Infrarød repeater.

Heps!

Jeg har bygget en lille infrarød repeater efter et diagram på epanorama,
nemlig:
http://www.epanorama.net/documents/ir/irremote.html

Infrarød modtageren jeg bruger er en SFH5110-36 og ICM 7555 timeren er
tunet til ~38kHz ved at skifte 150Kohm modstanden mellem pin 3 & 6 ud
med 156k8 (150 + 6k8). IR emitteren er en LD 271.

Men.. skidtet vil ik' virke - hvis jeg bytter LD 271'eren ud med en std.
   LED blinker den lystigt (sammen med modtager LED'en).

Kan det være et problem af IR modtageren er en 36 kHz? (den modtager jo
fint signalet)
Oscillerer 7555'eren ikke?
Er min LD 271 død? (kan man med alm husholdningsudstyr "se" IR lyset ? ;-))

*piv* hjælp :)

--
-jens

Re: Infrarød repeater.

den modtager det nok, men dekoder det med 36Khz, når du så koder det
igen med 38 kHz, smadrer du koderne.

Re: Infrarød repeater.

Det er jo så ca. mit gæt :-)

Meeen.. hvad mon min JVC video forventer af signal? Jeg har fået min
iPaq (med Nevo) til at styre den - men de dokumenterer ikke hvilken
frekvens de sender med .. og google har ikke hjulpet mig :-/

Jeg prøver lige at sætte 7555'eren til 36kHz .. og ser om det hjælper.

--
-jens

Re: Infrarød repeater.

Done, hjalp ikke.

Som skrevet tidligere snublede jeg igår og byttede rundt på
strømforsyningen.. SFH5110'en stod ihvertfald af, så den skiftede jeg
idag - kan der være andre døde komponenter? (LD 271'eren måske?)

Som sagt "ser den ud" til at virke - ie LED flasher somom den modtager
og videresender signal.

--
-jens

Re: Infrarød repeater.

Har du kontrolleret frekvens.

Du kan altid tvinge 555 til at oscillere ved at lægge RST benet til +, så
kan du checke om den oscillere med et scop eller en frekvenstæller (Eller
for den sags skyld en SFH5110-36).

Det eneste betydning af dette er en lavere følsomhed for 38 kHz.

Re: Infrarød repeater.

Suk.. har hverken scop, frekvenstæller eller en overskydende SFH5110-36
(selvom jeg ikke lige ved hvordan jeg skulle kunne tjekke med den?)
Kender ikke engang nogen i nærheden (århus) som har et scop - æv.

kan du se jeg har været ond mod kredsløbet :-/ Både SFH5110 og ICM 7555
har jeg skiftet (selvom den første 7555 ikke så ud til at fejle noget)..
men er der andre komponenter som kunne have taget skade?

.. derudover er jeg i tvivl om hvorvidt det overhovedet er 36kHz jeg
skal bruge - Århus Radio Lager havde bare kun 36kHz udgaven på lager.

--
-jens

Re: Infrarød repeater.

(Eller

Du kan bruge den i kredsløbet, bare se om den giver udgangssignal når du
lægger RST høj på 555'en.

Det tror jeg ikke.

Re: Infrarød repeater.
Hej

Jeg har også engang bygget en IR repeater. den virkede faktisk ok, men jeg
blev nødt til at afdække IR-modtageren i TV´et, så den ikke kunne se både
signalet fra fjernbetjeningen og fra repeateren. Jeg blev enig med mig selv,
at ir modtageren bliver forvirret af 2 IR signaler.

Jeg ved ikke om det er det, som er dit problem, men det er jo nemt at
afprøve

Martin Nielsen

Re: Infrarød repeater.

selv,

Nej, min IR-repeater virker fint også selvom modtageren kan se både
fjernbetjening og repeater (Hvilket jeg ikke helt forstår).

Jeg har nu også brugt et andet diagram (hjemmelavet), men meget tæt på samme
virkemåde som det Jens bygger.

Re: Infrarød repeater.

Nopes, jeg prøvede at belyse IR modtageren med outputtet fra 7555'eren..
med svingende resultat - det er somom der svæver en masse IR rundt som
den også samler op. Desuden opdagede jeg at det var 5% modstande jeg
havde fået monteret til at styre 7555'eren - måske et par 1% vil hjælpe ?

Også med en 36kHz modtager/sender? el. 38kHz? .. og kan man måske se det
diagram? ;)

Mit eneste "krav" (som bare er et fremtidsønske) er at jeg skal have
mulighed for at sample det data som IR modtageren vha ex. parallelporten  :)
--
-jens

Re: Infrarød repeater.

Hov! det var et dårligt stik til spændingsforsyningen for forsagede
fejlen - nu virker det faktisk :)

Tak for hjælpen allesammen :-)

Jeg vil stadig gerne se det diagram ;-)

--
-jens

Re: Infrarød repeater.

http://hjem.get2net.dk/hkj/ir-link.png

Senderen er ikke lavet særlig kraftig, jeg bruger den til at betjene min DVD
og Video, som står i et skab.
Når skabet er åben, så kan fjernbetjeningen lyse direkter på dem, når skabet
er lukket, så sørger repeateren for at jeg stadig kan betjene dem.
Inhibit indgangen var egentlig beregnet til at afbryde repeateren, når
skabet er åbent, men jeg har aldrig brugt den, da det ikke var nødvendigt.

Re: Infrarød repeater.
;-))

Ja, et normalt digi kamera kan "se" IR. Hvis den ikke lyser er billeder som
du er dioden,
hvis den lyser er vil billeder vise et skarpt hvidt lys.

Hilsen Mikkel

Re: Infrarød repeater.

som

Hej igen

Har lige taget nogle billeder, hvor det før nævnte vises.
Se dk.binaer under "IR lys med digi cam"

Hilsen Mikkel

PS havde kun et 9v bat, men det er næsten tom, så det gik.

Re: Infrarød repeater.

Super, det er ikke dioden som er i stykker :)

Vidste ikke digicams og lign. kunne registrere IR :)

--
-jens

Re: Infrarød repeater.

;-))