IR- og LPT-komponent

Jeg har sådan 2 komponenter, men umiddelbart er det ikke til at se forskel -
lidt i farven måske - et firkantet plastikhus med en "linse" på siden.

Hvordan finder jeg ud af, hvilken der er IR og hvilken der er LPT ?

Mvh KS

Re: IR- og LPT-komponent

jeg har to forskellige sorte gummihjul hvordan finder jeg ud af om det er
dæk?

hint: ovenstående kan ingen bruge til noget fornuftigt... du må være mere
præcis - uploade billeder eller beskrive din problemstilling bedre...

Rasmus
Re: IR- og LPT-komponent

Mon ikke det er en IR sender og modtager? Sæt 5V til gennem en 1k modstand
(prøv begge veje med plus og minus), og se efter med et digitalkamera eller
en telefon med kamera, om den lyser. I så fald er det en sender.  :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: IR- og LPT-komponent
Står det ikke i "Emnet" - dooh !

Mvh KS

Re: IR- og LPT-komponent

Det kunne måske være at dit spørgsmål (incl. emnet) var tumbet formuleret,
men ok, med et "dooh" gider jeg i hvert fald ikke spilde min tid på det.

/Hauge

Re: IR- og LPT-komponent
Ja, så er det man skal lære at stoppe kommunikationen - og det gør jeg så.

Mvh KS

Re: IR- og LPT-komponent

Netop, hvilket er en ret god ide når det ikke er muligt for dig at forklare
dit problem, så andre end dig selv kan forstå det.

/Hauge

Re: IR- og LPT-komponent
Har fået en løsning !

Mvh KS

Re: IR- og LPT-komponent

Kan du så ikke lige forklarer hvad en "LPT-komponent" er for en størrelse?
Jeg har været i elektronik-branchen i over 25 år og mindes ikke lige at være
stødt på sådan en fyr ;o)

Re: IR- og LPT-komponent
Det er en Lille PhotoTransistor - jeg ved ikke hvad L'et står for !

Mvh KS

Re: IR- og LPT-komponent

Ikke at jeg har hørt det udtryk før om en fototransistor, men mon ikke L'et
kan stå for light?!...

/Hauge

Re: IR- og LPT-komponent

Light Photo Transistor? Det ville være lidt dobbeltkonfekt...

Det er nok en LPT80A fra Siemens.
http://www.ortodoxism.ro/datasheets/siemens/LPT80A.pdf

L'et står for Lateral. Der findes også VPT'er, Vertical Photo Transistor.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: IR- og LPT-komponent
Det er bare forklaringen - sådan !

Mvh KS

Re: IR- og LPT-komponent

Google giver ingen hits på "Lateral Photo Transistor", men foreslår "Lateral
Phototransistor" som giver 43 hits.
Resultatet ved søgning på "Vertical Photo Transistor" er lige så magert.

Det er vist ikke et særlig brugt begreb ;o)

Re: IR- og LPT-komponent
forskel -

Jeg fatter altså heller ikke en fløjtende fis af spørgsmålet...

Jeg kan dog fortælle at hvad jeg forstår ved forkortelsen "LPT" er
printerporten på en standard PC, altså et DSUB 25-pins stik.
IR står for infra-rød og er i elektronik-sammenhænge oftest brugt til at
kommunikere trådløst.

Noget med linser på må jo så være IR? Altså er begge IR?

Brian

Re: IR- og LPT-komponent

Okay, hvis der er lidt farve forskel ved jeg lige hvad du mener, NOT.
Hvormange ben har komponenterne? Hvor kommer de fra? Hvad tror du det er?

--
Hilsen Mikkel Lund