indikering af sprunget pære??

Hejsa.. jeg skal lave en række indikerings lamper i en rugemaskine, som kan
indikere hvis en af varmepærene er sprunget... jeg forestiller min tre
indikeringslamper. altser en lampe for hver varmepære...

først tænkte jeg på at bruge telemecanique lamper til indikering.. og så
sætte sådan en i serie med pæren, det ville jo ikke taget meget effekt fra
varmepæren. men kom så til at tænke på at indikeringspæren jo nok ikke kan
holde til at varmepæren  trækker 150w igennem den...

hvordan kan man ellers løse problemet.. (det er ligemeget om
indikeringslampen er slukket eller tændt for indikering af sprunget
varmepære...)

håber i kan hjælpe

hvis det er noget elektronisk vil et lille frihåndstegnet tegnet ilustration
i paint gøre lykke på snipped-for-privacy@REMOVEbadazz.dk

Mvh Brian

Re: indikering af sprunget pære??

Sådan kan du ikke se på det.
Hvis indikatorpæren er til 230V bliver tråden i varmepæren
nok ikke engang varm - men kan du finde en indikatorpære
til f.eks. 6.3V med samme strømforbrug som varmepæren
kan du opnå både at indikatorpæren lyser når varmepæren
trækker forbrug, samt at varmepæren holder længere ( og giver
mindre effekt )
Husk at alt skal være isoleret til 230V, selvom det er en
lavvoltsglødelampe er der stadig farlige spændinger i forhold
til jord.

Naij - slukket indikatorpære ville så kunne indikere enten alt OK
eller sprunget indikatorpære og muligvis ikke alt OK-
den skal være tændt hvis det skal have en værdi....

Re: indikering af sprunget pære??
Det er jo rigtigt da.. det lærte jeg jo på grundforløbet...

mvh Brian

Re: indikering af sprunget pære??
Jeg vil foretrække et spændingsfølsomt modul fra Carlo Cavassi, det kan fx.
aftastes over en modstand i serie med varmelampen (1 - 2 ohm) modulet fås
med relæudgang, som du så kan bruge til ønsket alarm.

kan
ilustration

Re: indikering af sprunget pære??
Lyder dyrt .. link?? eller en modelnummer, så kan jeg selv finde den i
kataloget..

Mvh Brian

fx.
fra
kan

Re: indikering af sprunget pære??
Kan du ikke bare bruge en lille termosikring af den slags med et stykke
bimetal i, og som slår fra ved en given temperatur ex 80 grader, den kunne
monteres direkte på lampen eller porcelænsfatningen, og når lampen slukker
og bliver kold vil der tændes en rød pære som indikerer "sprunget pære" hvis
du har flere pærer som skal chekkes, kunne du evt serieforbinde
"sikringerne" til den samme kontrollampe som derved vil tændes hvis en af
pærene strejker.

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Jeg laver ikke noget i dag,
for i går lavede jeg heller ikke noget,
og det blev jeg ikke færdig med.

kan
ilustration

Re: indikering af sprunget pære??
tjooo... det er nok ikke nemt at styre .da pærene sidder ret tæt op af
hinanden. så hvis en pære springer. er jeg ikke sikker på at det kan give så
stor ændring ved metallet. at metallet vil ændre sig..

Mvh Brian

hvis
fra
kan

Re: indikering af sprunget pære??
Hmm, Joe jeg er nu ret overbevist om at det kan lade sig gøre, sikringerne
er meget små, sådan ca på størrelse med en 25 øre, de fåes i forskellige
temperaturvarianter og bruges et hav af steder fra komfurer til støvsugere,
hvis du ex køber dem til 80 grader og monterer dem direkte på pæren er jeg
ret overbevist om at når pæren springer vil den afgivne varme fra de andre
pærer ikke kunne nå op på denne temperatur, i så fald vil dine æg vel være
mere end "blødkogte"

Hvor mange rækker pærer har du, og hvad afstand sidder de med, hvad er watt
effekten pr pære, og er det spotpærer der er tale om ?

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Jeg laver ikke noget i dag,
for i går lavede jeg heller ikke noget,
og det blev jeg ikke færdig med.

kunne
slukker
af
som

Re: indikering af sprunget pære??
Hej..

der sidder 3 elstein pære.. som holder rummet på en temperatur af 37,8
grader. styret af en temperatur automatik.. hvis der er en pære der
springer. kan 2 pære også holde maskinen igang... på samme temperatur, men
springer der 2. går det galt.. derfor skal der indikeres så snart der
springer en. så man kan få den skiftet med det samme... pærene sidder med 5
cm mellemrum..

Mvh Brian

støvsugere,
watt
give
meddelelse
stykke
pære"
tre
og
effekt
ikke

Re: indikering af sprunget pære??
Hmm, hvis der er styring på så bliver det vel svært at gøre noget der ikke
bliver forstyrret af styringen, er de styrede af en slags lysdæmpere, eller
er det relæ on / off ?

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Jeg laver ikke noget i dag,
for i går lavede jeg heller ikke noget,
og det blev jeg ikke færdig med.

5
sikringerne
jeg
andre
være
en
rugemaskine,
sprunget

Re: indikering af sprunget pære??
Hej Brian

Problemet med indikatorlamper og andet overvågnings elektronik
er jo at det jo også kan gå i stykker, og så skal det jo også
overvåges, så det er skruen uden ende. En mekanisk løsning
er at foretrække, f.eks. et stykke lyslederkabel monteret i et lille
hul i kassen og så monteret henne ved pæren inde i kassen,
så kan man se om der er lys i pæren.

Mvh Max

Re: indikering af sprunget pære??
Ikke smart da det er elstein pærer.. de varmer kun, lyser ikke..

Re: indikering af sprunget pære??

Hvis de ikke lyser, ja så er det jo ikke pærer :)

Mvh Max

Re: indikering af sprunget pære??
Hej Max,

Hæhæhæ og så en af mine yndlingskæpheste...
Hvis de ikke rådner, ja så er det ikke pærer ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Du mener vel, at det ikke er en lyskilde. Pæreformen er der selv om den ikke
lyser :)

*LOL*

Som når folk skal have en linse til et kamera.
Linser køber man hos bageren. Objektiver hos fotohandleren :)

Per :o)

Re: indikering af sprunget pære??
Hej Per,

Ja og det giver jo et andet perspektiv på begrebet "en linselus" ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Per :o)

Re: indikering af sprunget pære??

kan
ilustration
Du kan gøre som jeg med held ( og skibstilsynets godkendelse) har brugt til
lanternekontrol på skibe.
I en alm kontrollampefatning E 10 monterer du en 1,2volt pære (osram
linsepære),
over tilledningerne monteres to modsat rettede dioder, sæt opstillingen i
serie med din varmelampe
så lyser kontrollampen når der er liv i varmelampen. Nemt og billigt.

mvh
Thorbjørn

Re: indikering af sprunget pære??
er det noget du kan tenge til mig og maile til snipped-for-privacy@REMOVEbadazz.dk

??

Mvh Brian

fra
kan
til

Re: indikering af sprunget pære??

                   dioder
  230 volt ind   +--| X |-+         230 volt ud
                    '---'pære