indgang på "lomme-TV"

Hej NG
Jeg har et, (sikkert gammelt, aner ikke hvornår det er fra), sort hvid
lomme-tv (CRT) på ca. 4,3 tommer. Det virker sådan set ok. Bortset fra at
tuneren er elendig til at holde kanalerne fast, og dermed ret ubrugeligt som
TV.
Men jeg synes det kunne være sjovt hvis man kunne lave en eller anden form
for video indgang. Så man kunne tilslutte andre videokilder. Jeg har ikke
noget særlig forstand på elektronik så ved slet ikke om det kan lade sig
gøre :-) (ovenikøbet for en nybegynder)
TV'et har udgang til hovedtelefoner, samt 3 drejeknapper til "contrast",
"bright" og "V-hold".
Det er ikke noget specielt jeg skal bruge det til. Det ville bare være sjovt
hvis man kunne :)
Så kan det lade sig gøre ?
Venlig Hilsen Martin

Re: indgang på "lomme-TV"

som
sjovt
Du skal jo have lavet en HF/RF Modulator jeg ville ikke satse på at lave den
slags HF kredsløb uden en solid elektronik basisviden og praktisk erfaring.
Skal du ud og købe noget færdigt bliver det en halvdårlig forretning. Så mit
råd er glem det! Alternativt tag en elektronikuddannelse, så kan du derefter
gøre dig håb om at få et sådant projekt til at lykkes. HF teknik er
elektronik af den rigtig hardcore slags med masser af faldgrupper.

Re: indgang på "lomme-TV"

Javel  Jeg dropper det så ^^

Hilsen Martin

Re: indgang på "lomme-TV"

Hmmm... Når nu manden siger at tuneren ikke virker, er det lidt omsonst
at lave en modulator. Tricket er mere at fjerne tuneren og finde hvor
videosignalet kommer ud og så smække et par phono stik på. (Det kræver
at det er muligt at finde diagrammet til TV'et...)

mvh.
Rasmus

Re: indgang på "lomme-TV"

Ja tuneren virker sådan set, men er egentlig ligeglad med den. Det var bare
hvis man kunne sætte noget andet signal til selve skærmen.
Men diagrammet er nok umuligt at finde, da det er et Lumatron "bambus" TV.
Hilsen Martin

Re: indgang på "lomme-TV"

at
at
bare
Selvfølgelig kan man da gribe ind i apparatet og finde udgangen af
tunermodulet og smække et signal ind der....... men jeg gad sku godt se
hvordan en person uden den store elektronik erfaring skal få det til at
virke....... selv med et diagram...... en ting er et diagram......noget
andet er et diagram at forstå og finde det igen på en printplade...og vide
hvilken niveauer signalerne man sender ind skal have og hvilke type signaler
det skal være......men...der er skrevet aldeles udemærkede sider om det på
nettet på diverse sprog...det er der jo sådan set om ca. alting :)

Men ok jeg fokuserede i mit svar på muligheden for at tilslutte
videosignaler til en tv modtager der kun har en antenne indgang. Jeg gik
endvidere ud fra fl.g. : "......Jeg har ikke
noget særlig forstand på elektronik så ved slet ikke om det kan lade sig
gøre :-) (ovenikøbet for en nybegynder)..........." så derfor udelukkede jeg
indgreb i selve apparatet!

Re: indgang på "lomme-TV"

Prøv at google lidt på de ICer der er anvendt, HVIS du er heldig finder du
et datablad på ICerne og kan identificere et CVBSvideo out, dette loddes så
fra og et video input forbindes hertil.

Kontroler dog først at strømforsyningen er adskilt fra nettet.

Mvh. Uffe Ravn

Re: indgang på "lomme-TV"

TVet fødes af en DC strømforsyning, det eneste farlige han vil møde er lidt
højspænding til billedrøret. B&W TV så det giver bare lidt summen :)
(*HOST*)
(Har selv sådan et lille skod tv stående....men undrer mig over at det i
Lumatron udgaven ikke har video indgang ? Det har det i Denver
udgaven.....TVene ser ellers identiske ud, måske de har sparet stikket og
der så bag plasticen findes lodeøer på printet klar til montage af phono
stik ?) Her går jeg så ud fra at vi snakker om det lille 4.3 " tv fra
Lumatron med S/H skærm, VHF/UHF tuner og AM/FM radio ?

Re: indgang på "lomme-TV"

Ja det ville jo være smart hvis dette var tilfældet.

Her går jeg så ud fra at vi snakker om det lille 4.3 " tv fra

Ja det er i hvert fald Lumatron 4,3" (så vidt jeg kan måle) S/H, med VHF og
UHF. Dog ingen AM/FM

Re: indgang på "lomme-TV"

Nu udstiller jeg lige min uvidenhed.
Der er en chip på printpladen som hedder D2915CP, og fandt en pdf-fil på
kinesisk over den.
Men der var ingen af de 28 ben som hed det du skrev. Men der var en del der
hed noget med OUT.
:)
Hilsen Martin

Re: indgang på "lomme-TV"

Link tak!

Mvh. Uffe Ravn

Re: indgang på "lomme-TV"

hehe :)
http://www.chmc.com.cn/product/temp%5CD2915CP.pdf

Jeg er 99 % sikker på det er den samme. Der står nemlig også CHMC på den.

Hilsen Martin

Site Timeline