Infrarød scart switchbox ?

Hejsa,

Nogen der har en ide til hvordan jeg får lavet en infrarød styret scart
switchbox ?

Specielt hvordan jeg switcher de mange ledninger inde i et scart kabel
uden noget der fyisk flyttes.

Selve ir kan nok løses med et standard modul, så skal "bare" vide
hvordan jeg switcher alle de ledninger (vist 21?) samtidig.

Jeg er rimelig ny indefor hjemmelavet elektronik, så har ikke den store
erfaring med at "designe" ting selv endnu.

Hilsen
Jan

Re: Infrarød scart switchbox ?

tjaaa... jeg har selv lavet en scart switchboks med 20 relæer og det virker
skam helt fint... :-)
printet var jeg nødt til at lave dobbeltsidet pga. de mange forbindelser...
mht. til infrarød så kommer det an på om der skal skiftes ved at der trykkes
på en bestemt knap på en fjernbetjening eller der bare skal skiftes når
boksen "ser" noget infrarødt...
hvis der skal detekteres på en bestemt knap så vil det kræve en lille
mikrokontroller til at dekode den information... hvis der "bare" skal laves
så skiftet sker på modtagelse af et infrarødt signal så kan det hele laves
analogt = noget simplere...

Rasmus
Rasmus M. Jensen skrev:
 > mht. til infrarød så kommer det an på om der skal skiftes ved at der
 > trykkes på en bestemt knap på en fjernbetjening eller der bare skal
 > skiftes når boksen "ser" noget infrarødt...

Det skulle gerne være på et bestemt signal den skifter, gerne med 1
signal per port, men et enkelt signal der bare skifter rundt mellem de
2(måske 3, men pt har jeg kun brug for 2) porte er også fint.

Problemet er at hvis jeg bruger en standard switchbox hvor begge
indgange bare er forbundet giver det støj fra det andet stik.

Det skulle også gerne laves i en kvalitet hvor der ikke bliver tabt for
meget i selve boksen, men det er måske ikke så nemt.

En hurtig google siger et færdig lavet system med 3indgange og ir koster
omkring 1000-1300kr

Re: Infrarød scart switchbox ?
jeg kan se andetsteds i denne tråd at man har kunnet få en boks i aldi til
300 kr... har du prøvet hifipriser.dk ??
måske har de et færdigt produkt... du kan i hvert fald ikke bygge en selv
for 300 kr. men det er naturligvis meget mere interessant...
når du vil have den til at skifte på et bestemt IR signal (hvilket jeg også
regnede med) skal du bruge en PIC eller ATMEL processor til at dekode
kommandoerne fra fjernbetjeningen... så skulle det være ret nemt at styre...
du kan enten lave selve skiftet med relæer (man kan få mange miniature
relæer der er fine til formålet) eller måske med 4066 - hvis dens båndbredde
er stor nok... det kan du evt. prøve at kigge på...

Rasmus
Re: Infrarød scart switchbox ?

Der har længe været på markedet en boks der kan dette til en pris i
omegnen af 30 kr. Irfrarød fjernbetjening og 5 kanaler at vælge imellem.
Den skifter også Spdif svjh. Der blev soglt mange gennem Aldi, prøv at
søg tilbage i gruppen.....

Re: Infrarød scart switchbox ?

Du mener vel 300 kr.?

Mvh Hauge

Re: Infrarød scart switchbox ?

Ja, der smuttede vidst et nul der.

Du har en af "Aldiboksene" svjh. Hvad er det den hedder af navn ?

Re: Infrarød scart switchbox ?

Hehe, det er hvad der kan ske.

Jeg har den ikke mere, men mindes ikke at der direkte var noget navn på den.

http://trutter.dk/aldibox.jpg

Mvh Hauge

Re: Infrarød scart switchbox ?
Super boks, nogen der ved hvor man kan få fat i den i dag ?

Mvh Jan

Re: Infrarød scart switchbox ?
Hejsa

Aldi har haft den for ikke så lang tid siden, så det kan jo være der er
nogle butikker der stadig har et par stykker på lager.

Mvh Hauge

Re: Infrarød scart switchbox ?

Aldi i Egå (8250) havde en stående i går torsdag til kr. 299,-

T Danielsen

Re: Infrarød scart switchbox ?

Hold da op hvor er det nogen gange morsomt at læse den slags reklamer som
elektronikmand:

"Metalkasse, forbindelser og fjernbetjening sikrer mod
spændingsoverbelastning"

Hvordan mon en fjernbetjening skulle "sikrer mod spændingsoverbelastning"
:-D

Re: Infrarød scart switchbox ?
Hejsa

Hehe.. Kunne forstå der kunne stå "overslag", for der er da rimeligt langt
mellem kassen og remoten ;o)

Mvh Hauge

Re: Infrarød scart switchbox ?

HE

man bliver jo næsten bange for kassen :)

/Rasmus

www.linuxfromscratch.dk
www.c-system.org
http://irc.linux.dk

Re: Infrarød scart switchbox ?
kunne man forestille sig at metalkassen var så tynd i gods'et at den blev
brugt som sikring for lavvoltskredsløbet??? :-D

ja det er sgu langt ude de der tekster der kommer frem i reklamerne engang i
mellem...

gætter på det i aldis tilfælde det sikkert er nogle tyskere der skal
oversætte det fra engelsk til dansk - og det på engelsk er skrevet af deres
kina-producent... så der kan hurtigt snige sig underlige ord ind... :-)

Rasmus
Re: Infrarød scart switchbox ?
On 13 Feb., 21:10, Jan Nielsen

Hej Jan !

Du kunne jo lige tage et kig pE5% denne side: http://www.web-ee.com /
Schematics/VSwitch/vswitch.htm

M2E%v.h
Axberg

Re: Infrarød scart switchbox ?
Ser spændende ud, men vist lidt over mit niveau, jeg må holde øje med
aldi indtil de får sådan en boks igen.

Tak for alle svarene.

Mvh Jan