IR21834 udgangene skiftvis High og Low

Med efterfølgende Web-link, der viser et diagram tegnet over komponenten
IR21834.
Har jeg forsøgt, at få udgange HO og LO til skiftvis, at være ON eller OFF
ved henholdvis High og Low (+5V og 0V) på indgangene T1 og T2..
Se her: www.sunwind.dk/projekt/Diagram.jpg

Dokument for IR21834: www.sunwind.dk/projekt/ir21834.pdf

Midt test af kredsløbet.
Se her: www.sunwind.dk/projekt/skema.jpg

Jeg har brug for, at når T1 bliver High så går udgange HO også High,
så den kan tænde for Mosfet'en
Det samme skal gælde for T2.
Har du mulig for, at fortalle mig hvordan kredsen IR21834 skal være koblet
for,
at udgangene henholdvis HO og LO skiftvis kan blive High/Low ???
Monie Jacobsen

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low

Hej Monie

Kredsløbet fungerer fint kan jeg se, ifølge din test.

Vær opmærksom på at Low-side (LIN) er NOTtet - det signalerer
fabrikantet med den vandrette streg over LIN i databladet f.eks. side 1.

Fra tidligere indlæg:
 >IR21834 er dog lidt anderledes, Lin er inverteret (NOTtet) i forhold
til IR2181. IR21834 har en indbygget pull-up modstand på Lin, hvilket er
godt (og pulldown modstand på Hin ligesom IR2181).

/Glenn

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low

Hej Monie

Det bedste er at mikrocontrolleren inverterer signalet, det burde være
ret simpelt.

Hvis du vil have not(LIN) til ikke at fasevende 180 grader, skal du
styresignalet igennem en gate der inverterer.

mvh/Glenn

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low
hey....

hvis du vil ha en micro til at styre det, som ikke er beregnet til det,
skal du lige huske noget død-tid.... ellers gir det et ordenligt knald....

et par us er form. nok....

/f

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low [anti-shoot-through indbygget i IR21834]

Hej Finn

Ja, det er normalt rigtigt, men Monie skal anvende styrningen til en
BLDC (Brushless DC) motor og her vil styringen ikke lave skift direkte
fra terminal høj-til-lav eller lav-til-høj, den gør det via en tristate
tilstand.

Hvis mikrokontrolleren eller andet, ved en fejl alligevel skulle komme
til at give styresignaler, som burde tænde både high-side og low-side så
afværes det meste i IR21834, da den faktisk har indbygget
anti-shoot-through! Prøv at se i databladet.

Derfor anbefalede jeg kredsen oprindeligt. Prisen var den samme.

mvh/Glenn

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low
Hej Gleen

Se her:  www.sunwind.dk/projekt/H-bridge-Mosfet.jpg

Jeg ønsker f.eks at tænde mosfet TR5 og TR4, det lykkes ikke...
Fra mikrocontrolleren kommer der et Output til disse mosfet som er +5V

Jeg er ikke helt med, kan du lave et lille diagram, hvor du viser hvordan du
vil
lave en fasevending 180 grader for (LIN) gate der inverterer.

Med venlig hilsen
Monie

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low [not-gates]

Hej Monie

Du sender signalet via en not-gate - f.eks. en af disses gates:
4049B
74HC04
40106B (Schmitt-trigger indgange)
74HC14 (Schmitt-trigger indgange)

http://en.wikipedia.org/wiki/Schmitt_trigger

mvh/Glenn

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low [PS, not-gates]

Hej Monie

Du skal huske 10kohm pull-down modstande på Lin not-gate input-siden.

mvh/Glenn

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low [sandhedsdagram]

Hej Monie

Her er sandhedsdiagrammet for IR21834 og de to MOSFET:

not(Lin) HIN  LO HO  "Phase X"
    0      0   1  0      "0"
    0      1   input-kombinationsfejl (anti-shoot-through aktiveret).
    1      0   0  0      "tristate tilstand"; høj-impedans
    1      1   0  1      "1"

http://en.wikipedia.org/wiki/Tri-state_buffer

mvh/Glenn

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low [Vigtigt! og lidt om stjerne-jord/-stel]

Hej Monie

Dette skal du være opmærksom på med IR21834:

Et eller andet sted skal du forbinde IR21834-COM-jord sammen med
IR21834-Vss-jord. Hvis du ved at det har du allerede gjort, er det fint
og du behøver ikke at læse videre - men ellers:

-

Det er nok bedst at forbinde logik-strømforsyningsjord (=IR21834-Vss)
sammen motor-strømforsyningens jord (bliver så IR21834-COM-jord)
direkte, på denne måde undgår du stel/jord-strømme mellem de tre IR21834.

