installation af en oven med 380 vol

"har ingen x'er på min mail adrss." skriver:

News:dk.teknik.el. Eller blot nærmeste elektriker.

     Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html

hejsa, jeg skal have skifte min gammel oven ud med en anden. men jeg er kommet lidt i tvivl med farvekoden, er der nogen der kan være behjælpelig med at fortælle hvordan disse ledninger skal forbindes. på forhånd tak.

på diagrammet er ledninger nummeret med: L1-L2-L3-N-PE

husets 380V ledninger er: Rød-Blå-Sort-Grå-Grøn(Jord)

Reply to
har ingen x'er på min mail adr

mange tak for din hurtig svar Mikkelsen, men med hensyn til den nyhedsgruppen du henvise til har jeg desværre ikke adgang til fra min udbyder.

har ingen x'er på min mail adr

"har ingen x'er på min mail adrss." skriver:

Lyder meget mærkeligt, prøv enten google groups, eller

     Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html

Standard er: n:(nul) blå L1 l2 l3 (fase 1 2 og 3)rød sort grå (rækkefølge ligegyldig når vi ikke snakker motor) gul/grøn: jord nærmeste elektriker vil være behjælåelig. mvh Erik (der mest gør i HF)

Reply to
Erik Rasmussen

Prøv at opdatere din nyhedsgruppeliste.

Der er med de farver du har,ingen sikker rækkefølge, så mål dig frem, det er det sikreste.

Ved du ikke hvordan du måler, vil det nok være bedst, og måske billigst at kontakte en fagmand.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

UPS!

Med de farver, der er i husinstallationen, lader det til, at det er gamle standarder, hvor bl.a. jord var den røde ledning, så frem med et måleapparat - eller måske nok hellere en installatør.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Stadig med hang til det analoge - lidt endnu
Reply to
Karsten H. Jensen

Jeg er glad vi ikke har disse problemer i Norge. Der har vi et gammelt type balansert system med bare 230 volt mellom fasene. Om du har et universalinstrument og litt kjennskap til elektrisitet, er det nok ikke så vanskelig. PE =Beskyttelses jord. og kun koblet til kabinettet. N = 0 Volt i din installasjon, og skal ha samme potensiale som PE om alt er riktig. L1,2,3 er de tre fasene som i Danmark og i de fleste andre europeiske land har ca 230 Volt til N leder. Dette vil si at du kan måle ca 380 volt mellom L1,2,3. Dette kan derfor utnyttes i industrien, hvor det er ønskelig med høyere spenninger for maskiner osv. I det normale husholdningsnett blir derfor belastningene fordelt mellom N og de forskjellige L fasene.

Det er derfor mulig å sjekke motstand mellom Rød-Blå-Sort-Grå når du setter på komfyren. All motstand skal komme mellom N og L.

Det er selvfølgelig også mulig å lage komfyrer i Danmark som går på 3 fas

380 Volt, men jeg antar at dette ikke er normalt.

Med hilsen Arne Offenberg

Reply to
Arne Offenberg

Det er det faktisk.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

behjælpelig

type

Nu vil jeg bemerke: Norge rekker lenger en til sinsenkrysset:-) Norge bygger for tiden om nettet til 400V Noen distrikter har kommet langt. Syd og vest for Stavanger er det snart utført.

HM

det

er

og

setter

Betyr det at komfyrene kan kobles om mellom 380 og 230 volt? Det vanligste i Norge er en fas 230 volt med 20 eller 25 A sikringer, selv om de fleste ovner kan kobles for 3 fas 230 Volt. Det bygges stadig om til

400 Volt anlegg i Norge også, men i hjemmene legges da alt mellom N og L. I Sverige vet jeg at det er vanlig med 3 x 380 volt til store forbruksgjenstander, som likevel krever 3 faser. Større motorer osv. Dette virker litt overdrevent når det gjelder en vanlig komfyr. I alle tilfelle må jo da komfyren ha interne omkoblingsmuligheter mellom stjerne og trekant. Dette betyr vel også at kabelen må være fast forbundet, og ikke via et stikk?

Med hilsen Arne Offenberg

Reply to
Arne Offenberg

Nogle kan

I DK er komfure normalt forsikret med 3 x 16A

Jeg har set mange ældre komfure der kunne kobles på mange måder, hvor fleksible de er idag ved jeg ikke..

