Intern og Xtal-oscillator samtidig i en Microchip PIC12F629

Et spørgsmål til PIC-processor eksperterne.

Jeg har disassembleret hexfilen til en lille pejlesender der har været i
CQDL for godt 4 år siden, men undrer mig over om det er muligt at bruge
den interne 4MHz oscillator til at clocke Timer-0 med samtidig med at et
krystal i XT-oscillator mode clocker processoren? - eller om den istedet
kører hele processoren på den interne 4MHz generator og bruger
Xtal-oscillatoren til styresender ?? (Det første synes muligt ifg
databladet men ikke det sidste)

Forhistorien er at jeg for en måned siden på en tur med en masse andre
radioamatører kom til at lege med senderen og konstaterede problemer med
at programmere kredsen og få den til at virke. RETLW OSCCAL
instruktionen i toppen af programhukommelsen har nok været gået tabt på
nogle af de kredse der blev prøvet med og så går de sandsynligvis i
uendeligt loop. Jeg blev interesseret i problemet og har efterfølgende
disassembleret programmet og mangler sådan set kun at forstå den
interruptdrevne timing funktion fuldt ud.

Nogen der kan hjælpe mig med at opklare mysteriet?

Hex-filen er Minifux3.hex på linket http://www.qsl.net/dk8jh/pic1.html

/Lars

Re: Intern og Xtal-oscillator samtidig i en Microchip PIC12F629

Kunne du godt programmere kredsen  eller var der slet ingen kontakt ?

Kender ikke rigtigt til Microchip,men vi bruger nogle ST kredse, og fjumrer
man med optionbittene, ryger den interne oscillator og så man er nødt til at
clocke eksternt på det ene X-tal ben, indtil man har fået sat options til
intern oscillator igen.

mvh
JBH

Re: Intern og Xtal-oscillator samtidig i en Microchip PIC12F629

Jeg prøvede ikke selv men kiggede på ud af øjenkrogen da jeg var igang
med noget andet.
mine venner havde deres problemer med at programmere den og endnu mere
med at få den til at virke. Der for blev jeg interesseret i hele
pejlesenderkonstruktionen og disassemblerede hexfilen da vi kun har den.
Jeg er bekendt med at visse kalibreringsværdier er lagret i Flashprommen
og bliver slettet når man sletter hele kredsen.
Jeg har mistanke om de har slettet nogle af kredsene inden de har
forsøgt at programmere og så er RETLW OSCCAL gået fløjten og den bruges
i langtids timer funktionen i programmet. Er den erstattet med en NOP
går processoren i et uendeligt loop under initialiseringen

Det er derfor jeg søger lidt præcis information om hvorvidt begge
oscillatorer kan bruges samtidig og hvordan.

Jeg har faktisk aldrig selv prøvet at skrive et PIC-program fra grunden
- ej heller at programmere en kreds - men da jeg lever af at programmere
er det ikke det store problem at forstå assemblerkoden og chippens
arkitektur og finde hovsa'er og smart eller usmart kode, men derfor er
der alligevel områder hvor jeg kommer til kort uden lidt input som f.eks
om clock-oscillatorerne.

Som jeg skrev er XT-oscillatoren valgt i konfigurationen mens Timer0
bliver clocket af den interne 4MHz oscillator.

/Lars

Site Timeline