Inteligent lader??

Kort sagt hvordan bygger men en intiligent lader til feks 12V?

Hvad er lade spændingen og er det en % del af batteriets Spænding feks. et
12V batteri skal have 13V når det lader...
Hvad må maks være lade Strømmen for ikke at brænde Batteriet af osv...
Er der noget jeg ikke har tænkt på....

Mit mål er at lave en multilader der kan tage alle spændinger, men mit
problem ligger PT i hvordan man lader batterierne....

Det skal nok lige nævnes at vi snakker både om Ni-Cd, Ni-Mh og Li-Ion er der
yderligere foreskel her???

--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Re: Inteligent lader??
Hey

Li-Ion Batterier skal temperatur monitores og lades specielt, ellers går det
MEGET i stykker

Kasper

Re: Inteligent lader??

Det gør for den sags skyld ikke noget at man så laver temperatur
monitorering på Ni-Cd og Ni-Mh vel??

Har du nogen viden om hvilken lade spænding/strøm der skal være???

--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Re: Inteligent lader??

For NiCd og NiMH vil det være passende med en strøm på 0,5-1C (1-2 timers
ladning). Når spændingen peak'er afbrydes opladningen (delta-volt, dvs.
intelligent opladning), evt. påbegyndes en vedligeholdelsesladning med ~1/30
C. Spændingen skal være omkring 1,4 - 1,5 volt pr. celle.
Du kan også lade dem op på gammeldags vis med 1/10 C i 14 timer, men det har
de ikke godt af i længden (hovedårsagen til at NiCd bliver beskyldt for
hukommelseseffekt, i virkeligheden er det i 99% af tilfældene fordi de
ødelægges af dårlige ladere).

LiIon og Blybatterier oplades _ikke_ på samme måde!

Blybatterier kan for 12 v vedkommende lades med 13,7-8 v uendeligt (beregnet
til standby brug), til gengæld går der lang tid inden den sidste power er i
dem, men ladekredsløbet er yderst simpelt. Opladeren må så vidt jeg husker
max levere 1/3 C, dvs. er det et 12 Ah timers batteri, må laderen max levere
4 A, da blybatterier ikke har godt af at blive opladet for hurtigt.

Mvh
Morten

Re: Inteligent lader??

Hvad betyder det på dansk?? jeg er ikke helt med "0,5-1C"

--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Re: Inteligent lader??

x C betyder x gange kapaciteten. Dvs. for et batteri på 2500 mAh er 1 C =
2,5 A eller 2500 mA om man vil.
For et batteri på 1000 mAh vil 0,5 C være = 500 mA osv.

Mvh
Morten

Re: Inteligent lader??
Javel ja....
Ok mange tusinde tak for det....

Så vil jeg se om jeg kan få bikset en lader sammen....

--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Re: Inteligent lader??
li-ion og bly minder meget om hinanden. li-ion må lades med max 1C der skal
være en spændings begrænser ved 4.20V og ladningen er så færdig når man kun
hælder 50mA på batteriet.
Bly er ikke så kritisk her lader man typisk med .1C hvis intet andet er
opgivet. og et 12V batteri skal have en spændings begrænser ved 14-14.5V.
nicd og nimh kræver delta peak detektion. her lader man med 2C på nicd og
med 1C på nimh. helt nøjagtigt hvordan man laver delta peak detektion kan
jeg ikke forklare dig i en nyhedsgruppe. det kræver at du læser en bog eller
noet på internettet.

Re: Inteligent lader??

[snip "hurtigladning" af NiCd/NiMH]

Jeg ville nu sige 10 timer, hvis man lader med .1C, og batteriet er
fladt. Det skulle jo helst ikke overlades.

Ja. Eller fordi der blot bliver ladet for længe på dem ;)

Det kan somme tider være godt for NiCd og NiMH at aflade totalt og
oplade totalt med .1C. Det hjælper en smule på hukommelseseffekten, men
kræver du præcist ved hvad du gør.

Og så vidt jeg ved findes der ikke ladere som tager tid på hvor lang tid
de har ladet? Eller om de lader helt fra bunden, eller batteriet
allerede er X% oppe?

På den måde er intelligent/hurtigladning klart at foretrække i
forbrugsting, da brugeren nok ikke tænker "så, nu aflader jeg dette
batteri, og oplader det, og om præcist 10 timer stopper jeg igen".

[snip LiIon + Akku]

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Inteligent lader??
Hmm
Jeg vil mane at du skal købe dig en powerpeak infinity 2 lipo.
den tager tid på hvorlang tid den har ladet. måler hvor meget den fylder i
batteriet. den kan tilsluttes en pc så man kan få op/af ladningskurver.

Re: Inteligent lader??

Er det en lader som man normalt får leveret med opladbar elektronik?

Er det en lader man kan købe i de forretninger hvor man køber den slags
elektronik, eller batterier hertil?

Ja, naturligvis er der ladere der gør sådan. Men hvorfor pokker findes
(eller fandtes) de ikke i samme omfang som hurtigladerne?

--
[...]

Ok.

Og venligst svar oven over min signatur. Svarer du under min
signaturlinie (dash dash space) opfattes dit svar som min signatur. Jeg
blev nød til at copy paste dit svar, da min newsklient er så smart at
strippe signaturer væk automatiskt :P

Men tak for at svare neden under det du svarer på.

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Inteligent lader??