installation af en oven med 380 vol

hejsa, jeg skal have skifte min gammel oven ud med en anden. men jeg er
kommet lidt i tvivl med farvekoden, er der nogen der kan være behjælpelig
med at fortælle hvordan disse ledninger skal forbindes. på forhånd tak.

på diagrammet er ledninger nummeret med:
L1-L2-L3-N-PE

husets 380V ledninger er:
Rød-Blå-Sort-Grå-Grøn(Jord)

Re: installation af en oven med 380 vol

News:dk.teknik.el. Eller blot nærmeste elektriker.

Klaus
Re: installation af en oven med 380 vol
mange tak for din hurtig svar Mikkelsen, men med hensyn til den
nyhedsgruppen du henvise til har jeg desværre ikke adgang til fra min
udbyder.

Re: installation af en oven med 380 vol

Lyder meget mærkeligt, prøv enten google groups, eller
http://dotsrc.org/usenet /

Klaus
Re: installation af en oven med 380 vol

Prøv at opdatere din nyhedsgruppeliste.

Der er med de farver du har,ingen sikker rækkefølge, så mål dig frem, det er
det sikreste.

Ved du ikke hvordan du måler, vil det nok være bedst, og måske billigst at
kontakte en fagmand.

Mvh. Uffe Ravn

Re: installation af en oven med 380 vol
Standard er: n:(nul) blå
L1 l2 l3 (fase 1 2 og 3)rød sort grå (rækkefølge ligegyldig når vi ikke
snakker motor)
gul/grøn: jord
nærmeste elektriker vil være behjælåelig.
mvh Erik
(der mest gør i HF)

Re: installation af en oven med 380 vol

UPS!

Med de farver, der er i husinstallationen, lader det til, at det er gamle
standarder, hvor bl.a. jord var den røde ledning, så frem med et
måleapparat - eller måske nok hellere en installatør.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Re: installation af en oven med 380 vol

Jeg er glad vi ikke har disse problemer i Norge. Der har vi et gammelt type
balansert system med bare 230 volt mellom fasene.
Om du har et universalinstrument og litt kjennskap til elektrisitet, er det
nok ikke så vanskelig.
PE =Beskyttelses jord. og kun koblet til kabinettet.
N =  0 Volt i din installasjon, og skal ha samme potensiale som PE om alt er
riktig.
L1,2,3 er de tre fasene som i Danmark og i de fleste andre europeiske land
har ca 230 Volt til N leder.
Dette vil si at du kan måle ca 380 volt mellom L1,2,3. Dette kan derfor
utnyttes i industrien, hvor det er ønskelig med høyere spenninger for
maskiner osv.
I det normale husholdningsnett blir derfor belastningene fordelt mellom N og
de forskjellige L fasene.

Det er derfor mulig å sjekke motstand mellom Rød-Blå-Sort-Grå når du setter
på komfyren. All motstand skal komme mellom N og L.

Det er selvfølgelig også mulig å lage komfyrer i Danmark som går på 3 fas
380 Volt, men jeg antar at dette ikke er normalt.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: installation af en oven med 380 vol

Det er det faktisk.

Mvh. Uffe Ravn

Re: installation af en oven med 380 vol

Betyr det at komfyrene kan kobles om mellom 380 og 230 volt?
Det vanligste i Norge er en fas 230 volt med 20 eller 25 A sikringer, selv
om de fleste ovner kan kobles for 3 fas 230 Volt. Det bygges stadig om til
400 Volt anlegg i Norge også, men i hjemmene legges da alt mellom N og L. I
Sverige vet jeg at det er vanlig med 3 x 380 volt til store
forbruksgjenstander, som likevel krever 3 faser. Større motorer osv. Dette
virker litt overdrevent når det gjelder en vanlig komfyr. I alle tilfelle må
jo da komfyren ha interne omkoblingsmuligheter mellom stjerne og trekant.
Dette betyr vel også at kabelen må være fast forbundet, og ikke via et
stikk?

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: installation af en oven med 380 vol

Nogle kan

I DK er komfure normalt forsikret med 3 x 16A

Jeg har set mange ældre komfure der kunne kobles på mange måder, hvor
fleksible de er idag ved jeg ikke..

Idag bliver de fleste komfure fast forbundet, men du finder rigtig mange
hjem med "komfurstik"

Plug and cook.

Mvh. Uffe Ravn

Re: installation af en oven med 380 vol

behjælpelig
type

Nu vil jeg bemerke: Norge rekker lenger en til sinsenkrysset:-) Norge bygger
for tiden om nettet til 400V Noen distrikter har kommet langt. Syd og vest
for Stavanger er det snart utført.

det
er
og
setter

Re: installation af en oven med 380 vol

Er det så TT-/TN-systemjording der anvendes her? Og er det korrekt, at
det eksisterende system typisk er IT-systemjording?

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Re: installation af en oven med 380 vol

bygger
vest

Ja det typiske for Norge og Albania er et IT  system, hvor de tre fasene er
et Delta system, trekant med 230 Volt melom hver fase. Jord eller PE er
derfor kun benyttet som hensikten til beskyttelse var. Egentlig det beste
system, om det hadde vært mulig å følge i praksis. Det ingen tenkte på var
at det bestandig vil flyte så store kapasitive strømmer at systemet ikke
fyller sin hensikt. Jeg som har egen trafo på tomten har et bra system, men
alle som ligger litt unna trafoene vil få alle kapasitive jordfeil inn i
huset. Mye å skrive om dette, men det er ikke så mange år siden man faktisk
la ned likespenningsanlegget i Haga i Gøteborg.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: installation af en oven med 380 vol

De nye 400/230 V systemer i byerne, som nævnes, er det også
IT-system?

Og hvad er den historiske/tekniske forklaring på, at Norge hidtil har
holdt sig til en netspænding på 230 V mellem faserne?

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Re: installation af en oven med 380 vol

er
beste
var
men

Dette skal jeg svare deg på, men jeg må konsultere noen detaljer først.
Arne O

Re: installation af en oven med 380 vol

er
beste
var
men

Jeg har prøvet å grave frem litt informasjon, men finner ingen offisiell
forklaring.
Det som er sikkert er at den elektriske energien først gikk til elektrolyse
industrien og var likestrøm. Så kommer det flere private og kommunale
kraftverk. Noen med likespenning andre med veksel, både 1 og 3 fas. Den
første private som hadde strøm i Norge var en rik Bergenser i 1985. I 1990
kom den første gatebelysningen i Hammerfest, som den første i Europa. De
første forskrifter kom i 1891. Det hele var nokså lite strukturert frem mot
1920. men å finne nøyaktig hvordan utviklingen har blitt til har jeg ikke
klart. Det som er sikkert er at det isolerte systemet ble valgt ut i fra
sikkerhet, da det i et teoretisk system ikke er mulig å få støt. Jeg har
undersøkt i noen leksikon, snakket med ansvarlig elektriker der jeg jobber,
samt sett litt på denne siden:
<http://www.energifakta.no/documents/Miljo%20og%20velferd/Samfunn/Historie.h
tm>
Mye interessant å finne når man går på hovedsiden, men beslutningsprosessene
for det isolerte nettet klarer jeg ikke å finne. På den andre siden har jeg
ikke helt forstått hvorfor de fleste andre land bruker TN. Annet at det
sparer sikringer, og har mulighet for 2 spenninger, men må vel være mer
farlig i hjemmene?

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: installation af en oven med 380 vol