Indsættelse af afbryder på ledninger mellem pc strømforsyning og HD?

Jeg er i gang med et projekt hvor jeg gerne vil kunne afbryde strømmen
til visse af min HD's in min PC via en kontakt, der sidder på
ledningerne fra strømforsyningen.

http://www.interfacebus.com/SATA_Pinout.html
Viser allernederst 4-pin IDE strømledningerne - rød er 5v, og gul er
12v, og de to sorte er 0'er.

Men hvilke af disse 4 ledninger skal jeg bryde, så jeg er sikker på,
at der ikke kommer strøm til HD'en, og hvordan gøres det bedst (og
billigst). Ville nogle af disse vippekontakter f.eks. kunne bruges?
http://www.el-supply.dk/?Gid65%8
og hvordan virker f.eks. sådan en on-off-on 2-polet vippekontakt helt
nøjagtig?

/Nifo

Re: Indsættelse af afbryder på ledninger mellem pc s trømforsyning og HD?

Jeg har erfaring med, at hvis man får hevet forsyningsstikket til en
(dengang ATA-) harddisk mens PC'en stadig er i drift, så kan det brænde
strømforsyningen af (sikkert en varistor, der klapper). Det er sket for mig
2 gange. Det er muligt, at dette ikke sker på SATA-diske.

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Re: Indsættelse af afbryder på ledninger mellem pc strømforsyning og HD?
Jeg har ikke haft problemer med en 90 kroners USB <-> harddisk dims, der har
en simpel afbryder på strømkablet.
Modsat cykkellapperen, så lukker den nok ikke for stelforbindelsen

Jeg ville uden megen betænkning blot slukke for +5 og +12, og fastholde stel

Re: Indsættelse af afbryder på ledninger mellem pc s trømforsyning og HD?

Ah ja. Selvfølgelig :-)

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Re: Indsættelse af afbryder på ledninger mellem pc strømforsyning og HD?
On Thu, 1 Jul 2010 10:16:45 +0200, "Christen Fihl"

Hvordan gøres det bedst (og billigst) vi snakker en 10-15 stykker der
skal afbrydere på, og vil det kunne lade sig gøre med en 2 polet
vippekontakt som jeg linkede til? eller virker den ved at begge
ledninger enten er OFF eller kun den ene er ON af gangen?

Re: Indsættelse af afbryder på ledninger mellem pc strømforsyning og HD?

2-polet, ON-OFF
Nem montering, så put den i et rundt hul, men få en der har noget størrelse,
de små faldet let fra hinanden ved træk i kablerne.
Denne er god http://www.el-supply.dk/?Gid65%8&VNr60%38.2A , men firkantet
hul :)

Min usb dims har en afbryder midt på ledningen, sådan en elektrikker type
til at tænde en lille væglampe. Den kan fås med 2 pol

Re: Indsættelse af afbryder på ledninger mellem pc s trømforsyning og HD?

Biltema har også nogle ret solide afbrydere til rundt hul- hvis nu nifo har
sådan en i nærheden. Jeg bruger nogle af den på mc og der overlever de trods
de ikke er vandtætte (men jeg har fyldt dem med fedt)

/A

Re: Indsættelse af afbryder på ledninger mellem pc strømforsyning og HD?

Er det så at sige under drift at du vil afbryde HD ?
For så kommer succeen an på OS og HD controller.
Ikke alle OSer bryder sig om at miste kontakten til en HD med mindre
at controlleren (og driver) er beregnet til dette.

Hvis diskene sidder på via USB-SATA konvertere er der ingen problemer.

/Hans

Re: Indsættelse af afbryder på ledninger mellem pc strømforsyning og HD?
On Thu, 01 Jul 2010 13:53:50 +0400, Hans Kjaergaard

Jeg påtænker kun at slukke og tænde for dem mens pc'en er slukket, for
ja som du skriver kan det give problemer, hvis de bare slukkes under
drift, og de sidder direkte på bundkortets sataporte.

Site Timeline