Ipod Shuffle vil ikke lade ved brug af hjemmelavet strømforsyning

Hej,
Jeg lavede på et tidspunkt en strømforsyning til Ipod Shuffle. Ipod shuffle
lader normalt via USB-porten og jeg lavede derfor en simpel strømforsyning
med en 7805 regulator og et USB-stik i enden. Jeg troede så fejlagtigt, at
det var nok til at få afspilleren til at lade, men det er det ikke. Der skal
også være et signal på data-benene i USB-stikket.
Jeg har en defekt lader fra XtremeMac, som jeg har studeret:
http://www.digitalphotosolutions.co.uk/stores/product_family_view.do?pubID45%09&familyID54%723&afl=ciao

Der går to ledninger hen til USB-stikket: Jord og +5V. Inde i stikket er der
så en spændingsdeling mellem jord (pin 4) og +5V (pin 1) til pin 3 (D+) og
pin 2 (D-), så der er henholdsvis omkring 2V på pin3 og omkring 2,6V på
pin2. Jeg har prøvet at bruge dette stik med min hjemmelavede
strømforsyning, men det virker heller ikke. Jeg fatter ikke, hvordan
XtremeMac skulle have fået det til at virke.
Jeg har fundet ud af, at man ved at vrikke med afspilleren med stikket halvt
i kan få det til at virke, men jeg kan ikke finde nogle løse forbindelser i
stikket. Jeg tror at jeg måske kommer til at skabe forbindelse til et af de
andre ben ved at vrikke med afspilleren.

Har I nogen ide om hvilket signal der skal være på data-benene for at den
vil lade?
Jeg har læst flg.:
"A USB device must indicate its speed by pulling either the D+ or D- line
high to 3.3 volts. These pull up resistors at the device end will also be
used by the host or hub to detect the presence of a device connected to its
port. Without a pull up resistor, USB assumes there is nothing connected to
the bus. "
Vil det måske hjælpe at hæve spændingen på et af data-benene til 3,3V?

Mht. dataoverførsel har jeg læst flg. på beyondlogic.org:
"On low and full speed devices, a differential '1' is transmitted by pulling
D+ over 2.8V with a 15K ohm resistor pulled to ground and D- under 0.3V with
a 1.5K ohm resistor pulled to 3.6V. A differential '0' on the other hand is
a D- greater than 2.8V and a D+ less than 0.3V with the same appropriate
pull down/up resistors."

Så igen hvis jeg trækker et af benene over 3,3V og måske det andet under 0,3
kan det måske have en effekt.

Puha, havde jeg vidst jeg ville få så mange problemer med den her Ipod
Shuffle havde jeg bare købt en afspiller der tager et AAA-batteri... det er
da til at finde ud af :-|

Mvh. Kim

Re: Ipod Shuffle vil ikke lade ved brug af hjemmelavet strømforsyning

Tror du ikke problemet er at en 7805 skal have en spænding på ca 6.5v for at
regulere. Har du målt udgangsspændingen, den er nok noget lavere end de 5V
du gerne vil have for at lade. Hvorfor ikke bare koble den direkte til?

Re: Ipod Shuffle vil ikke lade ved brug af hjemmelavet strømforsyning
øhh... hvor læser du dig lige frem til at han kan "droppe" regulatoren??
indgangsspændingen er da ikke oplyst...

Rasmus
Re: Ipod Shuffle vil ikke lade ved brug af hjemmelavet strømforsyning

Han snakker USB...

Re: Ipod Shuffle vil ikke lade ved brug af hjemmelavet strømforsyning

Og med det troede jeg at han fik spændingen fra USB-porten, men nu ser jeg
at det ikke just er sådan det hænger sammen :)

Re: Ipod Shuffle vil ikke lade ved brug af hjemmelavet strømforsyning

Nej, problemet er ikke, at 7805'eren ikke regulerer. Der er 5V på udgangen
og jeg har tjekket med et scope at der heller ikke er meget støj. Jeg har
også prøvet at slutte den til en USB-port, hvor jeg havde sat tape over
data-benene. Det gav samme resultat -den ville ikke lade. Der skal et
specielt initielt signal på data-benene for at få den igang.

Re: Ipod Shuffle vil ikke lade ved brug af hjemmelavet strømforsyning

Jeg har lavet en lader som du har beskrevet med en 5volt regulator og et USB
stik og ikke andet, det virker fint på min mini Ipod.

Niels

Re: Ipod Shuffle vil ikke lade ved brug af hjemmelavet strømforsyning

Det virker, som sagt, desværre ikke på en Ipod Shuffle.

