ind og ud fade af lys

Jeg er igang med et projekt hvor jeg skal bygge turn-light på en bil (det
hvor tågelygten tænder i højre side hvis man blinker eller drejer til højre,
og omvendt) det er ikke det største problem. men da det gerne skal ligne det
bla. vw kører med, skal pæren fade ind og fade ud.. det med at fade ud,
kunne nok løses med en kondensator af gigantisk art. men aner ikke lige
hvordan jeg får den til at fade ind... nogle gode ideer? det er en 12VDC /
55W pære.

Lovligheden af projektet skal ikke diskuteres her.

Mvh Brian

Re: ind og ud fade af lys

VW's fader ikke ind, de tænder øjeblikkeligt.

Men fade ud vil du vel ikke lave med kondestor, når nu det kan laves
elektrisk?

Her er en til små belastninger
http://www.circuit-projects.com/miscellaneous/fade-in-a-fade-out-effects-to-the-in-car-lights.html

Men når du er oppe i 55W klassen skal du have noget der kan håndtere
noget power. Så skal du over i noget PWM. Det letteste for dig vil være
at vælge en uP med 2 udgange, en drivertransistor og en FET til at drive
selve pæren. Så kan du selv konfigurere fade op og ned stider (og
justere dem, som du har lyst), samt vælge havd dine lygter skal gøre
afhængigt at hvilket input du sætter.

Re: ind og ud fade af lys
Jeg påtænker at lave styringen med arduino, da der jo skal være en del hvis
elementer, lygterne skal jo ikke tænde hvis katastrofeblink osv. tænder, og
jeg skal have så de holdes tændt selvom input fra blinklysene tænder og
slukker.

Så jeg laver egentlig bare et output der skal styre fade elektronikken, når
output får strøm, så fades der op, og når strømmen forsvinder fades der ud..
kunne det laves det det du omtaler (er ikke lige 100% sikker i det du taler
om.)

Det var selvfølgelig nemmere at lave så de tænder med det samme.. men det
kunne se lidt mere lir ud hvis de fader.

//Brian

http://www.circuit-projects.com/miscellaneous/fade-in-a-fade-out-effects-to-the-in-car-lights.html

Re: ind og ud fade af lys

måske noget af dette kunne bruges...

kontrol spændingen kunne så komme fra din I/O der lader / aflder en lyt til
control spænding...

din controller kan vel også give pwm ud direkte..

Kasper

Re: ind og ud fade af lys

Det gør jo kun det hele meget lettere.
http://www.arduino.cc/en/Tutorial/PWM

Nej, du lader simpelthen udgangen på din Ardunio fade lyset op og ned.

Jeg trode at du ville have "VW kompabillitet"?

Klaus :-)
Re: ind og ud fade af lys
Kom lige til at tænke på en 0-10V lysdæmper..

Sådan en som den her:
http://www.velleman.eu/downloads/0/illustrated/illustrated_assembly_manual_k8064.pdf
diagram på side 15 kunne den ikke bygges om til 12V eller kan den umidlbart
køre 12V ind og ud?

For så vidt jeg har forstået så har sådan en arduino også mulighed for 0-10
volt udgang.. så er det jo bare at sætte en rampetid så dimme op og ned..

//Brian

Re: ind og ud fade af lys

http://www.velleman.eu/downloads/0/illustrated/illustrated_assembly_manual_k8064.pdf

Nej Det er en lysdæmper til AC netspænding. Den bruger en triac til at styre
strømmen  til belastningen, den dur ikke til DC.

Du skal bare have en powertransistor på en af udgangene af Ardino'en , så
kan du PWM'me på udgangen med software.

Se her hvordan en 555'er er brugt som PWM.

http://www.electro-tech-online.com/electronic-projects-design-ideas-reviews/98088-pwm-dimmer-using-ic-555-fade-fade-out-delay.html

mvh
JBH

Site Timeline