Input til android-app

Fut: dk.teknik.elektronik

Jeg kunne tænke mig at lave en app til en android, der kan fortælle mig
at min robotplæneklipper står stille, f.ex. fordi den har spist et
haveredskab eller en gren.

Der er tørt og lunt inde i kroppen på maskinen; den er fugttæt, og der
er allerede elektronik derinde, der ikke ser ud til at være beskyttet
specielt, så fysisk er der ingen fare, vil jeg tro.

Jeg vil forsyne android'en fra en autolader fra batteriet på 18v, og
"cigarstiksladere" klarer alligevel fra 12-24v, så det er også ok.

Accellerometer/kompas kan fortælle om maskinen bevæger sig.

Så mangler jeg blot et input, der kan fortælle at maskinen står i
ladestationen, for så skal den jo ikke alarmere.

Det er jo simpelthen at måle om der er spænding på ladekonnektoren.

Men hvordan får man dette signal ind i telefonen?

En lysdiode, der lyser på kameraet, og app'en skal måle lysstyrken?

En lille højttaler, der brummer når der er AC eller DC med ripple, evt
en lille buzzer, der monteres foran mikrofonen, og app'en måler lydstyrke?

Et kredsløb, der forbindes i headsetstikket, og laver "lyd" på
mikrofonindgangen, og app'en måler igen lydstyrken.

Kan det ikke lade sig gøre, må jeg jo bare sige at der først skal
alarmeres, når robotten har stået stille i et stykke tid over maksimal
ladetid.

En android kan fås fra ny til under 800kr, og man kan vist ikke få
noget, der går på mobilnettet billigere...

Og at lave en app er da en sjov udfordring.

Leif

Re: Input til android-app
Hvis du har styr på det med at lave en app der kan fortælle om
mobilen(robotklipperen) bevæger sig, kan du så ikke indbygge noget i appen
med at den tjekker GPS positionen ved stilstand, og hvis positionen er ved
ladestationen, skal den ikke sende alarm, ellers send alarm.

Bare en ide.

Ellers ved jeg der findes noget med arduino og android haløj, amarino eller
noget i den stil hedder det vist, lige om det er brugbart for dig kan jeg
dog ikke sige, jeg har kun set nogle få eksempler på det.

Re: Input til android-app
Den kunne jo også sidde fast få meter fra ladestationen, indenfor
GPS'ens unøjagtighed.

Men selvfølgelig, så kunne den i det tilfælde alarmere, hvis den har
stået stille for længe.

Jeg kunne også forbinde mobilladeren til klipperens ladeindgang, så
telefonen lades op samtidig med klipperen.
Telefonen ved jo, hvornår den er forbundet til en lader.

Det har jeg lige set, ja.

Jeg kan desværre ikke finde nogen specs på connectoren i robotklipperen,
eller nogen, der har omprogrammeret den. Jeg har ellers et par ideer...

Leif

Re: Input til android-app

Hvis der er mulighed for det, så sæt telefonens lader til også at få strøm
når der skal lades, og programmér din App til at den kun skal alarmere (fx
SMS) når telefonen ikke lader.

--
Bjarke Andersen

Re: Input til android-app
Det lyder som om du har tænkd dig selv at skrive code til Android

Det ikke så svært og der er meget hjælp at finde på nettet installer Eclipse
+ Android SDK og du er oppe at køre

Hackaday lavede en lille serie hvor man hurtigt kommer igang

http://hackaday.com/2010/07/12/android-development-101-%E2%80%93-a-tutorial-series /

Hvis din app kører hele tiden er det "bare" at dedekterer om der kommer
strøm fra laderen

Prøv at søg lidt på

ACTION_POWER_CONNECTED
ACTION_POWER_DISCONNECTED

Er ikke sikker på at alle telefoner trigger den del i android, men det er et
forsøg værd

Wiljan

Site Timeline