IR-Teknik hvordan ?

Hej gruppe.
Jeg har læst mange gode og vejlende svar her i denne gruppe, så jeg prøver
selv med et spørgsmål.

Er der nogen med kendskab til ir-teknik, som kunne hjælpe mig.
Jeg har anskaffet en IR-Trans, som kan lære signalet fra en fjernbetjening,
det virker fint.
MEN jeg ville gerne kunne gemme koden i en database, men det lader sig ikke
gøre med den medleveret software.
Hvis det er en forkert gruppe, undskylder jeg mange gange og håber at få den
rigtige gruppe at vide.

Hej Karl

Re: IR-Teknik hvordan ?

Hej Karl

Der er nok næppe nogen der kan hjælpe dig med de sparsomme oplysninger du
giver.

Prøv igen. Hvad er det helt nøjagtigt det er du har, kan og vil?

Peter

Re: IR-Teknik hvordan ?
Hej Peter
Jeg har anskaffet en USB enhed, som kan lære koder fra en fjernbetjening og
gemme dem på en PC'er.
Nu kan PC'eren bruges, som fjernbetjening, da enheden også kan sende den
lærte kode.
Jeg vil gerne kunne modtage koden i et program, hvor jeg kan læse koden, for
at kunne redigere den til mit brug.
Eks:
Jeg har to motorer en til at køre op og ned , samt en til at køre til
venstre og højre.
Det skal styres fra tastaturet med pil op/ned og pil højre/venstre.
Senere vil jeg gerne kunne lave flere funktioner, så som forskellige stop
positioner og hastigheder, men det kræver noget hardware, som jeg vil lave
senere.
Først vil jeg gerne have styr på sende og modtage med IR system.
Her er et link til IRTrans.
http://www.irtrans.de/en/shop/bus.php

Hej Karl

Re: IR-Teknik hvordan ?

Hvis den sidder på rs232, så prøv at logge med hyperterminal

Kasper

Re: IR-Teknik hvordan ?

Hmmmmmm....

Klaus

Re: IR-Teknik hvordan ?

Det ku' godt være den var til stede som en virtuel serialport...

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: IR-Teknik hvordan ?

Ja suk... hæftede mig måske for meget i denne linie:
4,800, 9,600, 19,200 and 38,400 Baud bus speed

Kasper

Re: IR-Teknik hvordan ?

Hvis det er den, du har linket til, må den skulle tilsluttes
COM/RS232-porten på din PC og så er det ikke så svært at aflure dens
protokol vha. fx "serial monitor":
http://www.hhdsoftware.com/Products/home/serial-monitor.html
Det har jeg brugt meget og det virker rigtig godt.
Hvis den tilsluttes via USB er det ikke helt så simpelt.

Mvh. Kim

Re: IR-Teknik hvordan ?

Jeps virker rigtig godt, men begynder at brokke sig over licens på et
tidspunkt.
sysinternals har stadig en gratis "seriel sniffer" der hedder portmon.
Den har nogle irriterende momenter, men fungerer.
(Hvis din applikation læser én byte ad gangen fra serielporten, så laver den
en linie i gui'et ! Det er jo rigtig nok ... men serial monitor er bedre til
at gruppere en række én byte læsninger inden for x ms til én linie i
gui'et. )

Start device manager / enhedshåndtering, udvid Porte
Der har du nok COM1 og evt COM2
Sæt USB fætteren i.
Se, om der kommer en Com port mere.

Hvis der gør, så kan den bare sniffes med ovenstående programmer uden
problemer.

Hvis ikke kan du
1) Finde dig en USB pakke sniffer. Det er ikke meget værre end at sniffe com
trafik. Man kan vælge hvilken enhed man vil lytte efter etc. Har desværre
ikke noget link.

2) Skille dimsen ad, og finde et sted på printet hvor det er "3V RS232" og
mur så en MAX232 eller lignende sammen så du kan lytte på både rx og tx.

sig til hvor langt du kommer, jeg skal have gang i noget lignende, for at
fixe noget jeg mener er en bug i firmwaren på min forstærker

:-)

tpt

Re: IR-Teknik hvordan ?

USB sniffere:

http://www.hhdsoftware.com/Products/home/usb-monitor.html

http://www.fabulatech.com/usb-monitor-pro.html

http://www.everstrike.com/usb-monitor/?ref=adwords&gclid=CNCgsLqL65ACFRE1aAodxhFZWA

Skal selv igang med at kigge på noget, når jeg får tid.

/Kim

Re: IR-Teknik hvordan ?

Det er ikke godt at vide, hvordan signalerne overfF8%res, sandsynligvis
som pakker. Det du ska, som jeg lE6%ser det er at kF8%re deres
"serverapplikation" og sE5% sende kommandoer til den.

At undgE5% deres software krE6%ver nok en del "softwaretE6%nkning" selv....

Klaus

Re: IR-Teknik hvordan ?
Tak til alle deltager.
Jeg kan se at jeg har rodet mig ind i noget, som ikke er lige til.
Er der nogen der kender en lignende model, som kører på RS 232, det er jeg
lidt bedre til end USB.
Jeg har vedhæftet et link til manualen.
http://www.irtrans.de/download/Docs/Installation%20und%20Bedienung%20IRTrans_EN-A5.pdf
Jeg er meget glad for den interesse og support I giver mig.
Mange tak Karl

meddelelse

Det er ikke godt at vide, hvordan signalerne overføres, sandsynligvis
som pakker. Det du ska, som jeg læser det er at køre deres
"serverapplikation" og så sende kommandoer til den.

At undgå deres software kræver nok en del "softwaretænkning" selv....

Klaus

Re: IR-Teknik hvordan ?

Det har de selv. Som du kan læse i din manual er der en RS232 model.

http://www.irtrans.de/download/Docs/Installation%20und%20Bedienung%20IRTrans_EN-A5.pdf

Prøv at se på side 8 af 16 der er koderne i en .rem fil
Den .rem fil kan du redigere som du vil.

Din "irserver" skal så køre i baggrunden.

Re: IR-Teknik hvordan ?
Til alle jer hjælpsomme mennesker.
Tak for idag .
Jeg sover lige en nat på alt det input jeg har fået idag.
Hej Karl

http://www.irtrans.de/download/Docs/Installation%20und%20Bedienung%20IRTrans_EN-A5.pdf

Re: IR-Teknik hvordan ?
Hej
Takket været jeres positive input, har jeg nu en database.
Så problemet er løst med at læse data.
Det medfølgende program har oprettet en folder der hedder" REMOTE ", her
ligger data for det device navn, man har lært koderne under.
Så nu er det bare, hvordan kan ændrede data sendes til IR-sender delen via
tastatur.
Håber der er et par hjælpende forslag.
Udskrift af database kommer i notebook.

http://www.irtrans.de/download/Docs/Installation%20und%20Bedienung%20IRTrans_EN-A5.pdf

Re: IR-Teknik hvordan ?

Kan du ikke bruge IRTrans GUI klienten til det ?

Alternativt Batch klienten, så skal du kun skrive et simpelt program der
starter irclient med parametre bagefter som beskrevet her:
Normally it works Menu-Driven but it can also be used to send
commands with Programs and scripts. To do that it is started with
irclient <hostname> <Remote> <Command>.

Ellers skal du til at have gang i LIRC.