IGBT- hvad kan man bruge dem til.

Har en stor stak IGBT, ved de kan bruges til switching af store strømme,
men har de andre praktiske anvendelser?
mvh Erik

Re: IGBT- hvad kan man bruge dem til.

Nej.

Til gengæld kan du lave næsten alt med dem.

Hvor store ?

Re: IGBT- hvad kan man bruge dem til.

Skal lige på lageret og kigge, men rimelig store svjh. Du er måske
interesseret i nogen?
mvh erik

Re: IGBT- hvad kan man bruge dem til.

Måske, kun i byttehandel.

Taler vi 2x2 eller 20x20 cm ?

Re: IGBT- hvad kan man bruge dem til.

Er en Semikron SKM300GB125D stor eller lille i din verden?

--
mvh Uffe

Re: IGBT- hvad kan man bruge dem til.

Erhverv, så er det lille.

Privat = stor.

Re: IGBT- hvad kan man bruge dem til.

Hvilke typer / størrelse er der tale om ?

-taler vi 1kV 100Amp, ligger de indenfor min hobby. Er de større er det
nok til lokomotiver og vindmøller. Er de mindre er det "legetøj"

Bo //

Re: IGBT- hvad kan man bruge dem til.

Hvad er der så spændene ved igbt'er ? de er svine dyre og modsat en triac
kan man slukke dem igen uden nul gennemgang. De er møg besværlige at styre.
man hælder adskillige amperer ind i gaten for at få dem til at skifte bare
nogenlunde hurtigt state.

Jacob

Re: IGBT- hvad kan man bruge dem til.

De kan switche pisse hurtigt og tåle en helvedes masse strøm.

Eksempelvis var jeg forbi 12 stks IGBT i går, der samlet kan switche
1700kW.

Re: IGBT- hvad kan man bruge dem til.

Eksempelvis bruger vi to stk til at switche 20 kW ;) sååå ;)

Og ja, de holder 100 gange bedre en 40 bipolare der kan det samme ;)

Re: IGBT- hvad kan man bruge dem til.
Æv, læste det lige som 1700W ;)

Re: IGBT- hvad kan man bruge dem til.

NE5%E5E5%h.............

2 sE6%t af nedenstE5%ende sidder monteret i et skab.

3 stks IGBT ensretter til et DC link og 3 stk rykker DC linken i
stykker til 3 faset AC. Det kan foregE5% begge veje.
DC linken ligger pE5% omkring 1,1kV og bestE5%r af en halvstor
kondensatorbank.

AC/AC konverteren er pE5% 850kW, altsE5% 850kW ind til DC linken og 850kW
ud igen. BehF8%ver jeg at fortE6%lle at den er vandkF8%let?

Klaus

Re: IGBT- hvad kan man bruge dem til.

Det kan jeg regne ud :-)

I hver frekvensomformer sidder der 2 sæt af nedenstående:

3 stk IGBT der ensretter 660V AC til DC linket og 3 stk der igen laver
DC om til AC (kan foregå i omvendt rækkefølge) DC linket ligge på ca
1150 volt og består af en masse kondensatorer. De 6 IGBT i en blok er
vandkølede.

Frekvensomformeren kan håndtere 850kW kontinuerligt, altså 850 kW ind og
850 kW ud. Det bliver så brugt på rotordelen af en dobbeltfødet
generator. Samlet nominelt output fra generatoren er 2750kW.

Re: IGBT- hvad kan man bruge dem til.

Hvad er pisse hurtigt ? jeg kan ikke får hverken rise eller fall time på
under nogle få us
den igbt jeg leger med er en 600V 800A type og har næsten samme størrelse
som ½L matilde kakaomælk. Jeg mener at der løber over 30A i switch
øjeblikket i gaten. er det vitterligt for lidt ?  Jeg har udsving på plus
minus 12V

Jacob

Re: IGBT- hvad kan man bruge dem til.

Ja, men de er sjove fordi de er anderledes. Jeg brugte engang et par
af de små "legetøjsudgaver" (10 A) til at bygge en audioforstærker.
Den kom da til at virke helt fint (og gør det i øvrigt stadig).

M.v.h. Mikael
--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Re: IGBT- hvad kan man bruge dem til.
citerer fra the great book of rules: en IGBT er rent spændings styret,
derfor ingen stor skiftestrøm, når vi ser bort fra at indgangen kan
betragtes som en kapacitiv reaktans.
skiftetider fra ns til us.
switchoff tiden er direkte proportional med kollektorstrømmen, her
snakker vi om 100ns til 100us.
mvh Erik

Re: IGBT- hvad kan man bruge dem til.

Den med "ingen stor skiftestrøm" holder ikke helt i skifteøjeblikket. En
stor IGBT har en typisk gatekapacitet på 20-50nF. Regn lige ud hvor stor
strøm der kræves for at flytte den fra -10V til +15V på 50ns. Du vil
blive overrasket. Derfor leveres de store gatedrivere i TO220 hus eller
lignende. I visse tilfælde er de bygget sammen med IGBT'en for at få
korte ledninger.

Bo //
-gate-bestyrer...

Re: IGBT- hvad kan man bruge dem til.

Ja ja ja Bo
nu roder jeg jo ikke med vindmøller eller store lokomotiver.
Men 10-25A udfra det du har opgevet.
mvh Erik/der mest gør i svagp... øhh strøm og hf

Re: IGBT- hvad kan man bruge dem til.

Hvis du arbejder med styringer til store motorer er triac'er ikke til
noget. Hvis du har en DC forsyning (og det har du normalt i switching
systemer) findes der ikke nogen nul-gennemgang. De er IKKE besværlige at
styre. Man anskaffer en 8benet kreds, der kan ordne de 4-8 amp, der skal
til for at trække ladningen i gaten. Jeg kører med 1.200V/120Amp typer,
der med den rette gatedriver skifter på ca 100ns. Ingen problemer. Og
hvad der er dyrt? nej, jeg giver vel ca 300kr for sådan en tingest, incl
prisen til driveren.

Bo //
-der laver store mangetfelter der styres af IGBT'er

Re: IGBT- hvad kan man bruge dem til.

Nu tror jeg at det er forskellige størrelset IGBT'er vi roder med. den IGBT
jeg bruger koster 1600kr ab fabrik. vi bruger temlig mange. jeg bil gætte på
at de kan tåle 1KV og 1KA. vi bruger dem nu kun til 500-600V og 400-500A og
vi brænder stadig en af i ny og næ. jeg mener at switch tiden er 5-10us og
der løber +30A i gaten som jeg husker det. vi bruger dem til at skyde en
stor blitz af med. (se det "siger" blink så man ikke kan stave sit eget
navn)

jacob

Site Timeline