Motor-strømforsyningens jord har du herved udnævnt til stjernestel (Star
Ground):
Star Grounding in Tube Amplifiers:
http://www.geofex.com/Article_Folders/stargnd/stargnd.htm

-

Forskellen mellem IR21834-COM-jord og IR21834-Vss-jord må max. være 5V
ifølge databladet.

mvh/Glenn

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low [Vigtigt! og lidt om stjerne-jord/-stel]
Hej Glenn

Jeg er meget glad forde du hjælper mig. Jeg har det nemlig svært med det
Engelske.
Læse det du skriver grundig igennem og printer det ud og kommer papierne  i
ringmappe.
Se her: www.sunwind.dk/projekt/diagram2.jpg
Er det sådan du mener at Schmitt-trigge skal forbindes?

Som du også kan se så i det redigeret diagram2, så er Vss og COM forbundet
til GND

Med venlig hilsen
Monie

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low [inverter anvendelse]

Hej Monie

Jeg det ser rigtigt - dog bør R2 være 10 kohm og C1 skal ikke være der.

Du kan godt have R1 på 270 ohm, men du kan også blot erstatte den med en
lus.

Din IR21834 symbol bør nok have en visning af at Lin er not(Lin) eller
f.eks. en vandret streg over som i databladet. Mange anvender i dag
denne "notting"-symbolform.

Andre firmaer anvender en lille kugle i indgangen ligesom på din
NOT-gates udgang.

mvh/Glenn

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low [inverter anvendelse]
Hej Glenn

Kommentar nede i teksen

Med venlig hilsen
Monie

Har ændret værdier som du beskriver her ovenfor.

Jeg erstatter den med en lus.

Jeg har lavet komponenten selv, så jeg kan hurtigt ændre det til "notting"
symbol

Så har jeg tilrette diagrammet. Har du en kommentar til forbedering, er du
meget velkommende.
Se her:  www.sunwind.dk/projekt/diagram3.jpg

For lige kort, at oprisse andringerne og resultatet for handlingsforløbet
nu.
1: Så vil en spændig     på +5V ind på T1 føre til, at Q1 leder (ON)
2: Og en spændingen på +5V ind på T2 vil føre til, at Q2 leder (ON)

Håber jeg har forstået det hele ;-)

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low [inverter anvendelse]

Hej Monie

Såvidt jeg kan se, så burde den fungere sådan.

-

Men husk at den også har en 3. tilstand, hvor den i princippet er
højimpedanset. Når både T1 og T2 er lave (Q1 og Q2 off).

Men fordi der er dioder i alle MOSFETene, vil en motor der drejes rundt,
virke som generator og lade "+24V" op - dog normalt mindre end 24V. Så
den er ikke ubetinget høj-impedanset. Den er kun høj-impedanset sålænge
motorens genererede spænding er lavere end "+24V" forsyningsspændingen.

Dioderne virker som en trefaset diodeensretter, hvis motorens genererede
spænding er højere end "+24V" forsyningsspændingen.

mvh/Glenn

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low [inverter anvendelse]
Hej Glenn

Du skerev:
Hvad betyder det rent praktisk, er der noget jeg skal fortage mig.
Det kan jo forkomme, at begge Q1 og Q2 er OFF idet de repræsentere Phase A
og i perioder er det kun Phase B og C der er aktiv.

[...]

Du behøver almindeligvis ikke at tænke på det. Det var bare for at
fortælle hvad der ville ske hvis man drejer motoren selv.

mvh/Glenn

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low [inverter anvendelse]
Til Glenn

Du skal havde rigtigt mange tak for din store hjælp;-)

Jeg vil nu afprøve konstruktionen med de nyde ændringer.

Vender tilbage og fortæller om resultatet.

Med venlig hilsen
Monie

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low [inverter anvendelse]
Jeg prøver med en  40106-Schmitt-trigger, at få udgangen (Pin1) til, at gå
high ved en +5V på indgangen (Pin2)
Se Web-link herunder:
www.sunwind.dk/projekt/eksempel-cd40106.jpg

Skulle bruge det til denne konstruktion.
www.sunwind.dk/projekt/diagram3.jpg

Men Schmitt-trigger vil ikke skifte udgangen. Er high med de 12V som den
forsyningsspænding er på 12 VDD
Hvad er årsagen?

Og hvad skal der gøres for, at få udgangen til at skifte?

Med venlig hilsen
Monie

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low [inverter anvendelse]
UBS:
Har opdaget, at jeg skulle havde +5V som forsygningspændig til IC.
Så skifter IC som den skulle.
Iflg.diagrammet herunder kan jeg nu tænde og slukke Q2.
Men hvis der ingen spændig er på T1 og T2  så er T1 tændt og det skal den
ikke værer!
www.sunwind.dk/projekt/diagram3.jpg

Har du et forslag til løsning af problemmet?

Med venlig hilsen
Monie

Re: IR21834 udgangene skiftvis High og Low [inverter anvendelse]

Hej Monie

Nej, det burde den ikke.

Prøv at sætte 1-10kohm mellem "Phase A" og GND.

Det kan være at C3 ikke er blevet ladet op og så kan high-side logikken
ikke virke.

Alternativt kan du sætte T2 høj et øjeblik, men helst kun på en "Phase"
ad gangen.

Prøv at se om det virker.

-

Virker det ikke så prøv at måle: