Intel PIO 8255 --> TTL 74-373 el CMOS 40373 (alternativt CMOS 4508 men denne er desværre udgået)

Jeg har et ønske om  at parallel koble flere TTL 74-373 eller CMOS 40373 til
en intel 8255 PIO.

Mit spørgsmål er: Må man parallel koble dem direkte på 8255'eren eller
kræves der mellemliggende elektronik?.

Princippet med ovenstående er at jeg vil bruge 8 fælles for data ud på 8255
til alle 8 ind-ben på enten 40373 eller 74-373.
Herefter vil jeg bruge een udgang fra 8255'eren pr. 74-373 el 40373 eks
udgang 9 - 24 for 16 styk.

Herefter vil jeg kunne selecte hver chip med udgang 9 til 24 - sætte data
med udg. 1 til 8, og fjerne udg. for select'et chip.
Så skulle latch'en gerne holde de data jeg har lagt i hver chip.

Problemet er at jeg sandsynligvis skal have op til 30 til 40 TTL/CMOS på
hver databus, muligvis flere.
Jeg har et pc-indstikskort med 192 IN/OUT opbygget med disse 8255'ere, så
jeg har nok kanaler til at styre det men ikke nok hvis alle skal have deres
egne databus.

Hvad skal der evt til for at koble eks. 40 TTL/CMOS på samme 8 databen fra
8255'eren.

Hvad er egentlig bedst at benytte, TTL eller CMOS.
Een person fortalte mig engang at TTL er mere støj emum, hvorimod CMOS bedre
lader sig gøre mht at koble mange sammen.

MVH

Nuller

Re: Intel PIO 8255 --> TTL 74-373 el CMOS 40373 (alternativt CMOS 4508 men denne er desværre udgået)

til

Nu skriver du TTL, men faktisk kan 74-373 fås i mange forskellige udgaver
også en del CMOS udgaver.
Hvis du bruger nogle af de "gamle" typer, dvs rigtige TTL, så kan du ikke
koble særlig mange på udgangen af en 8255.
Når du bruger CMOS, så er antallet du kan koble på en udgang kun begrænset
af hvor hurtigt du vil kunne skifte udgangen.
Du kan evt. også sætte en 74HC244 på udgangen af 8255, det vil sikre at du
har godt med strøm til at trække bus'en.

8255

Prøv at se på en 74xx138 chip, så kan du spare en del udgange.

Helt klart CMOS, f.eks. 74HCxxx serien.

bedre

Da forskellen mellem høj og lav er større på CMOS, regnes de normalt for de
mest støjimmune kredse.

Re: Intel PIO 8255 --> TTL 74-373 el CMOS 40373 (alternativt CMOS 4508 men denne er desværre udgået)
Tak HKJ.

Jeg kan ikke benytte en 74xx138, da jeg kan have behov for at have flere
udgang tændt på een gang.

Hver 74xx373 skal via buffer + optokobler drive nogle små lamper/lysdioder.
Dette fordi jeg skal bruge dem til signalstyring på Modeljernbane.
Og her vil der typisk være mindst 2 lamper tændt det meste af tiden. Faktisk
skal jeg "kun" bruge 6 lamper, men jeg tænkte at jeg kunne benytte de to
sidste udgange til at trække et relæ der kan skifte mellem blink/fast lys i
de tilfælde en grøn/rød lampe skal blinke eller lyse konstant.

MVH

Nuller

Re: Intel PIO 8255 --> TTL 74-373 el CMOS 40373 (alternativt CMOS 4508 men denne er desværre udgået)

Det er heller ikke noget problem for jeg tænke på at bruge dem til dekodning
af adresse på latchene.
På den mpde vil du via 5 udgange go to 138 kunne styre 16 latche.

En anden måde at spare udgange på er at bruge shift registre, der kan du
sagtens lave ret mange udgange fra nogle ganske få kontrol signaler, men så
vil opdateringen være lidt langsommere.

Re: Intel PIO 8255 --> TTL 74-373 el CMOS 40373 (alternativt CMOS 4508 men denne er desværre udgået)

lamper/lysdioder.
Faktisk
Så velger du CD4099 eller 74x259.

HM