IR Transistor

Hej.

Jeg skal lave et kredslF8%b som kan fF8%le om der er noget der blokere en
strE5%le og i givet fald vise at stedet er blokeret.

Helt generelt er det sE5%dan at jeg skal se om der holder noget pE5%
imellem min IR Transistor og min IR Diode.
Men sE5% kommer det store problem. Jeg har aldrig arbejdet med disse
komponenter fF8%r.

Jeg laver et kredslF8%b som viser status pE5% en lysdiode om den aktuelle
sensor er blokkeret.

Jeg skal have omkring 200 sensorer sE5% disse komponenter mE5% godt vE6%re
billig, jeg har set lidt pE5% http://www.rsonline.dk/ og syntes at
priserne for en IR Transistor er lidt dyr der, omkring 5 kroner pr.
styk.

Hvilke komponenter kan bruges til dette.
Sensorerne skal operere i et rum ved stuetemperatur og de skal ikke
kunne trE6%kke det helt store da jeg som tidligere skrevet skal vise
status pE5% en lysdiode.

Venlig hilsen
Christian

Re: IR Transistor

Hvis det skal være billigt, skal du da ikke købe dine komponenter hos RS. De
har et stort sortiment og hurtig levering, til gengæld er priserne høje.

Prøv i stedet at kik hos www.cypax.com
Ved et hurtigt kik hos dem fandt jeg denne BPW17N IR-RECEIVER  til 1,43 Kr.
ved 100 stk. Se http://www.cypax.com/vare/00.042.0017

Re: IR Transistor

Se på hvordan ham hersens sensorer er lavet:
http://www.kmitl.ac.th/~kswichit/LFrobot/LFrobot.htm

Han har btw også mange andre intr. ting på programmet

Re: IR Transistor

Hej.

Jeg skal lave et kredsløb som kan føle om der er noget der blokere en
stråle og i givet fald vise at stedet er blokeret.

Jeg laver et kredsløb som viser status på en lysdiode om den aktuelle
sensor er blokkeret.

Spørg Moppe, han "har" også en stor modeljernbane.

/Bo.

Re: IR Transistor

Hvor vi absolut _ikke_ bruger ir til detektering. Det er altså alt fo
rbesværligt.

Re: IR Transistor

200 lysdioder ?

Det kommer an på, hvad det er man skal dække, hvordan man elelrs vil
implementere det i anden elektronik osv.

Hvad er det der skal dække sender/modtager ?

Kom med lidt mere info, det kan være at jeg har en let løsning ved
hånden....

Re: IR Transistor

Det som sensorerne skal se er vores spor rist som er lettere skjult sE5%
der ikke er frit udsyn.
Det som vi har tE6%nkt pE5% er at sensorerne skal se om der er noget som
blokkere og hvis der er skal en diode lyse rF8%d, ellers skal en anden
lyse grF8%n. Dioderne skal vE6%re hvor sensoren er da det er nemmere at se
om der er rF8%d eller grF8%n lys ved siden af vores nummer display som
stE5%r ved sporet. Vi har forbundet et 7-signemts display sE5% det viser
spornummeret, og ved siden af skal der lyse den aktuelle diode.

SE5% vi skal have en IR sender pE5% den ene side af sportet og en modtager
pE5% den anden side, samt dioderne sE5%ledes at vi ikke skal til at fF8%re
for mange kabler.

Som svar pE5% de tidligere svar, sE5% skal i have mange tak for de gode
links.
Det er nogle dejlige sider i keder, som jeg tror jeg kan fE5% glE6%de af.

Christian

Re: IR Transistor

Hvor mange vil du have ned langs hver enkelt spor?

Hvorfor ikke lave spordetektering rent elektrisk ?

Re: IR Transistor

Vi vil have en der gE5%r pE5% diagonal pE5% sporet, mE5%ske 2 pE5% de lange =
hvis
de er prE6%cise nok...

Hvordan kan vi ellers lave det elektrisk?

Christian

Re: IR Transistor

Læs evt nyeste MIBA, der er der IR følere til vendesløjfedetektering.

Mere info søges:
Strømforsyning
System
Hvor mange spor