Interface via LPT porten - vc8

Jeg sidder med et LPT kabel hvor der i den ene ende er almindeligt LPT
stik - i den anden ende er der en lille 20 benet chip.
Nu er problemet så, at ham der i sin tid har lavet tingesten har malet
chippen gul ovenpå - og en anden blå - så nu kan jeg ikke se hvilke
chips det er! Hvis nu jeg dypper dem i bremsevæske, forsvinder den
påtrykte tekst så også?
Er der en der kan foklare mig hvordan tingen rent teoretisk skal virke?
Sammenhængen mellem PS og P8 f.eks?

En beskrivelse på og diagram kan findes her:

http://www.flyingfish.dk/Soren/Tog/vc8.htm

Re: Interface via LPT porten - vc8

En opløsning af kautisk soda i vand kan opløse næsten alt maling i løbet af
10 minutter til 24 timer.
Det bleger ikke klart plast, så måske kan det bruges ?
Prøv lige med en anden (billig) chip først.
Kai

Re: Interface via LPT porten - vc8
Mit umiddelbare gE6%t vil vE6%re at P8 er en 74xxx241, 573 eller 574. Det
er en ganske almindelig bus latch eller buffer ser det ud til. Ps er en
port selector, kunne vE6%re en GAL eller PAL chip.

Re: Interface via LPT porten - vc8

mon ikke du kan finde tilsvarende kredsløb her
http://www.epanorama.net/circuits/parallel_output.html#circuithow

/carsten

Re: Interface via LPT porten - vc8

Jo - men det interessante ved denne her er, at det umidelbart ser ud til
at man kan sætte flere i serie - og dermed styre flere end 8 relæer.
Eller tager jeg fejl?

//SB

Re: Interface via LPT porten - vc8
Jo det ser sådan ud, men mon ikke det kan klares med passende mængde latche.

/carsten

Re: Interface via LPT porten - vc8
On Thu, 06 Oct 2005 09:44:29 +0200, Carsten Holck

Eller skifteregistre ....

Læste at et relæ er så langsomt at det ikke "opdager" bits som skifter
forbi hvis man er lidt kvik.

Carsten

Re: Interface via LPT porten - vc8

Nu findes der osse skifteregistre, der har latch på udgangen, så man kan
skifte, som man lyster, og senere overføre data til udgangene.

Bo //

Re: Interface via LPT porten - vc8
Ja lidt fejl tager du, for de sE6%ttes IKKE i serie men parallelt,
chippen fF8%r er en decoder og som sagt kunne det snildt vE6%re en GAL
eller PAL.

Jeg synes dog ikke det minder om det viste epanorama projekt, for pE5%
det oprindeligt viste er der 2 ben der styres af _stb 3D% strobe pE5%
bussen og det kan man ikke med en ULN200x, da det kun er x antal
transistorer.

Men hvad er det prE6%cist du vil vide om det kredslF8%b. Du har det og
det virker sikkert, hvad mere F8%nsker du :-) ?

Re: Interface via LPT porten - vc8

Jeg har en chip påmonteret på kablet. Men jeg ved ikke hvordan jeg skal
koble flere sammen! Jeg ville gerne have 4-5 chips koblet sammen, så jeg
kan styre f.eks. 32 relæer! Men jeg kan ikke gennemskue hvilke ben der
skal forbindes hvortil!?!?

//SB

Re: Interface via LPT porten - vc8
Hejsan.

  Nu siger du chippen, og i dit oprindelige chippene. Har du en eller
flere chip (2 forskellige versioner). Hvis du kun har den ene, sE5%
opgiv det er for besvE6%lligt, eller rettere er det lettere at starte
forfra.

  Som du ser pE5% det lille diagram med de 14 udgange, sE5% er det
udgangene (2 hver gang) fra PS chippen der trigger de andre. Data bit 0
er kun brugt af PS chippen, sE5% den bruger sikkert dette til kontrol af
om resten er data eller en "adresse". Hvis PS er lavet korrekt burde du
kunne fortsE6%tte der hvor han stoppe med flere P8 chip. lE6%g dog mE6%rke
til ben 1 og 11 pE5% P8 chippen og hvordan de er forbundet til PS'en.

Site Timeline