induktion

hej gruppe.
jeg har en lille opgave.
jeg har en ledning med 240V og 1,3A AC.
Nu vil jeg gerne vide hvornår der løber en strøm gennem den.
Derfor tænker jeg induktion.
Er det muligt at vikle en spole omkring ledningen for at når et udtag på ca
1,2V for tilslutning af en lysdiode.
Ved godt at jeg kan anvende et amperemeter og lige pt bruger jeg en
energimåler.
Så hvormange viklinger og over hvor langt stykke.
venligst stephen

Re: induktion
stephen frederiksen har bragt dette til verden:

Nu skriver du ledning. Lige for klarhedens skyld, hvis du mener en
"forlængerledning" med to-tre ledere i, dvs det elektrikeren kalder et
kabel, så skal du have splittet det op i de enkelte ledere. En af
lederne vikles et par gange gennem en stor ferritring, og der laves et
antal viklinger med tynd lakisoleret tråd som sekundær.

Men rent kvantitativt, så har jeg ikke kunnet finde ligninger for en
strømtrafo, som dette er.

Da der ikke er ret meget spændingsfald over de par vindinger i
primæren, skal der være en hel del på sekundæren for at få en spænding
høj nok til lysdioden.

Leif

Re: induktion
gennem den.
dtag p? ca

Hvis du vikler blot en gang omkring en af ledningerne, så får du
i teorien den samme strøm i viklingen som der løber i ledningen.
Du sætter så en modstand på sekundær siden som giver de
n ønskede spænding. Dog har du her en air-core, dvs ingen ferrit,
 så koblingen er dårlig, så passer teorien ikke.

Så, du skal istedet bruge en strømtransformer hvis du vil må
le nøjagtigt, eller må du leve med det ikke bliver præcist

Re: induktion
m gennem den.
 udtag p? ca
[...]
PS Strømtrafo har en primær og flere 1000 sekundær for at f
å bedre gain

/Klaus

Re: induktion
eller må du leve med det ikke bliver præcist
Nu er det mange år siden, men hvis du vil transformere med ferrit, mener
jeg ikke du får meget transformation ved 50 Hz!

Men en 220v trafo som leverer et par volt med 1½A på sekundæren kunne
vel løse opgaven, hvis sekundæren blev koblet i serie med forbruget.
Primæren skal så forbindes med en diode, og passende formodstand, elle
bedre, - en glimlampe!
Men en anden sekundærspænding, eks 12v, kunne lysdioden godt være
aktuel. (en 12/14 volt, med strømmen på de 2 volt og lysdioden på de
12volt??)

//finn

Re: induktion
hej gruppe
induktion på 240V 1,3A AC ledning
stephen

Re: Induktion
kommer der noget til gruppen

Re: Induktion
stephen frederiksen skriver:

Masser, masser

Re: Induktion
Hej
Havde nogle problemer med outlook.
men tak for svarene, jeg må finde en ferritkerne og prøve mig frem.
Det er en pumpe, som er placeret i en brøn, jeg vil holde øje med.
venligst stephen

Re: Induktion

Den er jo nok 50Hz, så husk og fortæl resultatet!

//finn

Re: Induktion

Som smeden siger er det 50 Hz hvilket er en MEGET lav frekvens for
ferritmaterialer.
Jeg forstår  godt hvad du mener med ferrit kerne men det skal være af
den slags hvor der nærmere er rullet en ring af båndjern sammen til en
toroide som er en anden betegnelse for en ringkerne.

De gulhvide ringkerner man nogen gange kan finde i en (kasseret)
PC-strømforsyning kan måske bruges, men ellers skal du have fat i f.eks.
en lille E-kerne eller lignende i jern-lameller fra en rigtig
transformaer til at trække ledningen en enkelt gang igennem.

/Lars

Re: Induktion
hvis du blot vil vide om der løber en strøm kan du jo bare sætte to
antiparalle dioder i serie med ledningen, så kan du da måle ca 0,6v(ac?)
over dem når der løber en strøm
mvh Erik

Re: Induktion
hej erik
hvilke dioder vil du foreslå.
stephen

Re: Induktion

Nogen der kan klare den strøm pumpen trækker. 1N4004 klarer 1A/400 volt.

mvh Erik

Re: Induktion
Erik formulerede spørgsmålet:

Ulempen med det er den manglende galvaniske adskillelse. Med
strømtrafoen kan man trække forbindelsen til lysdioden med ringeledning
f.ex.

Man kan også bruge en reed-kontakt. En
https://www.elfaelektronik.dk/elfa3~dk_da/elfa/init.do?item37%-493-06&toc19%071

Da følsomheden er 15-20 AT (Ampere*vindinger), så vil 20 omgange af den
ene leder omkring reedkontakten være nok til at relæet trækker, når der
pumpen kører. Man kan endda eksperimentere med endnu en kontakt med
færre vindinger, der først udløses, når pumpen blokeres og derfor
trækker mere strøm.

At vikle 20 omgange omkring et glasrør på 2.5mmØ *15mm kræver nok at
man bruger lakisoleret kobbertråd, f.ex. fra en trafo eller en motor.

Leif

--
Husk kørelys bagpå, hvis din bilfabrikant har taget den idiotiske
beslutning at undlade det.

Re: Induktion
hej
reedkontakt lyder til at være sagen.
jeg må lige forbi elfa.
takker, vender tilbage med et resultat.
stephen

https://www.elfaelektronik.dk/elfa3~dk_da/elfa/init.do?item37%-493-06&toc19%071

Re: Induktion
Man kan endda forbinde en kontrollampe med en 1,2v pære over dioderne,
så lyser den fint når pumpen kører.
mvh
Thorbjørn

Re: Induktion
hej igen
så fik jeg fat i nogle reedkontakter og kontrollamper
fik viklet 21 omg og det virker.
nu var de reedkontakter ikke ret store, så hvor tynd en ledning kan benyttes
til 300W. Jeg skulle vikle 3 lag a 7 viklinger og det bliver et af en klump.
så hvis nogen kender en formel for strømtæthed i leder vil jeg gerne have et
link.
men tak for hjælpen og de gode råd.
diode metoden kunne jeg måske også prøve da reed-metoden siger en lille
simmer lyd, måske kan det ikke høres når den kommer i en box.
stephen

Re: Induktion
stephen frederiksen tastede følgende:

Du skal ikke tænke på 300w, men hvad der sker, hvis pumpen eller kablet
efter spolen kortslutter, og der løber 3000w eller mere. Bryder spolen
og kassen i brand, før sikringen i målerskabet på 10A springer?

Måske skal du sætte en 2A sikring i din "strømdetektorkasse".

Bruger du lak eller plasticisoleret ledning?

Leif

--
Husk kørelys bagpå, hvis din bilfabrikant har taget den idiotiske
beslutning at undlade det.

Re: Induktion
hej
jeg bruger plast, har taget en leder fra et alm. strømkabel, sikring god
ide, det må jeg have sat i.
tak for det
stephen