Inverter fra 9V til ca. 10kV - hvordan?

Hej dk.teknik.elektronik

Jeg vil gerne lave et elektrostatisk apparat der kan oplade små
plastikhår med en høj spænding via et batteri. Nærmere betegnet er det
et forsøg på at fremstille en hjemmelavet udgave af et produkt kaldt
Grass-Master fra Noch, til at "så græs" på fx. et modeljernbane-anlæg.

Jeg har studeret en del diagrammer der som fællesnævner benytter enten
230VAC/2A der via en inverter/multiplier/cascade, forøger spændingen fra
230V til 10kV-15kV. De små græshår som befinder sig et en skål,
forbundet til det elektrostatiske apparat, lades op og rystes fri af
skålen. Apparatets anden pol forbindes til "jorden" der er overstrøget
med lim, hvorved hårene sætter sig oprejst i limen.

Mit spørgsmål er derfor om det er muligt at lave en mere sikker løsning
med et batteri fx. 9V DC (fremfor 230V AC) og om det er muligt at nogen
her kan lave et brugbart diagram?

Med venlig hilsen

/Jacob

Re: Inverter fra 9V til ca. 10kV - hvordan?

Q101-5 fra EMCO; 5v til 10.000V i en 22x22x22 mm klods. (Prisen er nok
helt vild)

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Inverter fra 9V til ca. 10kV - hvordan?

Jep, Emco's HV trafoer er dyre. Har givet 80USD for en lille sag som lavede
0-3kV ud af 0-5VDC. Men så fylder den heller ikke mere end 12x12x12mm :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Inverter fra 9V til ca. 10kV - hvordan?

Ja. Hvor købte du den? Har brugt en 9V til 900V, den støjede dog en del.

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Inverter fra 9V til ca. 10kV - hvordan?
Hej!

Det var faktisk min chef som købte den (vi skal bruge HV ifbm. et projekt). Tror
faktisk han købte den som sample hos Emco selv :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Inverter fra 9V til ca. 10kV - hvordan?

Man kunne på et tidspunkt købe sådan nogle "kugler" som lavede lyn indeni,
ved berøring udenpå glasset. I bunden sidder en højvolts strømforsyning,
drevet af en lille netadaptor.  Mener prisen var ca 100-150kr.

Gamle kopimaskiner og laserprintere er også fulde af højspændings units til
at "flytte rundt" på tonerpulveret.

En gnedet ballon virker vel også, selvom den ikke batteridrevet ;-)

mvh
JBH

Re: Inverter fra 9V til ca. 10kV - hvordan?
<snip>

Der er "kun" omkring 6-700 volt i disse maskiner.

venligst
tomov

Re: Inverter fra 9V til ca. 10kV - hvordan?

Prøv tjek diagrammet nederst på siden her
http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/hv/kirlian/kirlian.html
L1 kan være en tændspole fra en bil eller knallert

Der er ganske vist en trafo involvert men du er galvanisk adskilt fra
lysnettet .

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

[...]

Hvad med rippe et 5,5" sort/hvidt TV, det køre på 12volt DC.
koster kr. 99,- hos Harald Nyborg
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr40%78&Grp=&n40%100&KundeID =

Jan Rasmussen

Re: Inverter fra 9V til ca. 10kV - hvordan?

Hvor høj spænding giver de mygge-riste-ketchere, der har været fremme i år.
Var det i ALDI ?
Kunne det være noget ?
mvh
Niels

Re: Inverter fra 9V til ca. 10kV - hvordan?

Spændingen kender jeg ikke, men de gør sk... ondt!

/Bo.

Re: Inverter fra 9V til ca. 10kV - hvordan?
Hej Bo

Der er næppe 1 kV på, normalt siger man at 1 kV kan
trække gnister på 1 mm, så 10 kV er en meget høj spænding.

Re: Inverter fra 9V til ca. 10kV - hvordan?

Var det i ALDI ?

Min egen kr. 70,- Netto 2xAA solar charged Bug Zapper,
har et mellemrum imellem metal gitteret på 3mm, så jeg vil tro
at den er på 1-2kv.

Skal jeg leje med 25kv så må jeg hive mit "motherboard" frem
som er rippet fra et 22" farve tv.    :-)

Et par billeder,,,
http://home19.inet.tele.dk/fs2002/KV_1.jpgEn suppe skål
http://home19.inet.tele.dk/fs2002/KV_2.jpgEn Mønt 'up close'
http://home19.inet.tele.dk/fs2002/KV_3.jpgMønter på et ledende bog omslag

Jan Rasmussen

Re: Inverter fra 9V til ca. 10kV - hvordan?
Var det i ALDI ?

Hej Jan

Det ligner jo næsten:

http://en.wikipedia.org/wiki/Kirlian_photography

Glenn

Re: Inverter fra 9V til ca. 10kV - hvordan?

Hej Jacob

Hvad med at bygge denne:

A High Voltage Power Supply for your Lab:
http://jlnlabs.imars.com/lifters/labhvps/index.htm
Citat: "...
- the first output is a Low Voltage output fully tunable between 0 to 70
V DC,
- the second output is a High Voltage output fully tunable between 0 to
30 KV DC
..."

PS: Alt over 24V er farligt.

der er videoer af de flyvende tingester...

så kan du teste disse:
http://jnaudin.free.fr/html/liftbldr.htm

How to build an HexaLifter for your experiments:
http://jlnlabs.imars.com/lifters/hexalifter/index.htm

Glenn

Re: Inverter fra 9V til ca. 10kV - hvordan?

Eller en af disse:

High Voltage Power supply diagrams by Jean-Louis Naudin:
http://jnaudin.free.fr/lifters/hvps.htm

Glenn

Site Timeline