en hurtig diode som leder
overspændingspulser til "60V".

mvh/Glenn

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low [IR2101]
Hej Glenn

Selvom dette er en lang "tråd" så har det været meget lærrigt.
D5 er en zenerdiode, hvis jeg vælger 12Vzener, er det så helt forkert?
Ved en 12V forsygningsspænding.

Med venlig hilsen
Monie

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low [IR2101]

Hej Monie

Ved 12V motorforsyningsspænding ville jeg nok anvende en ca. 24V
zenerdiode. Men det ville være interessant at vide det præcise formål.
De 24V er blot et bud, jeg har ingen argumenter for det, dog skal den
være pænt højere end Qøvres forsyningsspænding.

Hvis det var 60V skulle du anvende ca. 120V zenerdiode.

Hvis det var 24V skulle du anvende ca. 48V zenerdiode. Jeg troede du
ville anvende 24V til motoren?

mvh/Glenn

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low [IR2101]
Ok Glenn

De 60V der nævnes, det er for at være på den sikkere side, ideet det er 2x
24C solceller der skal kobles på og i tomgang har jeg målt 56V.
Den endelig motor skal kunne arbejde op til max 60V
Det er en forløber af en 24V 3-Phase BLDC motor jeg har fået lavet. Til test
af eletronikken.

Så har jeg spurgt om så meget.
Nu vil jeg lave en printplade og teste konstruktionen.
Du skal havde rigtig mange tak for din store hjælp.

Med venlig hilsen
Monie

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low [IR2101]

Hej Monie

I så fald ville jeg vælge ca. 80V zenerdiode (f.eks. 3*24V), da IRF540
kan tåle 100V og du mener at tomgangsspændingen er ca. 60V.

mvh/Glenn

Site Timeline