invers polaritet - ristede komponenter..

Heps gruppe,

af ubestemte årsager kom jeg til at bytte rundt på forsyningen til et
lille print jeg har lavet.

Resultat: sjov lugt :) og print som ikke virker :-/

Spørgsmålet er så hvor meget jeg skal have skiftet..

Dioder, modstande og keramiske kondensatorer er vel ok?

Derudover sidder der:
SFH5110 ir modtager
ICM 7555 (cmos 555 thingie)
2N3906 transistor
2N2222 transistor

Kan jeg evt tjekke komponenterne uden at lodde dem af?

Hilfe! :)

--
-jens

Re: invers polaritet - ristede komponenter..
Har du et diagram vi kan se ?

m.v.h.
L. Madsen

Re: invers polaritet - ristede komponenter..

http://www.epanorama.net/documents/ir/irremote.html

det første er det jeg tog udgangspunkt i (det virkede også fint indtil
jeg zappede strømmen ;-))

--
-jens

Re: invers polaritet - ristede komponenter..

Etr gæt må være at SFH5110 ir modtager og ICM 7555 (cmos 555 thingie)
kan være brændt af.

Mvh.

Re: invers polaritet - ristede komponenter..

Ic - 555
IR-receiver

Skiiiiiiiiiiiiiiiiiift
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: invers polaritet - ristede komponenter..

Done, 7555'en var dog stadig virksom (byttede tilbage da jeg havde fået
setup'et til at spille ;-))

SFH5110'eren var dog helt død - helt død :)

Men.. Så ka' jeg lær' det :)

--
-jens

Re: invers polaritet - ristede komponenter.. (driftsikkerhed bredt)

Jeps, men husk at man i denne situation bF8%r tE6%nke driftsikkerhed og20%
"robusthed". FF8%lgende bF8%r overvejes:
*Elforsyning med strF8%mbegrE6%nser og evt. foldback.
*En diode over + - og en sikring i serie.
*En diode i serie med + ledningen.
*En separat modstand/sikring til delkredslF8%b, som trE6%kker hele20%
kredslF8%bet ned ved intern kortslutning og man F8%nsker ikke at hele20%
kredslF8%b slukker.

Et fjernsyn er det mest "rodede" fordi det har sikringer pE5% kryds og20%
tvE6%rs f.eks.:
*Virker vandret eller lodret afbF8%jning ikke, slukker hF8%jspE6%ndingen =
eller20%
hele TV'et - resultat - ingen indbrE6%ndt lodret eller vandret linie pE5%
20%
billedrF8%ret.
*I "gamle dage" 1950-1970 - bare et rF8%rs glF8%detrE5%d brE6%ndte over, =
sE5%20
slukkede hele TV'et, fordi alle rF8%renes glF8%detrE5%de var serieforbund=
ne.

mvh/Glenn

Site Timeline