igen : 4-6 volt rælæ

Hejsa NG

Hvad kan jeg bruge som relæ ?  brugs strøm er fra 5 celler ( 6volt + - 1
volt) ved strøm skal kontakterne være åbne , ingen strøm = kortslutning =
dødmandsknap: motor død ( batt bliver flade )

Alså ingen belastning når kontakterne er lukkede (ren kill switch)

ps : en med mmmeeget lav forbrug !!

Se tråd fra 8 januar   Mikkel Lund gik i stå  ( ved ikke om der ikke var
mere brændstof på ham )

The Mann

pps: godt nytår

Re: igen : 4-6 volt rælæ

Et relæ!
altså et 6volt relæ!
Og hva så? Hvilken relevans har konnekteringen i sig selv.

Hvor lavt?

Well - han overlad nok bare resten til dit kreative gen.

usenets værdi er arkivet af besvarelser på gode spørsmål, som oplyser igen
og igen.

Re: igen : 4-6 volt rælæ

Der er altid gasolin på mig, men jeg forstå bare ikke hvad det er du
vil. Skriv endelig meget mere om dit projekt, så bliver det meget nemmer
at hjælpe.

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: igen : 4-6 volt rælæ

Jamen stadigvæk, - dengang blev også nævnt relæer med "skiftekontakt", og så
kan du selv vælge om du vil bruge kontaktsættet, der slutter ved strøm på
spole, eller det, der bryder. Jeg gan kun se, at det for længst er besvaret.
Så er der det tilbage med spoleforbruget. Hvor lavt skal det være
(realistisk)? Hvad skal trække relæet? er det kun de batterier, som du har
nævnt? Du kan ikke få en spole, der laver arbejdet gratis! Derfor, - lidt
mere om, hvad det går ud på.

Erling

Re: igen : 4-6 volt rælæ

Hmm ja det er let for en som kender udtrykkene   jeg skal bruge ; ingen
strøm på relæ =kortslutning

Hvor lavt skal det være

ja 5 celler  ca 7 volt ( som kan komme ned på 4,5   og så skal relæet
aktiveres )

Du kan ikke få en spole, der laver arbejdet gratis! Derfor, - lidt

Re: igen : 4-6 volt rælæ

OK, så smøger vi ærmerne op.
Se, - man benævner ALTID relæer og lignende i hvilestilling, hvilket vil
sige strømløs.
Altså deraf kommer, at en sluttekontagt er en, der slutter, altså danner
forbindelse, når relæet aktiveres, - altså, der kommer strøm på spolen.
Vise versa er en brydekontakt een, der bryder forbindelsen, når der kommer
strøm på.
En skiftekontaht er så en, der hsr begge muligheder, altså med mulighed for
montering af tre ledninger. Du vælger da selv hvilken funktion.
Så benævner man ofte kontaktsættene som følger, altså stadig i strømløs
tilstand, NO (normal open) eller NC (normal lukket) fra engelsk. den fælles
kontakt hedder da C for fælles, eller common (udgangspunktet).
Ok?
Nu skulle resten så være ellementært, eller lige ud af landevejen.
Det næste, jeg har spurgt dig om, er så, hvor meget strøm, den må tage, og
"strøm" måles i Ampere, eller i milliamp. og da jeg kan se, at du arbejder i
batterier, er det en ikke væsentlig faktor.
Du fortæller mig antal volt, og det hedder "spænding".
Til sidst, - spænding gange strøm giver effekt i watt, og i sidste instans
er det nok din ømme tå, vil jeg tro.
Håber, det hjalp.

Erling

Re: igen : 4-6 volt rælæ
Der havde indsneget sig et par graverende stavefejl, og jeg havde ikke læst
korrektur (søvnig) undskyld, - derfor, lige een gang til.
Den rettede version.

Re: igen : 4-6 volt rælæ

helt ok herfra

så skal jeg bruge en bryder !

