IR-modtager til PC com-port

Hej,

Jeg så på et tidspunkt en artikel, som beskrev hvordan man med ganske få
komponenter kunne lave en IR-modtager til sin com-port på computeren.
Jeg har dog ikke kunnet finde den artikel igen, så hvis nogen af jer har
den, må i meget gerne skrive :)
Jeg ville gerne kunne bruge en TV-fjernbetjening på min computer.

Jeg fandt dog følgende diagram:
http://fly.cc.fer.hr/~mozgic/UIR/NoPIc%20UIR.gif
som er taget fra artiklen på  http://fly.cc.fer.hr/~mozgic/UIR /

Jeg har fundet to typer af SFH506; en til 30KHz og en til 36KHz.
Hvilken af disse skal jeg bruge, når det er en sony-fjernbetjening jeg gerne
ville bruge?
Og er det i det hele taget den rigtige løsning jeg har fundet?

På forhånd tak for hjælpen!
MVH
Casper Bang

Re: IR-modtager til PC com-port
Hey!

Er det den her?

http://lnx.manoweb.com/lirc/?partType=section&partName=introduction

Mvh
Aksel Spandet

Re: IR-modtager til PC com-port

Det var lige præcist den :) Tak!
Der står at jeg skal bruge en TSOP 1738 - den kunne jeg ikke finde (hos
pc-elektronik)
Kan en SFH 506-36 bruges i stedet?
Det ville være rart hvis det kunne købes hos pc-elektronik, da de er
forholdsvis billige i porto, og da jeg har handlet hos dem et par gange før.

Mange tak for hjælpen. Det ser jo ud til at være dejligt nemt at gå til :)

MVH
Casper Bang

Re: IR-modtager til PC com-port

Hmm... jeg prøver så at købe en stak af dem, og håbe på at de kan bruges.
Jeg vil vende tilbage i gruppen med resultatet.

Tak!
Casper Bang

Re: IR-modtager til PC com-port
Jeg har forsøgt at anvende en SFH5110-36, uden helt. Den kunne slet ikke
anvendes til noget fornuftigt.
Så tog jeg og skilte en trust-infrarød mus ad og brugte den IR-receiver, den
fungere bare super godt. Jeg kan desværre ikke se noget om producent eller
lign.

Mvh.
Martin

Re: IR-modtager til PC com-port

Hmm... jeg har netop afsendt ordren (bestilte 3 stk. af dem).
Nu vil tiden vise om det var penge ud af vinduet :p
Jeg har dog en receiver fra en gammel mus - den vil jeg prøve med, hvis den
anden ikke vil virke.

MVH
Casper Bang

Re: IR-modtager til PC com-port
Jeg har ingen ide om hvad forskellen på de to SFH'er er, men hvis det er
frekvensen, 36 khz der var problemet ser det nok ikke lyst.
Jeg har efterfølgende læst mig til at de fleste fungerer ved 38 khz.

Mvh.
Martin

eller
den

Re: IR-modtager til PC com-port

Ja, det kom jeg også frem til - jeg læste dog et sted at det ikke ville give
store problemer, ud over at rækkevidden måske blev mindre!?
Jeg ved ikke om det er korrekt... det vil tiden vise.

Re: IR-modtager til PC com-port
Hej Casper,

Det vil sænke rækkevidden noget, da de er ret smalbåndede, men det bliver
(frit fra hukommelsen) vist omkring 20..30% så max rækkevidden med en
_ordentlig_ sender kommer helt ned på 25..30 meter ;)
(Med en vanlig remote ryger den vel ned på 5..6 meter).

--
Venlig hilsen,
Søren

Ok, så burde det ikke være det store problem :)

Jeg venter dog stadig på at modtage delene - regner med at kunne arbejde med
det i midten af næste uge, og vil så vende tilbage her i gruppen.

Tak

Re: IR-modtager til PC com-port

Jeg har først i dag modtaget delene - men det virker perfekt med den
modtager!
5 meter væk rækker den uden problemer.

Site Timeline