Industriel induktiv giver.

Der er tale om denne giver:

NBB2-8GM50-E2
http://www.pepperl-fuchs.com/fa/sensors/inductive/01687/index3_e.html?openon
es=3%204&hl=IKT11

Købt hos RS:
http://www.rsonline.dk/cgi-bin/bv/browse/Module.jsp?BV_SessionID=@@@@0870034
027.1082665107@@@@&BV_EngineID=ccccadclfeldgilcfngcfkmdgkldfhn.0&cacheID=dki
e&326011805432%60118054&catoid=-611388768

føj et link :-(
RS nummer 265-6087

Jeg skal bruge den til at give mig et tændingssignal fra krumptappen på en
motor.
Vil gerne have "cranktrigger" istedet for at adoptere en masse slup i
fordelerdrevet, og med en programmerbar motorstyring er slup ikke så fedt.
Fidusen går lidt af det, mildt sagt!

jeg har en max frekvens omkring de 300Hz på det signal som den skal kunne
køre fra, og sensoren har en max frekvens på 1500hz, og alt er fint...eller
er det nu det? Jeg kan ikke finde noget om switch tiden, men den er måske
pr. definition så kort på disse sensorer at den ikke vil betyde noget for
mig?
Det duer jo ikke hvis swicthtiden er så langsom at tændingsvinklen skrider
pga denne.
Nogen der har en ide om hvad boldgade switchtiden ligger i?

Jeg har en 4mm tyk stålskive på ø150mm hvor der er fjernet 2*90 grader i
10mm dybde. Jeg vil placere giveren så den føler på skivens 4mm godstykkelse
der jo så kører forbi sensoren. Jeg regner med en afstand på ca. 1mm mellem
skive og sensor. Jeg kommer jo så ikke til at dække sensoren fuldstændigt
med jern, men kun i et 4mm bredt "spor"
Vil denne placering være nok til at trigge pålideligt?

Sensoren har jo så 90grader ON-90grader OFF-90grader ON-90grader OFF på en
omgang.

Nogen kommentarer til dette?

Mvh
Henrik

Re: Industriel induktiv giver.

Ja, du vil ikke få en præcis trigning, når du ikke har materiale nok.
Deuden er de flete induktive aftastere beregnet til at se emner der
kommer "ind imod" og ikke "forbi fra siden" og vil derfor ikke taste på
samme tidspuknkt.

Jeg kæmper lidt med et lignende problem på mit arbejde. Har belv der
monteret en laserudskåret plade med huller i (tl aftastning) og
induktive aftastere. Vi kører med 12 huller og op til 1300 RPM. Men
alligevel er signalet for ustabilt og når man håndterer 4,2MW går det
hele langt lettere og mere præcist med en encoder.

Det bedste er en opto aftaster (gaffel) der afbrydes af din plade, hvs
du ikek kan montere en encoder.

Re: Industriel induktiv giver.

4 mm gods til at taste på burde være rigeligt. Men til den opgave du skal
lave, ville jeg gøre som Klaus skriver.
brug optisk i stedet.. Lidt ala det system der er i en mus med kugle eller
scroll funktion.

mvh
Henrik Rathje

Re: Industriel induktiv giver.
"Henrik" <s> wrote in

Jeps, en (hjemmelavet) IR-gaffel virkede fortrinligt på min V8'er :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Jeg er bare _temmelig_ skeptisk overfor at bruge en optogaffel, i et
motorrum på en bil. Især når gaflen og skiven sidder 30cm over jorden, et
sted hvor skidt og kanel, sne og regn uvægerligt vil komme forbi, og det
duer ikke hvis det er nødvendigt at tørre sensoren af i tide og utide.

Jeg har pillet lidt med encoderhjulet i en mus, og den er rimeligt hysterisk
overfor opretning af dioden/transistoren/skidt(har kastet støv i musen for
at forsøge det)

Hvordan vil skiftet være med en optisk transistor? Får jeg en "blød"
overgang, eller skifter den kontant, som jeg gerne vil have den til?

