Intel PIO 8255 --> TTL 74-373 el CMOS 40373 (alternativt CMOS 4508 men denne er desværre udgået)

Jeg har et ønske om at parallel koble flere TTL 74-373 eller CMOS 40373 til en intel 8255 PIO.

Mit spørgsmål er: Må man parallel koble dem direkte på 8255'eren eller kræves der mellemliggende elektronik?.

Princippet med ovenstående er at jeg vil bruge 8 fælles for data ud på 8255 til alle 8 ind-ben på enten 40373 eller 74-373. Herefter vil jeg bruge een udgang fra 8255'eren pr. 74-373 el 40373 eks udgang 9 - 24 for 16 styk.

Herefter vil jeg kunne selecte hver chip med udgang 9 til 24 - sætte data med udg. 1 til 8, og fjerne udg. for select'et chip. Så skulle latch'en gerne holde de data jeg har lagt i hver chip.

Problemet er at jeg sandsynligvis skal have op til 30 til 40 TTL/CMOS på hver databus, muligvis flere. Jeg har et pc-indstikskort med 192 IN/OUT opbygget med disse 8255'ere, så jeg har nok kanaler til at styre det men ikke nok hvis alle skal have deres egne databus.

Hvad skal der evt til for at koble eks. 40 TTL/CMOS på samme 8 databen fra

8255'eren.

Hvad er egentlig bedst at benytte, TTL eller CMOS. Een person fortalte mig engang at TTL er mere støj emum, hvorimod CMOS bedre lader sig gøre mht at koble mange sammen.

MVH

Nuller

Reply to
Nuller

til

Nu skriver du TTL, men faktisk kan 74-373 fås i mange forskellige udgaver også en del CMOS udgaver. Hvis du bruger nogle af de "gamle" typer, dvs rigtige TTL, så kan du ikke koble særlig mange på udgangen af en 8255. Når du bruger CMOS, så er antallet du kan koble på en udgang kun begrænset af hvor hurtigt du vil kunne skifte udgangen. Du kan evt. også sætte en 74HC244 på udgangen af 8255, det vil sikre at du har godt med strøm til at trække bus'en.

8255

Prøv at se på en 74xx138 chip, så kan du spare en del udgange.

Helt klart CMOS, f.eks. 74HCxxx serien.

bedre

Da forskellen mellem høj og lav er større på CMOS, regnes de normalt for de mest støjimmune kredse.

Reply to
HKJ

Tak HKJ.

Jeg kan ikke benytte en 74xx138, da jeg kan have behov for at have flere udgang tændt på een gang.

Hver 74xx373 skal via buffer + optokobler drive nogle små lamper/lysdioder. Dette fordi jeg skal bruge dem til signalstyring på Modeljernbane. Og her vil der typisk være mindst 2 lamper tændt det meste af tiden. Faktisk skal jeg "kun" bruge 6 lamper, men jeg tænkte at jeg kunne benytte de to sidste udgange til at trække et relæ der kan skifte mellem blink/fast lys i de tilfælde en grøn/rød lampe skal blinke eller lyse konstant.

MVH

Nuller

Reply to
Nuller

Det er heller ikke noget problem for jeg tænke på at bruge dem til dekodning af adresse på latchene. På den mpde vil du via 5 udgange go to 138 kunne styre 16 latche.

En anden måde at spare udgange på er at bruge shift registre, der kan du sagtens lave ret mange udgange fra nogle ganske få kontrol signaler, men så vil opdateringen være lidt langsommere.

Reply to
HKJ

lamper/lysdioder.

Faktisk