Idag bliver de fleste komfure fast forbundet, men du finder rigtig mange hjem med "komfurstik"

Plug and cook.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

"Harald Mossige" skrev

Er det så TT-/TN-systemjording der anvendes her? Og er det korrekt, at det eksisterende system typisk er IT-systemjording?

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

bygger

vest

Ja det typiske for Norge og Albania er et IT system, hvor de tre fasene er et Delta system, trekant med 230 Volt melom hver fase. Jord eller PE er derfor kun benyttet som hensikten til beskyttelse var. Egentlig det beste system, om det hadde vært mulig å følge i praksis. Det ingen tenkte på var at det bestandig vil flyte så store kapasitive strømmer at systemet ikke fyller sin hensikt. Jeg som har egen trafo på tomten har et bra system, men alle som ligger litt unna trafoene vil få alle kapasitive jordfeil inn i huset. Mye å skrive om dette, men det er ikke så mange år siden man faktisk la ned likespenningsanlegget i Haga i Gøteborg.

Med hilsen Arne Offenberg

Reply to
Arne Offenberg

"Arne Offenberg" skrev

De nye 400/230 V systemer i byerne, som nævnes, er det også IT-system?

Og hvad er den historiske/tekniske forklaring på, at Norge hidtil har holdt sig til en netspænding på 230 V mellem faserne?

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

er

beste

var

men

Dette skal jeg svare deg på, men jeg må konsultere noen detaljer først. Arne O

Reply to
Arne Offenberg

er

beste

var

men

Jeg har prøvet å grave frem litt informasjon, men finner ingen offisiell forklaring. Det som er sikkert er at den elektriske energien først gikk til elektrolyse industrien og var likestrøm. Så kommer det flere private og kommunale kraftverk. Noen med likespenning andre med veksel, både 1 og 3 fas. Den første private som hadde strøm i Norge var en rik Bergenser i 1985. I 1990 kom den første gatebelysningen i Hammerfest, som den første i Europa. De første forskrifter kom i 1891. Det hele var nokså lite strukturert frem mot

1920. men å finne nøyaktig hvordan utviklingen har blitt til har jeg ikke klart. Det som er sikkert er at det isolerte systemet ble valgt ut i fra sikkerhet, da det i et teoretisk system ikke er mulig å få støt. Jeg har undersøkt i noen leksikon, snakket med ansvarlig elektriker der jeg jobber, samt sett litt på denne siden:

Mye interessant å finne når man går på hovedsiden, men beslutningsprosessene for det isolerte nettet klarer jeg ikke å finne. På den andre siden har jeg ikke helt forstått hvorfor de fleste andre land bruker TN. Annet at det sparer sikringer, og har mulighet for 2 spenninger, men må vel være mer farlig i hjemmene?

Med hilsen Arne Offenberg

Reply to
Arne Offenberg

:-)

Bo Bjerre skriver:

Ja, det var godt nok sent...

     Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html

"Arne Offenberg" skrev

København åbnede op for en elektrisk station i 1892. Der var tale om et 2x110 V DC net, helt isoleret fra jord.

I 1902 åbnede et nyt værk (på Østerbro) med 2x220 V DC. Der var nemlig ønsker om en længere rækkevidde fra det nye værk, hvilket som bekendt lader sig gøre økonomisk fordelagtigt ved en højere spænding. På den anden side er der personsikkerheden som trækker i den anden retning mod så lav spænding som muligt.

Ved det nye værk lagde man midterlederen til jord. Motivet til at lægge midterlederen til jord var at undgå den risiko, at en yderleder ved en fejl fik afledning til jord, og at der så kunne opstå en spænding på hele 440 V på den anden yderleder i forhold til jord. Ved at have midterlederen lagt til jord ville der maksimalt være en spænding på 220 på hver spændingsførende leder i forhold til jord.

Jeg har haft en teori om, at Norge valgte IT-systemet pga en undergrund, der er uegnet til TN- eller TT-systemjording. Yderligere var det min tanke, at man netop har holdt sig til en netspænding på kun 230 V pga ovenstående problematik. Og derfor var jeg nysgerrig efter at høre, om de nye systemer i byerne på 400/230 V så var TT- eller TN.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/