Indstråling på FM sender

Hej NG.
Min billige FM-sender, som er forbundet til en MP3 afspiller i bilen,
optager kraftige forstyrrelser fra bilens generator/turbo. Hvordan
fjerner jeg disse forstyrrelser? Skal jeg vikle signalledningen om en
ferrit toroid kerne? I givet fald hvilken?
Venlig hilsen
Svend

Re: Indstråling på FM sender

Du har garanteret en stelsløjfe et eller andet sted. Det plejer at give
"generatorhyl".

Prøv at spændingsforsyne den fra et batteri.

Re: Indstråling på FM sender

Sandsynligt

Næppe

Jeg tror at støjen kommer ind via 12V forsyningen til din FM sender. Prøv
at slutte den til et 9V batteri og se om støjen stadig er der. Plus er i
spidsen af cigartænder-stikket og minus er på siderne (måske er kun den ene
fjeder forbundet)

Mvh. NKJensen

Re: Indstråling på FM sender
Nogen burde smide et induktivt lavpasfilter ind i serie med det
cigartænder stik så alt det højfrekvente støj ikke ender ude i alt
muligt udstyr. Man har selvfølgelig ikke gjort det da stikkets funktion
ikke er at drive udstyr men at tænde cigarer der er ligeglade med støj :)

Re: Indstråling på FM sender

Kodeordet er nok "billige FM-sender ;-)  12v linien i en bil er fyldt med
"snavs", for en stor dels vedkommende fra din generator, som du selv har
bemærket.

Det er nok ikke helt galt at antage, at denne overlejrede støj på det der
skulle ha' været en pæn lige streg på 12v, vil AM-modulere din sender. Hvis
det er det der er problemet, så er det nærmest umuligt at løse.

Turboen kan du godt udelukke :o)

mvh Ebbe

Re: Indstråling på FM sender

En commonmodespole på forsyningen og fornuftig afkobling burde kunne
gøre meget.

Jesper Poulsen

Re: Indstråling på FM sender
FM senderen er bygget sammen med cigartænderstikket, men det
skulle nok være en smal sag at fjerne cigartænderstikket og
hente 12 V fra radioen. Derved er der rig mulighed for at
indkoble en spole.
Har du et forslag til spole og kondensator? På hvilken side af
spolen skal kondensatoren sidde?
Venlig hilsen
Svend

Re: Indstråling på FM sender

Hvis det er en ældre bil, hjælper det nogen gange at skifte
støjkondensatoren også kaldet en gennemgangskondensatoren på
strømfordeleren - også selv om der elektronisk tænding.

Karsten H. (7870)
Re: Indstråling på FM sender

det hjælper da ikke på generatorhyl
--
Jan_stevns

Re: Indstråling på FM sender

Nu er der jo mange måder, hvor måske én virker i et givet tilfælde. Jeg har
gjort det nogle gange med held, men måske nogle andre paramtre var OK. Alr
skal prøves. Intet skal være uforsøgt.

Karsten H. (7870)