OK

Alt hjælper

 batteriet er  5 celler (6 volt)  2600 mAh

Mikkel Lund omtalte en mosfet  men jeg kan kun se 3 ben, ville mene at et
ræle har min. 4 ben . En til + en til minus( for at aktivere ræleet) en til
indgang og en til udgang ( dem som skal sluttes / brydes)

Skrev i anden tråd at ræleet skulle gå i hvile pos. ved 4.5 volt ,men det
har ingen betydning da der er en indbygget failsafe ved den spænding !! men
sådan noget bliver jo sat ud af drift ved feks. et knækket strømkabel!  så
derfor denne killswitch

The Mann

Re: igen : 4-6 volt rælæ

Jeg ved endnu ikke helt, hvordan jeg skal hjælpe dig bedst, men, vi prøver.
Som sagt, de der mosfetter, og så mig? Men jeg mener at erindre, at gate er
lig basis på andre ligestillede, og hvis det er korrekt, så synes jeg, der
er fejl i din tegning. Du må til at sammenligne med den traditionelle, som
jeg beskrev.
Jeg selv ville vel nok vælge et relæ, alt efter slutbelastningen.
Eet eller andet relæ, der kontaktmæssigt kan holde, og samtidigt ikke så
billigt, at det evt. af den grund får for stor et spoleforbrug. Relæet har
den fordel, frem for halvledere, at der er minimal spændingsfald i ledende
tilstand, altså lig med nul, og i afbrudt stillingen er modstanden i
kontaktsættet uendeligt, = total afbrudt, - og den side af sagen har
halvledere lidt svært ved at efterligne helt.
Ulempen er spoleforbruget.
Jeg har, som før beskrevet, selv pint sådan en fætter helt ned til   n æ s t
e n  ingen ting.
Forklaringen er, at et DC relæ skal have en rimelig spænding, for at trække,
men kan holde med en  meget  lav spænding.
Jeg har gjort dette ved hjælp af et forsøg, hvor jeg sætter et potentiometer
af passende værdi (1 k.ohm eller større) i serie med spolen. Så skruer jeg
op for opstillingen (et voltmeter over spolen), indtil relæet trækker, og
mærker mig dette punkt (på et stykke papir), hvorefter jeg skruer ned igen,
til relæet slipper igen, og gør det samme her. Skulle punktet vise sig
f.eks. at ligge på ½ volt, ville jeg så atter skrue op til ca. ¾ volt, hvor
relæet ville have holdt stabil inde, og måle den modstand, der nu er i
potmeteret, og så erstatte potmeteret med en fast modstand med ca. denne
værdi.
Hele hemmeligheden ligger så i, at man kortslutter modstanden, mens man
kobler op, og når relæet er trukket, fjerner man modstanden, og voila, - du
får en extrem lav holdestrøm.
Dette kan man gøre med en ekstra brydekontakt, men da jeg ikke var i
besiddelse af en sådan, altså et relæ med to brydefunktioner, satte jeg en
passende elektrolyt over modstanden, og opnåede samme virkning. Husk at
vende lytten rigtigt (+ mod +), og i mit tilfælde har jeg anvendt ca. 470
uf. (alt efter relæstørrelse), og det virker perfekt, men forsøg. Er lytten
for stor, er den lidt længe om at aflade igen, og det kan evt. være en
ulempe ved relativt korte afbrydelser af styrestrømmen. Vælg lytten så lille
som muligt.
Vil du anvende en transistor, tager vi den i næste omgang, men som sagt, jeg
ville anbefale dette, og det er et glimrende eksperiment til at lære lidt
af.

Erling

Re: igen : 4-6 volt rælæ

Hej Erling

Skal siges : jeg er total newbi i denne verden !!

Ved ikke hvad jeg skal se efter !!

Bruger meget af batt for at holde kontakten åben  !!   ?

 >Relæet har

Ok det fes ind !

Hmm fjerner man ikke kortslutningen !!  som at give relæet et skub ??
Genialt !!!

Lytten  ? er det en kondensator !!??

relæet skulle gerne gå i hvilestilling selv ved den mindste afbrydelse af
strøm!!!  vi snakker om en fjstyret bil på 14 kg  med hastighed op til 100
kmh ( som MAX) holder den nede på ca 60 kmh ,for at have mere trækkraft !
men den er en anden historie

det er derfor jeg skriver her, jeg aner ikke hvad der er bedst !!

ps:  kune man ikke bruge et relæ fra en gammel vw  de kørte da med 6 volt

The Mann

Re: igen : 4-6 volt rælæ

Ingen er født eksperter. Og heldigvis, for er det ikke noget med, at en
ekspert ved en hel masse om næsten ingenting?

