IR-Teknik hvordan ?

Hej gruppe. Jeg har læst mange gode og vejlende svar her i denne gruppe, så jeg prøver selv med et spørgsmål.

Er der nogen med kendskab til ir-teknik, som kunne hjælpe mig. Jeg har anskaffet en IR-Trans, som kan lære signalet fra en fjernbetjening, det virker fint. MEN jeg ville gerne kunne gemme koden i en database, men det lader sig ikke gøre med den medleveret software. Hvis det er en forkert gruppe, undskylder jeg mange gange og håber at få den rigtige gruppe at vide.

Hej Karl

Reply to
user

Hej Karl

Der er nok næppe nogen der kan hjælpe dig med de sparsomme oplysninger du giver.

Prøv igen. Hvad er det helt nøjagtigt det er du har, kan og vil?

Peter

Reply to
Peter Andersen

Hej Peter Jeg har anskaffet en USB enhed, som kan lære koder fra en fjernbetjening og gemme dem på en PC'er. Nu kan PC'eren bruges, som fjernbetjening, da enheden også kan sende den lærte kode. Jeg vil gerne kunne modtage koden i et program, hvor jeg kan læse koden, for at kunne redigere den til mit brug. Eks: Jeg har to motorer en til at køre op og ned , samt en til at køre til venstre og højre. Det skal styres fra tastaturet med pil op/ned og pil højre/venstre. Senere vil jeg gerne kunne lave flere funktioner, så som forskellige stop positioner og hastigheder, men det kræver noget hardware, som jeg vil lave senere. Først vil jeg gerne have styr på sende og modtage med IR system. Her er et link til IRTrans.

Hej Karl

"Peter Andersen" skrev i en meddelelse news:47976923$0$90264$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Reply to
user

Hvis den sidder på rs232, så prøv at logge med hyperterminal

Kasper

Reply to
Kasper

ng

Hmmmmmm....

Klaus D. Mikkelsen (google gro

Det er ikke godt at vide, hvordan signalerne overf=F8res, sandsynligvis som pakker. Det du ska, som jeg l=E6ser det er at k=F8re deres "serverapplikation" og s=E5 sende kommandoer til den.

At undg=E5 deres software kr=E6ver nok en del "softwaret=E6nkning" selv....

Klaus D. Mikkelsen (google gro

Det ku' godt være den var til stede som en virtuel serialport...

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Hvis det er den, du har linket til, må den skulle tilsluttes COM/RS232-porten på din PC og så er det ikke så svært at aflure dens protokol vha. fx "serial monitor":

Det har jeg brugt meget og det virker rigtig godt. Hvis den tilsluttes via USB er det ikke helt så simpelt.

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

Det er ikke godt at vide, hvordan signalerne overføres, sandsynligvis som pakker. Det du ska, som jeg læser det er at køre deres "serverapplikation" og så sende kommandoer til den.

At undgå deres software kræver nok en del "softwaretænkning" selv....

user

user skriver:

Det har de selv. Som du kan læse i din manual er der en RS232 model.

Prøv at se på side 8 af 16 der er koderne i en .rem fil Den .rem fil kan du redigere som du vil.

Din "irserver" skal så køre i baggrunden.

Jeps virker rigtig godt, men begynder at brokke sig over licens på et tidspunkt. sysinternals har stadig en gratis "seriel sniffer" der hedder portmon. Den har nogle irriterende momenter, men fungerer. (Hvis din applikation læser én byte ad gangen fra serielporten, så laver den en linie i gui'et ! Det er jo rigtig nok ... men serial monitor er bedre til at gruppere en række én byte læsninger inden for x ms til én linie i gui'et. )

Start device manager / enhedshåndtering, udvid Porte Der har du nok COM1 og evt COM2 Sæt USB fætteren i. Se, om der kommer en Com port mere.

Hvis der gør, så kan den bare sniffes med ovenstående programmer uden problemer.

Hvis ikke kan du

1) Finde dig en USB pakke sniffer. Det er ikke meget værre end at sniffe com trafik. Man kan vælge hvilken enhed man vil lytte efter etc. Har desværre ikke noget link.

2) Skille dimsen ad, og finde et sted på printet hvor det er "3V RS232" og mur så en MAX232 eller lignende sammen så du kan lytte på både rx og tx.

sig til hvor langt du kommer, jeg skal have gang i noget lignende, for at fixe noget jeg mener er en bug i firmwaren på min forstærker

:-)

tpt

Reply to
Troels Thomsen

Ja suk... hæftede mig måske for meget i denne linie:

4,800, 9,600, 19,200 and 38,400 Baud bus speed

Kasper

Reply to
Kasper

Til alle jer hjælpsomme mennesker. Tak for idag . Jeg sover lige en nat på alt det input jeg har fået idag. Hej Karl

user

USB sniffere:

Skal selv igang med at kigge på noget, når jeg får tid.

/Kim

Reply to
Kim Therkelsen

Hej Takket været jeres positive input, har jeg nu en database. Så problemet er løst med at læse data. Det medfølgende program har oprettet en folder der hedder" REMOTE ", her ligger data for det device navn, man har lært koderne under. Så nu er det bare, hvordan kan ændrede data sendes til IR-sender delen via tastatur. Håber der er et par hjælpende forslag. Udskrift af database kommer i notebook.

"user" skrev i en meddelelse news:4797b922$0$15888$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

user

user skriver:

Kan du ikke bruge IRTrans GUI klienten til det ?

Alternativt Batch klienten, så skal du kun skrive et simpelt program der starter irclient med parametre bagefter som beskrevet her: Normally it works Menu-Driven but it can also be used to send commands with Programs and scripts. To do that it is started with irclient .

Ellers skal du til at have gang i LIRC.