Jeg så meget gerne at der var en synlig indikation af "on/off" staten på
sensoren. Ville en highpower LED(feks 10.000mcd rød) ikke være en bedre
løsning?

Hvad med trigningsstabiliteten når man står og viser skidtet frem i højt
solskin?

Jeg kan godt se jeg ikke har fundet løsningen, hvis vinklen ikke holder sig
stabil, med indukitivgiveren.

Hvis man bruger kraftigt nok lys(eller IR) så kan man jo selvf. lyse igennem
en del skidt....

Har i et godt forslag til valg af komponenter(helst ikke noget eksotisk),
hvis jeg skal forsøge mig udi den optiske verden?

Mvh
Henrik

Re: Industriel induktiv giver.

Det er der mange andre der bruger.
Rigtig mange biler i dag har en optogaffet til tændingen.

Kan du ikke komme til at lukke den lidt inde ?

Den er også lavet til at sidde i en mus

Knivsparpt !

Det kan du vel bare sætte på udgangen.

Du sætter den i et nogenlunde skærmet hus og så er der ingen problemer

Jep

Re: Industriel induktiv giver.
Hej Henrik,

Så skal den også sidde umanerligt dårligt, være indkapslet helt elendigt og
sidde i en stærkt sodende dieselhugger ;)

En mus skal køre på næsten ingen strøm !
Du kan til gengæld fint banke 100mA gennem en IR-LED i din bil uden at
skulle bekymre dig om strømforbrug.

Det kommer an på hvordan du laver din interrupter.

Jeg lavede en erstatning for fordeleren i rustfri stål (men lod
kniksersættet sidde for at undgå for meget slup).

           _________________________    _____
          |      ___________________|  |____S
          |     |                    ||     S
IR-LED -> |-----| -> Fotodiode       ||     S
          |_____|                    ||
           <~15 >                        Aksel
             mm

Hullerne til gennemgang var 1,5mmØ og hele skiven var ca. 65mmØ, så kan du
selv regne på hvor få grader der var lys igennem og hvor brat det kom.

Men ellers vil den efterfølgende schmitt-trigger (der altid bør være der)
alligevel give en skarp overgang.

Nej, IR trænger bedre gennem skidt. Men du kan jo bare koble det således:

            IR
+12V O--+--|>|--[220]--+--O Gnd
        |              |
        +--|>|--[1k]---+
           rød
       (indikator)

Anbring det så solen ikke kan skinne direkt ind i _modtageren_ som
selvfølgelig er blændet af med fx. et stykke rør (eller brug en lightpipe
med uigennemskinneligt "overtræk").

Det tror jeg nu nok den gør, når først den er justeret ind, men med IR kan
du have større frigang.

Jeps, IR trænger gennem selv en fed gang sort olie :)

En IR-LED fra skuffen
En fotodiode (eller en fototransistor med basis bundet til stel), måske
også fra skuffen ?
En transistor (samme sted fra)
Lidt af det løse (gæt hvorfra :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Joe...meen kan en LED holde til det i længden??
Jeg er lidt betænkelig ved at høvle 100mA kontinuerligt igennem en LED.
Er jeg unødigt bekymret?
Hvad kan sådan en fætter egentligt tumle??

Ok....Jeg har leget lidt med jeres vanvittige opto ide...Som jeg måske kan
komme til at erkende ikke er så tosset endda,omend jeg stadig ser på optiske
løsninger med en vis skepsis :-)

Driver min IR-LED med 13.8volt,begrænset af 390ohm, og jeg river så 35mA
gennem den.

Har en 7805 med et par lytter til at lave stabile 5volt.
Trækker 1,5mA gennem min fotodiode, og føder signalet ind på en
LM358 -indgang. har lavet hysteresekobling på kalorius, så jeg trigger v.
3.3volt, og slipper igen v. 2,7volt. Hysteresen er måske unødigt stor.
Overvejer at flytte den til noget i retningen af 2,5 og 2,2volt istedet.