Selvfølgelig, - undskyld. Har rettet.

Dovenskab!!! Elektrolytkondensator ja. (10 - 20 volt eller mere)

Neijda, det er da det, jeg længe har fedtet for at få at vide.
Det er måske ikke helt ligegyldigt, når man skal besvare noget.
Og jeg ville fortsat anvende et relæ !!!

Det varer ikke så længe !

Jo, men findes sådan een med en brydefunktion?
Jeg er heller ikke sikker på, at du kan få sådan een ret langt ned i
holdespænding, men prøv.
Husk, - det er altid testeriet, man lærer mest af. Det giver noget, man
husker!

Erling

Re: igen : 4-6 volt rælæ

Det kan der være noget om

sker når man kun fokuserer på problemet ! (undskyld)

det gør det nok ikke nej

ja hvis det bare virker første gang ,ved man egentlig ikke helt hvorfor,og
kan ikke forbedre sit arbejde !

ved du hvor man kan skaffe sådan et relæ ?

The Mann

Re: igen : 4-6 volt rælæ

Nu forlanger du jo, at jeg skal til at tænke.
Skulle jeg finde ud af det, svarer jeg igen.
Lige igen, - hvor stor strøm skal kontaktsættet bære, (5 amp / 35 amp?)

Erling

Re: igen : 4-6 volt rælæ

ha ha  jeg bor imellem  Åbenrå og Sønderborg

vil mene 0 amp da der ingen strøm skal gå fra ledning X til ledning Z. Den
skal kortslutte en ledning til stel,men på kontakten den skal erstatte  står
der  1A 125VAC ( hvis det ku hjælpe )

The Mann

Re: igen : 4-6 volt rælæ

Vil du kortslutte batteriet ?

Eller hvad er det du vil ?

Jeg tror at du mangler at kunne forklare dig ordentligt. I stedet for at
tænker i relæ'er og meget andet, så forklar din problemstilling. Du har
nogle batterier der løber tør, hvad er det så du vil, når spændingen
falder ?
Afbryde batteriet ?
Kortslutte batteriet ?
Kortslutte noget til motoren ?
Eller ?????

Re: igen : 4-6 volt rælæ

Ok, har også været oppe og kigge i oprindelsen. Må tilstå, at det kniber med
at finde logikken i det.

Erling

Re: igen : 4-6 volt rælæ

Ok  så smøger vi ærmene op !

problem:

fjernstyret bil 14 kg med 2 takts benzin motor 27 ccm   hastigheder op til
100km/h

6 volt batteri 3 servoer 2 til at styre bilen med og 1 til at give gas /
bremse med

forestil dig at en ledning fra batteriet knækker under kørsel med fuld gas .
Så har jeg ingen kontrol over bilen , den vil fortsætte med fuld gas endtil
den løber tør  , da failsafen ( sikring imod lavt batteri / dårlig radio
signal ) heller ingen strøm har til at bremse bilen.

Der for et relæ som bryder   og vil kortslutte tændspolen på motoren og
derved stoppe bilen

har en knap ( kontakt )  med 2 ledninger til tændings spolen og når man
trykker på den slukker motoren ,det er den kontakt relæét skal erstatte !

Håber det hjalp på forståelsen

The Mann

Re: igen : 4-6 volt rælæ

Tjek

Tjak

Og servoer forbliver i samme stilling ?

Tændspolen, er den rent mekanisk ?

Tjek

Det hjalp.

De ledninger til tændspolen, hvor har de fat på spolen ?
Højspændingssiden, eller lavspændingssiden ?
Hvordan er tænding lavet ?
Hvad med at bygge elektronisk tænding på bilen - forsvinder strømmen,
forsvinder tænding.

Re: igen : 4-6 volt rælæ

ja det gør de !

Tja det er en magnet som sider på svinghjulet som giver gnisten  der er
ingen forbindelse mellem batteri og tændspolen

det må jo så være højspændingssiden

ved ikke lige hvad du mener

det er ikke noget jeg har spekuleret i

Takker

The Mann

Re: igen : 4-6 volt rælæ

sluder   det er selvf.  induktionen som frem bringer  en gnist i tændrøret

det vil vel belaste batterierne extra !!   lige nu har jeg kun ca 1 times
kørsel  med de 2200 mAh celler

 The Mann

Site Timeline