Indstøbning af elektronik,hvordan/med hvad?

Jeg har bygget en lille optogaffel for sjov, og den har jeg nu ambitioner om
skal være vandtæt.

Jeg skal jo selvf. have så IR dioderne kan se hinanden igennem
indstøbningen...;-)

Først overvejede jeg at fræse et hus ud i plast(lexan), men indså
timeforbruget ikke holdt. Jeg skal bruge det gennemsigtige, fordi jeg har
"power" og "state" indikering på det lille print der skal indkapsles.

Kan man fikse en lille "form" der har facon som en lille gaffel, som jeg kan
proppe printet ned i, og fylde op med epoxy?

Nogen gode ideer?
Kan jo regne ud at jeg ikke _bare_lige_ laver en form hvis det også skal se
bare nogenlunde ud bagefter...

hvad gør folk her?

Mvh
Henrik

Re: Indstøbning af elektronik,hvordan/med hvad?

På ejendommeligvis fremsatte Henrik Mortensen følgende påstand:

Umiddelbart vil jeg ikke anbefale dig at bruge epoxy, fordi der er
nogle forholdsregler omkring epoxy, både ved støbningen og ved
efterbehandlingen. Epoxy kan give livtids eksem.

Jeg vil i stedet råde dig til at bruge polyester. Det er i både fast
og flydende form forholdsvis uskadeligt, hvis man ser bort fra, at det
indeholde det *meget* farlige opløsningsmiddel styren. Hvis du sørger
for god ventilation og samtidig tænker på dampene, så er det meget
nemt at arbejde med. Desuden stivner det på ganske få minutter,
hvorimod rigtig epoxy tager mindst 15 timer.

Der var en gang en butik på Amager, Halgrensgade 7, de havde bl.a en
fuldstændig klar og gennemsigtig støbepolyester, den er fortrinlig til
dit formål. Jeg har lavet mange sjove ting i klar støbepolyester, men
jeg ved desværre ikke, hvor man kan købe det i dag. Butikken er enten
flyttet eller lukket.

Almindelig bådpolyester kan fås i enhver bådtilbehørsforretning, men
det har en svag blålig/grønlig farve som bliver mere markant afhængigt
af tykkelsen. Alternativt kan du bruge Pastic Padding og lignende
produkter, hvis  du kan finde en måde at omgå dit
gennemsigtigshedsbehov.

Formen kan du lave af flere materialer, her en Dremmel eller lignende
maskine fremragende. Når du så skal til at støbe, så skal formen
smøres *godt* ind i formvoks, så støbemassen ikke hænger fast i
formen. Du kan enten bruge gips eller hvis formen er meget simpel og
ikke kræver nogen efterbehandling, almindelig "børnehavedej", altså
mel og vand brændt i en oven. Jeg kan ikke lige komme på, hvad det
hedder :-)

Blot skal du være opmærksom på, at både polyester og epoxy udvikler
varme, når det hærder og endda temmelig meget afhængigt af tykkelsen,
så det skal du tage med i dine konstruktionsplaner.

Claus

Re: Indstøbning af elektronik,hvordan/med hvad?
Fredensborg indkøbcentral/Panduro Hobby solgte for ganske få år siden noget
klart støbe masse til indstøbning af insekter/blomster eller lignende. Så
man kunne lave de der acryl  klodser der pryder nogen folks skriveborde.

Det kunne muligvis bruges.

Re: Indstøbning af elektronik,hvordan/med hvad?

noget

Klart en mulighed. Prøver lige panduro.

Lige nu er største problem at få en ordentlig overflade på skidtet....

Mvh
Henrik

Re: Indstøbning af elektronik,hvordan/med hvad?

Vandslibepapir (den blir jo vandtæt) + vand og så kan du højglanspolere
polere det bagefter. Start med det grove til at fjerne ujævnheder, skift
til korn 280-320 når du skal fjerne de grove slibespor, fjern de fine
slibespor med korn 1000-1500. Højglanspoler med en polerrundel til
boremaskinen + polerpasta (HUSK at spænde _enten_ emnet _eller_ maskinen
fast. HUSK at passe på at de hårde roterende dele ikke rammer emnet).

Du ender med en overflade der er helt glasklar - hvis materialet er
klart, sæføli ;-)

Vh,
Claus

--