IR temperaturmåler

Er der nogen der har kendskab til en pålidelig IR temperaturmåler ???
gerne op til en 400 - 500­°C

mvh Erik

Re: IR temperaturmåler

Jeg arbejder med akkrediteret kalibrering af bl.a. IR termometre.

Prøv at definere "pålidelig".
Er det nøjagtighed?
Drift over tid?
Mulighed for at indstille emmisions koefficienten?, nøjagtighed af
målearealet som funktion af afstanden til optikken?
Bøleglængde (typ. 7 - 14 µm)?
etc.

Pris og kvalitet hænger sammen.
Du får ikke det samme ud af et Harald Nyborg termometer til 130 kr som af et
Fluke eller Testo til 5.000+ kr.

Uanset hvor god kvalitet du køber, er IR målinger behæftet med relativ stor
usikkerhed, type 2 - 5 gr.C. Ved 500 gr.C nemt 15 gr.C for et billigt
termometer.

--
hilsen Ole

Re: IR temperaturmåler

nå ja, pålidelig !! den skal vise den "rigtige temperatur" så godt det
nu er muligt.
jeg har rodet lidt med et der ligner dette "Elma 614A" (søg det på
google, så kommer det frem) men jeg synes det er helt hen i skoven
uanset hvad jeg prøver at måle på. og jeg har forsøgt at kigge i
vejledningen for at indstille emmisions kofficienten.
jeg har forsøgt at måle på lidt af hvert: huden, kaffekande, malede rør,
sorte rør, rustfrie rør kolde og varme (+10 til +300°) uden at der blev
vist noget der lignede den forventede temperatur.
og det undre mig lidt, derfor spørger jeg til andres erfaringer ???

men man skal måske meget hellere gå efter en "overflade føler" ???

mvh Erik

Re: IR temperaturmåler
Du kan evt. se i forbruger gruppen. Der var et spørgsmål 2013-08-20 også
vedr. IR termometer og der har jeg skrevet lidt bl.a. omkring lasersigtet
som godt kan forvirre lidt.
(Laseren har intet med målingen at gøre. Den er KUN et sigtemiddel.)

Jeg kan se at det omtalte Elma IR termometer også har en TC indgang (type
K). Så kan du evt. sammenligne med en K overflade kontakt føler.
Det er faktisk sådan man enkelt kan cirka bestemme emmisionsfaktoren på et
ukendt emne - altså indstille e til IR visningen er lig med TC visningen.

Bemærk at også overflade TC følere kan have stor fejlvisning idet de let
bortleder noget af varme- eller kuldeenergien fra en overflade.
Måling af overfladetemperatur er faktisk ikke helt lige til selv om det
tilsyneladende er enkelt.

En vand/is blanding (som grødis) er meget tæt på 0 gr.C og har en e værdi på
0,94 - 0,96 (så vidt jeg husker) så kan du prøve med det for at se om dit
termometer virker.
Søg evt på nettet efter tabeller med e koefficienter. Der er masser af dem
derude. Evt. søgetekst kan være f.eks.: "ir thermometer emisivity".
Der findes også flere artikler som er gode til at blive klogere af om
terorien bag IR temperaturmålig.

--
mvh Ole

Re: IR temperaturmåler

Tilføjelse: Fluke/Raytek opgiver i en tabel is til e=0,98 og vand til
e=0,93, så man må formode at en grødis hvor overfladen er både is og vand må
ligge derimellem.
Kilde:
http://www.raytek.com/Raytek/en-r0/IREducation/EmissivityNonMetals.htm

--
Ole

Re: IR temperaturmåler

tak - er også læst

men ud over indstilling emmisionsfaktor, som for at have noget at starte
med, er sat til 0,95, hvad kan så få den til at vise helt hen i skoven ???

prøvede at måle på gulvet, +50° for lidt senere samme sted -17°
et "sort" rør som vel er 200-300° viser den OL, hvilket bør betyde at
der er målt over 1000° måleafstand var her ca 20 cm.

eller er det bare gået i stykker, for hvis det er tilfældet vil jeg føle
mig mere tryg ved at købe et nyt.

mvh Erik

Re: IR temperaturmåler

Tja... ud fra de tal du skriver her ovenfor ville jeg sige at den er defekt.
På et gulv der er næsten samme temp. som i lokalet, skulle den gerne vise
tæt på den reelle temp. og i hvert fald ikke så store udsving. Det er
repeterbarheden.
e- koefficienten spiller ikke nogen rolle hvis man måler på et emne der har
samme temp. som rummet det er i dvs. er i termisk ligevægt.

--
mvh Ole

Re: IR temperaturmåler
nu har jeg også prøvet med en overfladeføler - den tror jeg på viser
rigtigt.

Tak for hjælpen.
mvh Erik

Site Timeline