inverter til tft skærm, hvad er det?

Hej,

jeg er ikke nået ret langt med mit tft skærm projekt. Jeg har undersøgt alle
ic'er på bundkortet, men ingen af dem er controller til tft'en. Har forgaves
prøvet at finde noget om kable forbindelser og hvad forkellige ting på tft
elektronikken er. Fandt ud af at der er noget der hedder inverter på tft'en.
Det er åbenbart noget til tft belysning. Men der kommer en hel del kabler
til denne elektronik, men kommer kun 2 kabler ud. Hvad bruges denne inverter
til?

Re: inverter til tft skærm, hvad er det?

Til at lave højspændingen til "lysstof" rørene bag skærmen

Kasper

Re: inverter til tft skærm, hvad er det?

Men hvorfor bruges der så mange kabler til kredsløbet?

Re: inverter til tft skærm, hvad er det?

Måske noget lysstyrke regulering og en power down mulighed?

Re: inverter til tft skærm, hvad er det ?
Det er meget normalt, at der er en del "ledninger / ét Flad kabel" in og
kun to store ledninger ud.
Normalt er disse to ledninger hvide og lyserøde. (de kan også sagtens
have en anden farve)

Grunden til dette er, at et inverter kort er en DC-AC konverter der skal
konverter ca. 12V DC  til 400 V ~ AC - 1700 V~ AC
(med/uden "lysstofrør")

Hvis der f eks. er 8 bens input så kunne der på ben 1 - 8  f eks. være
ben 1    Vin    (+12Volt ind)
ben 2    Vin    (+12Volt ind)
ben 3    GND    (Stel - GND )
ben 4    GND    (Stel - GND )
ben 5    Enable    (0 V - 1 V =OFF --- 2,5 V - ____ = ON hvilket vil sige
at her tænder / slukket du for din inverter)
ben 6    Control    (Det er en Analog spænding til at skrue op / ned for
dit         lys på LCD panelet 0 V = fuld lys på LCD -- Max DC = Min
lysstyrke på LCD)
ben 7    GND    (Stel - GND )
ben 8    GND    (Stel - GND )

Udgangen kunne så være feks.
Ben 1    AC Out    ( f eks 490 V ~ AC med "lysstofrør på )
Ben 2    AC Out    ( f eks 490 V ~ AC med "lysstofrør på )
Ben 3    AC Common
Ben 4    AC Common

Jeg kan så lige nævne, at hvis din inverter ikke funger mere så har du
ikke noget baggrunds lys på din LCD så vil du kun meget, meget svagt
kunne ane dit video signal på din LCD.

Til nogle LCD typer kan der købe nogle nye Rør i stedet for et nyt LCD
panel.

Jeg håber du kunne bruge min info.

De beste hilsner

J.

Re: inverter til tft skærm, hvad er det?

helt sikkert :-)

tusind tak for de svar...

Site Timeline