Imaginærdel og beregninger

Hej alle

jeg sidder med nogle beregninger på noget ledningsteori, og jeg er ret
meget i tvivl om hvornår det er jeg må smide en imaginær-del væk fra
beregningerne og hvornår jeg ikke må!

Jeg har et udtryk (for en fremadgående bølge på en ledning)

V(x,t) = |V_0^+| e^(-alpha x) e^j(omega t - beta x + arg(V_o+))

men denne fremadgående bølge-ligning fjernes den imaginære del så fra og
herfra beregnes der videre? (på eulers formel)

Hvorfor er det iorden?

Re: Imaginærdel og beregninger

Hey..

Som jeg ser det (men er langtfra klog på dette), så er det vel fordi du kun
er interasseret i den abselutte værdi på vectoren(polar) ? (vel spændingen..
?) mens fasen er du ligeglad med... men du kan vel ikke bare smide det væk
er du ikke nød til at bruge pythagoros til at fine længeden med ?

Kan sagtens være jeg snakker helt forbi, i så fald se bort fra dette.

Kasper

Re: Imaginærdel og beregninger

Det var umiddelbart også det jeg selv ville have svaret, men jeg tror nu
min "bog"/kompendium er god nok!

Re: Imaginærdel og beregninger

Hej igen...

Jeg ville også tro at bogen er ret... men hvorfor regne med den del, hvis
man bare smider den væk ?

jeg må indrøme jeg kender slet ikke din formel, men måske du kan fortælle
lidt mere om det, så kan jeg kigge i nogle af mine bøger om jeg har det
deri...

Kasper

Re: Imaginærdel og beregninger

der kommer nok noget senere! er ved selv at skrive noget lignende ned!!!

Re: Imaginærdel og beregninger

Måske det er mere reelt at spørge:

hvorfor gælder reglen:

  - e^(j phi) = Re{e^(j phi) e^(jwt} = Re{Cos(wt + phi) + j Sin(wt +
phi)} = Cos(wt + phi)

altså det er åbenbart ren matematik!

Mvh / Preben Holm

Site Timeline