Instrument amp.

Hey

hvad er det der er den kæmpe fordel i instrument amplifiere ?

--
Mvh Kasper

Re: Instrument amp.

Det er en differensforstærker med nøje specificeret gain. Signalet behøver
ikke at være referet til gnd, men udgangssignalet vil være referet til gnd.

Dvs. du kan tage et signal på f.eks. 0-1 mV som ligger på +3 volt og
konvertere det til 0-1 volt med gnd som reference. Det er yderste praktisk i
f.eks. en brokobling.

Re: Instrument amp.
Hey

tak for svarene...

jeg har nemlig lige fået nogle AD623...

jeg har nemig en en plan med at skal have lavet mig et
"konverteringsprint"... med en af analog's uconvertere.. hvor jeg skulle
kunne modulopbygge det, dvs, kunne påsætte forskelige moduler.. om man vil
have en føler der måler 0-10V eller 4-20Ma... PT100 eller Type K føler..

hvor jeg regnede med jeg kunne bruge sådan en opamp...

jeg har dog været ved at kigge på noget PGA... det ville jo være smart så
kunne man bruge samme opamp og måske samme opstilling til flere typer
input.... og evt, hvis der er stort spændingsvariation, så når adc'en når ud
i hver ende, kunne man lave gainen om... men ret kompliceret, og ved heller
ikke om det ville blive godt...

--
Mvh Kasper

Re: Instrument amp.

Ja, det lyder da ret spændende. Fortæl gerne mere når du finder ud af mere.

Jeg overvejer at lave et digitalt oscilloskop, hvilket betyder at vores
indgange vil blive nogenlunde de samme.
Jeg kan godt følge dig. Dit problem er blot at hvis spændingen bliver
alt for stor kræver det nogle effektmodstande (og de skal være præcise)
som skal aftage et enormt spændingsfald. Men hvis du finder ud af noget
vil jeg meget gerne høre nærmere.

Som du også selv siger skal du kunne styre dit gain. Og det vil jeg også
gerne kunne. Dette kræver dog også lidt, for en variabel modstand er
ofte ikke god, da disse støjer meget. Nu ved jeg ikke hvad målet for dig
er, men jeg ville gerne op i 100MHz området og kunne måle på sådanne

Ydermere har jeg også overvejet en FPGA-kreds og et enormt
skifteregister eller evt. koble noget RAM på (det skulle dog være svært
med timing af RAM-kredsene på sådanne FPGA-kredse og RAM i den hastighed
er enormt dyre). Derfor blot have minimum af kode og et gigantisk
skifteregister. Spartan II fra Xilinx skulle uden problemer kunne sample
med en frekvens på 100MHz (har en gut fortalt mig).

Mvh / Preben

Re: Instrument amp.
hey

Det der med en mekanisk modstand.. det var ikke det jeg skrev.. ejg tænkte
mere på en pga ligesom : http://pdfserv.maxim-ic.com/arpdf/MAX532.pdf
men jeg skal slet ikke om i de frekvenser...
jeg kan ikke se det med effektmodstande heller ?? så længe indgangen ikke er
lavimpedansen, går der da ingen effekt i det og alm præcise modstande kan
bruge.. bedre en 1% regner jeg med

--
Mvh Kasper

Re: Instrument amp.

Ja, den mekaniske modstand er ikke god. Den MAX532 er med garanti bedre.

Nej, men effektmodstandene vil du få brug for, hvis du kommer f.eks. op
på 100V i indgangen. Du får jo et spændingsfald over denne modstand hen
til indgangen af opamp'en og hvis (såfremt der ligger stel til opamp'ens
anden indgang) vil der være et spændingsfald på 100V. P = U^2 / R  -
det giver noget af en effekt. Dette betyder at du skal finde en modstand
(som ikke er for stor - helst ikke mange kOhm, da der dannes termisk
støj - var der et par kloge gutter der fortalte mig herinde) som kan
klare den effekt!
Dit problem er dog ikke så stort idet du slet ikke vil op i de
frekvenser hvor jeg gerne vil op :=

Held og lykke

Fortæl gerne videre hvis det lykkedes for dig! Har selv lidt probs i mit
projekt!

Mvh / Preben

Re: Instrument amp.
Hey...

jeg forstår ikke problemet... kun hvis opampen ikke kan klare spændingen....
for hvis den kan, er det jo bare at alve forstærkningen 0,10X eller sådan
noget... altså udgangen er 10x mindre end indgangen, så får du 10V ud.. men
kan ikke lige finde om den kan det.. ellers kan det vel fås ??

men hvad ved jeg.. jeg har jo ikke regnet med jeg skulle derop i spænding (:

--
Mvh Kasper

Re: Instrument amp.
Hey

nu er jeg ikke sikker på jeg er ret, men der er noget der siger mig en del
af det du siger ikke passer og noget gør...