Mvh. Kim

Re: Ipod Shuffle vil ikke lade ved brug af hjemmelavet strømforsyning
http://www.digitalphotosolutions.co.uk/stores/product_family_view.do?pubID45%09&familyID54%723&afl=ciao

Det skal måske lige siges, at den måde jeg afgør på om den lader, er om
lampen bagpå blinker, hvilket indikerer opladning. Jeg har også haft sat et
amperemeter imellem og man kan tydeligt se, at den ikke lader. Når det er
lykkedes mig at få den til at lade trækker den omkring 200mA.

Re: Ipod Shuffle vil ikke lade ved brug af hjemmelavet strømforsyning
http://www.digitalphotosolutions.co.uk/stores/product_family_view.do?pubID45%09&familyID54%723&afl=ciao

Der skulle ikke være nogen ben i det se:
http://www.i-hacked.com/content/view/111/94 /

Er du sikker på at der kommer 5V ud af den konverter?

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Ipod Shuffle vil ikke lade ved brug af hjemmelavet strømforsyning
http://www.digitalphotosolutions.co.uk/stores/product_family_view.do?pubID45%09&familyID54%723&afl=ciao

Tak for linket. Ja, der kommer 5V ud af regulatoren. Måske er der noget galt
med USB-stikket, så benene ikke får ordentligt kontakt - måske er det også
derfor, at jeg nogle gange kan få den til at lade. Jeg vil tjekke tingene
rigtig grundigt engang i aften.

Mvh. Kim

Re: Ipod Shuffle vil ikke lade ved brug af hjemmelavet strømforsyning

Har du set;
"The trick is that if you want the shuffle to function properly you have
to tie both data pins (green and white wires) to ground. Pick you
poison, this is the only trick you need to be aware of when making a
Shuffle-specific charger."

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Ipod Shuffle vil ikke lade ved brug af hjemmelavet strømforsyning

Tak for observationen. Jeg har nu fået undersøgt sagen lidt nærmere. Det
blev lidt kompliceret af, at min laboratoriestrømforsyning åbenbart ikke
virker helt som den skal (det bliver nok det næste problem, jeg skal have
løst :-) ). Jeg tror, at der må have været en kold lodning i det stik fra
XtremeMac, jeg benytter, for efter at have loddet det om, ser det ud til at
virke, men:

1) Lodder man begge databen til stel, lader afspilleren fint, men den kan
ikke afspille musik samtidig med, at den lader. Det kan den heller ikke, når
man bare oplader den normalt i PC'ens USB-stik.

2) Laver man den spændingsdeling til benene (med modstande på 30-50k Ohm),
som jeg skrev om tidligere, trækker ipod'en ikke ret meget strøm i de første
10 sekunder og batterilampen blinker ikke, men så begynder batterilampen at
lyse konstant og der trækkes mellem 70 og 160mA - ligesom når den lader. I
denne tilstand kan den stadig afspille musik. Jeg vil prøve at aflade den
fuldstændigt og se, om det ikke virker - jeg har jo trods alt kopieret
løsningen fra XtremeMac. Hvis den gør, må jeg lige sende en mail til
i-hacked.com, så der er andre, der også kan få glæde af det.

Mvh. Kim

Re: Ipod Shuffle vil ikke lade ved brug af hjemmelavet strømforsyning

hvordan virker den da?? :-)

Rasmus
Re: Ipod Shuffle vil ikke lade ved brug af hjemmelavet strømforsyning

Problemet med strømforsyningen var en kold lodning i et af terminalerne (og
nej, strømforsyningen er ikke selvbyg, så det er ikke mig, der har fumlet
:-) ). Jeg skulle nogle gange vrikke lidt i terminalerne på
strømforsyningen, for at kunne aflæse en spænding på mit voltmeter, når jeg
fx satte voltmeteret direkte på terminalerne. Det tænkte jeg ikke videre
over, når jeg nu fik det vrikket på plads, så jeg kunne aflæse en spænding
på voltmeteret. Når jeg så begynde at trække strøm forsvandt forbindelsen
helt eller delvist ind imellem, så jeg fik alle mulige mærkelige spændinger
mellem 0V og den spænding, som jeg forventede. Jeg går ud fra, at dem
dårlige forbindelse ind imellem har skabt en del seriemodstand. Efter at jeg
har loddet det efter virker strømbegrænseren og spændingsreguleringen nu som
forventet.

Mvh. Kim

Re: Ipod Shuffle vil ikke lade ved brug af hjemmelavet strømforsyning

Hvis nogle skulle finde det interessant, så virker løsningen fra XtremeMac
med spændingsdelingen i stikket fint. Den kan lade og afspille på samme tid.

Mvh. Kim

Re: Ipod Shuffle vil ikke lade ved brug af hjemmelavet strømforsyning
bemærk at begge data-ledninger er lagt til stel i den konstruktion...

Rasmus