Udgangen trækker en LED, og opampens anden halvdel, koblet som
spændingsfølger. Den anden halvdel trækker en optokobler i min motorstyring,
ca. 2m væk, igennem et skærmet kabel.Optokobleren (4n25) er så vidt jeg kan
se ratet til 10mA gennem LEDen, og det kan min opamp jo snildt levere.

Jeg er jo lidt konservativ med strømmen i min IR-LED, og lagde ud med sølle
5mA(jeg har kun den ene IR-LED på lager), men har nu hævet strømmen til
35mA, og nu går lyset raskvæk igennem 3 lag "post-it", omend trigningen
bliver en lille smule usikker. Afstanden mellem LED og modtager er pt ca.
12mm.

Vil jeg få _endnu_ mere gennemtrængningsevne ved at gå højere op i strøm på
IR-LEDen, eller sænker jeg bare dens levetid?

Jeg regner med at presse et rør ned over modtager og LED, således at
"kuplen" på begge er blottede. Det vil tillade mig at gøre kalorius ren med
en finger, omend jeg nok gør den lidt mere "hysterisk" med sollys. Som det
er nu virker skidtet med blot en 4mm bred strimmel sort tape viklet om
modtagerens cylinderformede del. Trods jeg sænker en 20w halogenspot 10cm
over modtageren, så taster bæstet skisme stadigt på IR dioden, og ikke på
spotten.

Både IR-LED og modtager får sig et lille gaffelformet hus i 20mm plast, hvor
jeg regner med der også skal være plads til et lille stump print til opampen
og 7805. Jeg kan af gode grunde ikke kapsle triggerhjulet/aftasteren ind, da
det er krumptappen vi snakker om, og der er jo lige 3 kileremme der skal
forbi.

Nogle kommenterer til min "plan"?
Det skal skisme nok ende med jeg bliver helt begejstret for optiske
løsninger....
;-)

Mvh
Henrik

Re: Industriel induktiv giver.

Kig på databladet

Hov, hov, vandvittig......

Hvor meget ir lys kommer der ud af en halogenpære ?

Hvor meget kommer der fra solen ?

Du har selvfølgelig overvejet at købe en færdiglavet sensor ?

De fås pakket ind i vandtæt hus rimeligt smudsafvisende og med 12 eller
24 volt output.

Re: Industriel induktiv giver.
Hej Henrik,

Det kommer an på den enkelte LED, hvad de tåler i kontinuer strøm (jeg har
fx. nogle der tåler en hel del mere).

Et par af de meget udbredte:
LD271 130mA max. (+/-25°)
LD274 100mA max. (+/-10°)
(Absolut max. ved 25..30°C)

Lige netop de 100mA var nu mest ment som et eksempel på en strøm der ikke
ville være et problem at trække i en bil, modsat en mus der trækker strøm
direkte fra signalledningerne i en seriel forbindelse.

Dengang jeg selv rodede med IR i tændingsanlæg var der også en gut (sjovt
nok i nærheden af hvor jeg boede) der leverede IR-aftastere til rally- og
racerbiler, så det er en teknologi der har over 20 år på bagen og jeg har
aldrig hørt nogle negative kommentarer :)

Hans type bestod af en interrupter af form som et malteserkors
(eller jernkors) der blev monteret i fordeleren sammen med en IR-gaffel af
en art (har kun læst beskrivelsen i lokalsprøjten, så jeg har ikke selv set
dem).

Du kan sagtens gå ned til 220 Ohm, alle 3mm og 5mm IR-LEDS jeg er stødt på
vil kunn tåle 50mA. De fleste kan også tåle 100mA, men levetiden er altid
en omvend funktion af strømmen, så det er en balancegang.