Det med der stortset ingen spændingsforskel er mellem de 2 indgange er i
realitet sand nok... når du måler på + og - Direkte.... da den forstærker
med utrolig mange gange, ville en lille forskel give meget stor forskel på
udgangen..

Men ! Det er derfor at modkobling kommer ind i billedet, og det gør man med
modstande, afhængig af opstillingen, vil der sikkert komme de 100V over
nogle af dem, men efter det kun er den strøm der løber ind i opampen...
sikkert noget i Nano ampere... kan du jo regne ud hvor store dine modstande
skal være i effekt....

men som sagt det kommer and på opstillingen af opampen...

se her : http://hjem.get2net.dk/bencar/opamp/opamp1.htm

det første billede der kommer af den inveterende forstærker, der kan du se
R1 vil du i princippet have de 100V over, det er pga lærene altid siger der
er "vitual GND" på - indgangen der.... det er der i princippet også... men
se på den på den måde at du har indgangs impedansen i serie med.. og derved
ligger spændingen ikke over R1 alene, og derved løber der ikke den store
strøm....

øhh... kloge hoveder, korrekt mig lige hvis det er forkert... for opamps har
ikke været min stærke side

--
Mvh Kasper

Re: Instrument amp.

En instrumenteringsforstærker har IKKE modkobling til de to indgange, Den
forstærker bare differensen. Se tegning og forklaring på de noter, jeg
henviste til tidligere.

Bo //

Re: Instrument amp.

Nej, da ville jeg vel i realiteten helt kunne droppe en indgangsmodstand
og sætte ledninger direkte til det jeg vil måle på! I teorien - for
praksis er vel ikke sådan?

Instrumenteringsforstærkere er ikke rigtig til at få i den ydelse jeg
kunne tænke mig, men derimod kun kan håndtere signaler på 100kHz med et
gain på 1.

Jeg vil gerne have opimod 100MHZ eller så højt jeg nu engang kan komme.
Om det kun bliver 50MHz vil også være acceptabelt.

Men jeg har set på differential-forstærkerne - der har analog en sådan
lille "fætter" der kan håndtere signaler på 1GHz såfremt der kun er et
gain på 1. Dette er jo alt rigeligt, men ved gain på f.eks. 5 falder
ydelsen jo betragteligt. Så derfor er det nok nærmere sådan en jeg skal
have fat på.
Men hvordan virker sådan en - og vil jeg kunne opnå samme præcision som
på en differential-forstærker!

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!

Re: Instrument amp.

Hej,

ja, men jeg vil gerne korrigere det lidt. Så vidt jeg ved er det
dokument du henviser til af en elev fra IOT (Odense Teknikum) og ifølge
de kloge lærere så er der nogle ting i dokumentet som er rigtige nok,
men som halter lidt.

Nå, men tilbage til opamp'en. En ting er dog helt korrekt:
"Det betyder også at den strøm (I1) der løber gennem R1, er den samme
strøm som den (I2) der løber gennem R2". Og selvfølgelig fratrukket de
nA som løber igennem opamp'en.
Dette betyder at du under ingen omstændigheder kan lave om på ohms lov
og derfor altid vil have afsat den effekt:

    P = U^2/R

Og hvis der er et spændingsfald på 100V, så er der altså automatisk også
afsat den effekt P afhængig af modstanden.

Nå, men det er vist en hel anden ting der gælder om
instrumenteringsforstærkere - dem har jeg ikke arbejdet så meget med
endnu (faktisk kun kigget lidt på dem) og ifølge Bo Bjerre (som vist nok
har meget styr på sagerne) er der ikke modkobling på
instrumenteringsforstærkeren!!!

Mvh / Preben

P.S. Kloge hoveder - ret mig hvis jeg tager fejl! Er stadig studerende -
men alle skal jo lære :)

Re: Instrument amp.
Hey

Ja jeg er også ung i faget.....

men jeg har overvejet dette :

bruge denne amp : http://www.analog.com/productSelection/pdf/ssm2141.pdf

smide en 250 ohm ell. lign over + og - indgangen, lade et 4-20 ma signal
løbe igennem, og så lige ligge pin 5og 6 sammen og pin 1til stel, og vupti,
så har jeg en 4-20 ma til spænding single ended, skal så lige have en opamp
mere på til at forstærke signalet op til 0-5 V ca...

Nogle der har bedre ider ???

kan den opamp ssm2141 bruges til det ? , den har 100 db CMMR ved DC.... ret
sejt, det er pga vil jeg tro at modstanene er lasertrimmet eller noget på
chippen... + at de ligger utrolig tæt, så de er varmestabaliseret sammen....
(men der står det er til audio line )):)

men så på udgangen af opampen har jeg tænkt på en max4624 eller ADG821
switch, så jeg kan koble flere indgange på samme adc indgang...
regner med at de switche er ok til det formål... 1 ohm når de er
kortsluttet, ret ok...

--
Mvh Kasper