IR med en LD 571 og sfh205

HEJ NG

Jeg sidder med et projekt, hvor jeg gerne vil sende et LF signal fra en
microfon til højtaler. Jeg har købt en LD 571 IR-diode, men jeg har
problemer med at sendt noget fra den... Jeg kan ikke finde noget på nettet
ud over databladet på LD 571 og SFH205. Jeg kan se at de begge sender med
950 nm derfor burde de passe sammen. Men jeg kan ikke finde en beskrivelse
af, hvordan man forspænder LD 571. Såvidt jeg kan se skal LD 571 trække en
høj strøm, omkring 100mA for at virke?? Jeg købte komponenterne i Brinck
elektronik, men
de kunne ikke hjælpe mig......
Hvordan skal en LD 571 forspændes??

mvh Jesper Kristensen

Re: IR med en LD 571 og sfh205
Hej Jesper,

Slutter du bare mikrofonen til senderdioden ? Det virker i hvert fald
ikke.

Du skal have dels en mikrofonforstærker og dels et modulatorkredsløb, så
det forstærkede mikrofonsignal modulerer en bærebølge.

I modtagerenden skal du så demodulere signalet igen.

Det jeg tror du prøver kan ingen hjælpe dig med.

Den skal ikke forspændes, den skal drives af et passende signal.

--
Venlig hilsen,
Søren

Kredsløbet består af en electret mikrofon, op-amp med 10x forstærkning, og
en transistor med sender dioden i collecktoren. Jeg mener at jeg kan
modulere vha. at ændre spændingen over sender-dioden, eller hvad???
Jeg har set nogle diagrammer der ligner mit, så jeg tror ikke det er helt
ved siden af.
Hilsen Jesper

Re: IR med en LD 571 og sfh205

Du modulerer ved at ændre strømmen igennem dioden, du skal sørge for at der
altid løber en hvis strøm og så vil den ændre sig i takt med signalet. Dette
vil være en AM modulation og den vil være MEGET følsom for støj, det kan
være fra lamper, solen, bevæglese af modtager/sender, nogle der bevæger sig
i rummet.

Hvis du skal have noget der ikke er særlig følsomt for støj, skal du bruge
en bærefrekvens og FM modulation.

Site Timeline