Nu er afstanden mellem sender og modtager jo ikke særlig stor, så det er
kun for at have overskud til at gennemtrænge olie og snavs at det er
nødvendigt, ellers kunne nogle få mA gøre det.

Ja, højere gennemtrængning og kortere levetid. De lever også længere ved
1µA end ved 1mA, men har du brug for fx. 100'000 timers levetid (levetid
angives til der hvor den udstrålede intensitet er halveret).

Kører du 6 timer i døgnet hver eneste dag svarer det til, at du er nået ned
på halv intensitet efter >45 år ved normeret strøm (som for nogle kan være
på over 100mA). Så dyre er IR-LEDS nu heller ikke ;)

LEDs har ikke en magisk grænse hvor de pludselig står af, prøv at se på
kurver over levetid kontra I_forward.

Prøv at smør en fed gang motorsnavn hen over både sender og modtager og
check hvad du kan få igennem. Kan du få signal igennem kan du lave
afskærmningen længere uden problemer. Evt. kan du lave en art
bajonetfatning til dem - så er det let at rense hvis det skulle blive
nødvendigt.

Hvis modtageren kommer til at sidde et stykke fra elektronikken, kan det
være en idé at fræse plads til en buffertransistor i plasten, eller måske
til det hele.

Prøv evt. flgd.

 \ _|_
    /_\
     +------| >o------------ 5/6 af 40106 parallelt som buffer --O ud
     |      |/
   [1k]

    |_|  |
     |   |
     +---+

     /

Det ville ikke undre mig :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Optisk aftasting er noget ynk .... og hvorfor dog opfinde den dybe
tallerken når man ka' gå ud og kigge i næsten enhver bil og finde
en krumtapføler der er debugget og fungere stabilt?

find noget fra en bil der bruger hall-sensor så er du også fri for
at skulle rode med at spænding på en induktiv føler er hastighedsafhængig

-Lasse

Re: Industriel induktiv giver.

Uha, de krumptapfølere jeg har haft fingre i har alle været med ren induktiv
funktion.

Hall-giver er normalt placeret i fordeleren.
Induktivgivere(til biler) er normalt hastighedsafængige, og genererer en
forvrænget sinus.

Den induktive giver jeg har linket til er en digitaliseret giver, der bruger
induktion som princip, men leverer en firkantpuls, og kan levere op til
200mA på udgangen, så induktive givere er ikke en entydig størrelse.

Har du konkret kendskab til en bilmodel der har krumptapføler, der er
monteret som hall-giver, og som kan monteres "udvendigt" på krumptappen?
Altså en giver der IKKE kræver magneter boret i tasteskiven.

Mvh
Henrik

Re: Industriel induktiv giver.

Der må vel eksistere et databald der beskriver hvad man ka' forvente af føleren,
men ellers hvis du har den i hånden så prøv da hvad den ka', spænd skiven op i en
boremaskine eller et eller andet..

Jeg har lige spurgt eksperten han siger VW, nyere BMW og eller generelt nyere
biler fordi man ka' starte hurtigere med en føler der virker selv ved meget
lave hastigheder

-Lasse

Re: Industriel induktiv giver.

Hvorfor ikke bare lime den udenpå ?
Mange gør det selv løsninger på mc'er indeholder en hall sensor på
tandhjulet på udgangsakslen fra gearkassen.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Re: Industriel induktiv giver.
Hej Lasse,

Hmmm, det virkede nu ganske glimrende på min ret modificerede V8'er.
Faktisk vil jeg sige at det sparkede numse i fin stil ;)

Tjoo, hvis man kan finde en Hall der virker (og er nøjagtig nok i
aftastningsvinklen) er det sikkert en god ide mht. falsk lys og snavs, de
var bare dyre og svære at få fingre i for 20+ år siden ;-/

(Nå OK, jeg brugte også 4 bit (3 bit + trigger) binær aftastning, så jeg
er ret sikker på at Hall-elementer ville have været et helv... at justere
ind).

--
Venlig hilsen,
Søren