Inden en Denver DVD afspiller erklæres død, så læs her:

Hejsa alle

Jeg har gennem tiderne kigget lidt på de billige Denver DVD afspillere, en
del har fra ejernes side været erklæret døde..

Men jeg har fundet frem til en ret typisk fejl i disse afspillere, og den
ligger i strømforsyningen.
Der sidder en enkelt 2200 µF elektrolyt der gerne vil lække. Fejlen er ikke
altid lige til at se, men den typiske fejl er at afspilleren ikke vil
godtage skiver af nogen art eller overhovedet slet ikke vil tænde, ja den
ses også ved at den nævnte kondensator buler opad i toppen.

Da den originale kondensator er på 2200 µF 10V kunne det måske være der
fejlen ligger, i hvert fald har jeg skiftet dem alle ud med 16V udgaver (har
ikke andre og har mange), så er det da ikke spændingen der giver fejlen.
Men det kan selvfølgelig også bare være alt for billige komponenter der gør
det, det er så den version jeg selv tror mest på ;-)

Det lyder måske lidt dumt at fikse en DVD afspiller til omkring 200-300 kr,
men den lille 5'er for sådan en kondensator kan faktisk godt betale sig, så
dårlige er Denver trods alt heller ikke ;-) I hvert fald kan jeg sagtens
anbefale deres model DVD-908 som jeg aldrig har haft problemer med.

Så tjek lige strømforsyningen inden den afhændes til nærmeste skrotbunke,
den kan måske reddes :-)

Mvh
Benjamin

--
(\__/)
(='.'=)This is Bunny. Copy and paste Bunny into your

Jeg bakker op - det er en typisk fejl

/Claus
(Der netop har reddet to Denver fra skrotbunken med netop den fejl)

Re: Inden en Denver DVD afspiller erklæres død , så læs her:

Kan tilføje at erfaringen med Amitech maskiner siger kortsluttet
ensretterdiode.

Re: Inden en Denver DVD afspiller erklæres død, så læs her:

Inspireret af denne tråd skulle jeg lige prøve lykken med en Denver DVD-922,
tænkte at det jo nok var det samme. Men næhh, sekundærlytterne virker godt
nok.  :-/  Den kører OK de første 10 minutter, så går den ud og tænder igen,
periodisk. Det er strømforsyningen der dør, og genstarter. Der sidder en
(KA)5M02659R 8-bens switchmode controller i primæren, som bliver alvorligt
varm (mørktfarvet print). Og en 22uF ved siden af, som virker rimeligt. Tror
det måske er IC'en der termoprotect-slukker.

Nogen bud? (Ja, måske nok lidt fjollet at spilde tid på den, men hva', nu er
jeg begyndt.. :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Inden en Denver DVD afspiller erklæres død, så læs her:

Ved sådanne varme sager plejer jeg at smide en køleprofil på med noget
termisk tape til at starte med
(sådan en RAM køler fra f.eks. Zalman kan være ret god).
Dernæst går jeg lodninger efter, de kan jo være blevet lidt "løse" på tråden
efter et hedeslag.

Det kunne måske være løsningen i dit tilfælde, ellers må du prøve at måle
dig lidt frem omkring controlleren.
Desværre har jeg ikke nogen data på afspilleren, så jeg kan ikke fortælle
dig hvad du skal måle af værdier i området.

Mvh
Benjamin

Re: Inden en Denver DVD afspiller erklæres død, så læs her:
meddelelse

Hm, synes ikke rigtig der er andet end den 22uF der er potentiel fejlkilde.
Men der er 4 af benene på IC'en der er stel, måske har de 'glemt' at lægge
printet ud så det køler IC'en gennem benene. Man kunne måske bare lodde en
kølefinne på disse stelben. Den har indbygget powertransistor så den driver
trafoen direkte.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark