igen : 4-6 volt rælæ - Page 2

Re: igen : 4-6 volt rælæ

Jeg ville overveje at påmontere en lille generatorspole som kunne levere
lidt strøm til styringen, men det er selvfølgelig lidt af et sidespring.

Hvad med en lille kontruktion med en optokopler, der måler på
batterispændingen og som benytter et lille 9v batteri til at trække et relæ
indtil bilen står stille?

Mvh. Uffe Ravn

Re: igen : 4-6 volt rælæ

"The MANN"  skrev > >
 "Klaus D. Mikkelsen" skrev

Er helt sikkert på lavspændingssiden.

Uden at kende The MANNs bil er det 99% sikkert  at
der er elektronisk tænding på den, som der også bruges
på motorsave, buskryddere osv
( gætter på en FG eller anden bil i  1:6 klassen )

Tændspole med elektronikken støbt sammen i et.
En lille klemme/pol lægges til stel = motoren stopper.

Re: igen : 4-6 volt rælæ

Uanset, om der er kniksere eller elekronik, må der være eet eller andet
sted, hvor der en lav spænding, man kan afbryde (kortslutte) for, igen
ligesom motorsavens afbryder, der hindrer start. Det punkt, der styrer, at
nu skal der gå en gnist!

Erling

Re: igen : 4-6 volt rælæ

Yep det er her relæét kommer ind  , den skal kortslutte 2 ledninger ,   som
jeg har skrevet tidligere!

The Mann

Re: igen : 4-6 volt rælæ

Kan man ikek få servoer der ikke gør ?

Som på en plæneklipper ?
Eller som på en Maxi Puch, hvor man sætter en ol af spolen til stel for
at stoppe (sort ledning)
http://hjem.get2net.dk/hacker-nick/brumfits/lysnet_p-k.JPG

Er der "knikser" på den ?

Så er knappen godt isoleret !

Re: igen : 4-6 volt rælæ
se kaj thomsens inlæg
han beskriver lige den type tænding jeg kører med

Og jo fg-biler kører med samme motor
http://www.horizonhobby.com/Products/Default.aspx?ProdID=ZENE23RC

ikke mig bekendt da der skal strøm til at bevæge en servo ! alternativet er
en fjeder som trækker servoen tilbage , men så har du er servo som skal
arbejde hele tiden pga trækket og det tærrer på batteriet og servoen kan
brænde sammen

ja

hvis du mener platiner  (kontakt som styrer tændings tidspunkted )  :  nej

ellers  hvad er en knikser

DAMM  self    ha ha    der er på lavspændings siden

The Mann

Re: igen : 4-6 volt rælæ

Problemet med at bruge et relæ er at det bruger meget strøm.

Har du prøvet at måle spænding på ledningen der skal kortsluttes til
stel ?

Og det har man i en kondansator inde i servoen.

Re: igen : 4-6 volt rælæ

Skal være en ordentlig moppedreng af en kondensator så, jumboservoer
i den str bil bruger strøm som et strygejern.

Re: igen : 4-6 volt rælæ

Det vil sige at vil man køre i lang tid, skal man spare på strømmen og
køre fuld gas hele tiden ?

Re: igen : 4-6 volt rælæ

Noget i den stil ja :)
Gasservoen og styreservoen ( nogen kører med 2 stk, en til hver forhjul)
kan lynhurtig tømme et 5Ah batteri hvis det er en bane med mange
sving/bremse kombinationer.

Kaj
( tidligere ejer af en FG bil )

Re: igen : 4-6 volt rælæ

ja det koster noget i batt

nemlig har 2  stk´s   rhino 4 (
http://fg-hobby.dk/servoer/multiplex_rhino_4_digital_servo_da.html ) til
styretøjet  de trækker snilt 6 A ved  max belastning  hver !!   men en
standart til gas / brems ( skal oxo udskiftes )

Hvilken !!

The Mann
( MCD MT black line )

Re: igen : 4-6 volt rælæ

"The MANN"  skrev

FG Mercedes CLK DTM
godt brugt,  så den blev solgt til fordel for en Kyosho MP7.5

Re: igen : 4-6 volt rælæ

nej

og hvordan fortæller du servoen at den skal bremse uden strøm til modtager ?

sætter en kondensator til modtagerren oxo ?

hvordan ved du at ledning til batt er knækket ? og kun kører med
kondensatoren ?

The Mann

Re: igen : 4-6 volt rælæ

Ja, - det ER svært, - vi er, hvor vi startede.
Enormt mange gode forslag.
Prøv evt. og undersøg  http://www.vejle-rc.dk/ , Ville tro, der er en
mulighed. De har smårelæer, og hvis du bruger det princip, jeg har fortalt
dig, kan du endog være så heldig, at relæet netop af sig selv falder ud ved
ønsket spænding.
Der er også andre løsdelsforretninger, men nu havde jeg lige denne ved
hånden.
Man kan også lave elektronik, der siger præsist, her stopper vi, men det
tager jo strøm alt sammen.

Erling

Re: igen : 4-6 volt rælæ

Har lige været på mandens hjemmeside.
Foreslår Finderrelæ, nr. to fra oven.
Se relæet ved at taste på teksten.

Erling

Re: igen : 4-6 volt rælæ

Har bestilt sådan et relæ ! Og prøver  din metode med modstanden.

Melder tilbage om resultatet !

Forsat god weekend og tak for hjælpen !

The Mann

Re: igen : 4-6 volt rælæ

Ok, du fandt det.
Held med foretagendet, - pøj - pøj.
og jeg holder øje med dig.
Jeg er spændt på, hvad du kan komme ned på i holdestrøm.

Erling

Erling

Site Timeline