IR diode i PDA - kan den skiftes?

Nu er jeg ikke den store elektronik haj så har behov for lidt hjælp....

Hvis jeg nu har en PDA med en IR diode som ikke er kraftig nok (den
rækker kun ca 1 meter) kan man så udskifte den med en kraftigere en ?
f.eks snuppe en fra en gammel fjernbetjening?

Jeg er godt klar over udfordringen i at skille den ad og samle den igen.....

/Rasmus

Re: IR diode i PDA - kan den skiftes?

Det er sikkert ikke selve dioden, der er problemet, men det drivertrin, som
driver dioden, som ikke er konstrueret til at sende en særlig kraftig strøm
gennem IR-dioden.
Med andre ord, kræver det en mere omfattende ændring af din PDA end blot at
skifte en IR-diode.

En helt anden ting er at den IrDA Transceiver, der sidder i en PDA slet ikke
kan erstattes af en simpel IR-diode fra en fjernbetjening ;o)

Re: IR diode i PDA - kan den skiftes?
ok så må jeg nok droppe ideen og få fat i en PDA med en kraftigere IR ;-(
Men tak for info

/Rasmus

Re: IR diode i PDA - kan den skiftes?

Husk at IrDA ikke er beregnet til lange afstande. Jeg syntes faktisk en
rækkevide på 1m lyder pænt, så jeg tror ikke du finder noget bedre. Jeg har
oplevet enheder med en rækkevide på 15-20 cm.
IrDA er jo kun beregnet til f.eks. synkronisering af data mellem din PDA og
PC, ikke som "netværk".

Mon ikke du burde kikke på Bluetooth i stedet?

Re: IR diode i PDA - kan den skiftes?

Min dvd afspiller kan desværre ikke styres via bluetooth ;-(
Ideen var at kunne styre forskellige enheder fra en PDA.
Der findes en hel del software på nettet til at omdanne en PDA til
fjernbetjening men de fleste PDA'er har desværre en dårlig rækkevidde.

> [...]

R> Der findes en hel del software på nettet til at omdanne en PDA til
R> fjernbetjening men de fleste PDA'er har desværre en dårlig

Jeg har set IR extendere til både CF og med phono til audio ugangen (ja, den
er god nok).
Jeg ved ikke om det sidst nævnte produkt er udgået men det skulle komme fra
firmaet http://www.griffintechnology.com /

Samme firma skulle også have lavet et program der hedder "Total Remote", men
jeg kan ikke finde det mere.

Prøv at søg lidt :-|

--
Aage

Re: IR diode i PDA - kan den skiftes?

Jeg søgt lidt på google og fandt den her http://www.ultramote.com
Den ligner noget jeg godt kunne bruge....skal så bare lige have den hjem
fra USA da jeg ikke kan finde nogle i EU der sælger den

/Rasmus

Re: IR diode i PDA - kan den skiftes?

IRDA er ikke et modulleret signal, så vidt jeg husker...

Hvorimod at fjernbetjeninger er moduleret op på 35-39 Khz ca, og derved får
en meget længere rækkevidde

Kasper

Re: IR diode i PDA - kan den skiftes?

I en pda sidder der en almindelig irda tranciver og en ir powerdiode. jeg
har intet problem med at styre et tv på 5 meters afstand. det er en ipaq
5450

Jacob

Re: IR diode i PDA - kan den skiftes?

Det er en Dell X5 jeg har....., og den rækker kun ca 1 meter
Jeg tror alle nyere PDA'er har en god/ok rækkevidde, en del af de ældre
Ipaq har også god rækkevidde.

/Rasmus

Re: IR diode i PDA - kan den skiftes?
IR forbindelsen er 2 vejs, så det kunne evt være den anden ende, der er
problemer, eller modtageren i din PDA.
Det er ikke rigtig til at vide, hvor "problemet" ligger.

Nogle IR links er mere retningsbestemte end andre, skal pege mere direkte på
hinanden end andre.

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net