Info søges - Antenne til DAB-autoradio.

Hej gruppe,

Findes der på nettet en beskrivelse af en byg-selv auto-antenne til
DAB-modtagelse i danmark?

Undertegnede har i forgangne uge erhvervet en bil-radio med DAB-modtager.
Lagerekspedienten hos forhandleren (hvor også bilen i sin tid blev købt)
meddelte at der skulle en speciel antenne til for at jeg kunne modtage
DAB-radio men den var ikke lige på lager og kostede iøvrigt ca kr 300,-
(Blaupunkt) - desuden skulle den anbringes i frontvinduet så den ville
signallere at der er en kostbar radio i bilen..

Den forklaring stillede jeg mig ikke helt tilfreds med og og pengene kunne
jeg også godt tænke mig at spare. Som eksperimenterende radioamatør prøvede
jeg mig frem efter lidt søgning på nettet. Ensemble 12C - den kanal der
bruges i danmark befinder sig på ca 227MHz, altså i de gamle TV-bånd på
VHF, men en kommerciel antenne er nok speciel fordi den også skal kunne
modtage DAB-kanalerne omkring 1.500MHz. Det behøver vel sådan set kun
producenten at vide.

En antenne blev bygget af en stump skærmet kabel fra en ophugget
NMT-mobil-telefon med et stik der passede på autoradions
DAB-antenneindgang. Midterlederen blev forlænget med knap en halv
meter ledning. Det hele blev passende isoleret med krympeflex. Antennen
blev lagt ind under instrumentbrættets plastic-dække i bilens højre side
inden radioen atter blev monteret i sin bås.

Der modtages DAB-signaler, men signalstyrken er meget svingende. Jeg
skal helst være mindre end 20 km fra sendemasten for at der ikke er hakker
i lyden. Det må kunne gøres bedre, ikke mindst antennens placering...
Derfor spørger jeg om andre har nogen erfaringer på området? - skal
antennen f.eks. være aktiv eller afstemt på bånd III?

Mvh
/Lars

Site Timeline