igang med PIC programmering

Jeg har købt et Vellemann K8048 PIC programmer board.
Jeg har ikke tidligere programmeret PIC'er.
Er der nogen gode bøger med trin for trin eksempler for en absolut
begynder?

mvh Bjarne

Re: igang med PIC programmering

Nej desværre. Men hvis du har konkrete spørgsmål er du meget velkommen.
Hvis du mener det alvorligt det med embedded kunne du starte med
Structured Computer Organization af Andrew S. Tanenbaum. Ligeledes er
databladene(både dem til hardware og software(kompiler, IDE osv)) nogen
gang godt til at forklarer tingene.

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: igang med PIC programmering

Hej  Bjarne Torhus

Med fare for at starte en religionskrig, kan jeg kun anbefale dig,
at programmere PIC processorer i assembler kode, da jeg mener at man bedre
kan udnytte processoren fuldt ud med assembler programmering,
jeg er godt klar over, at det ved første øjekast, kan virke som en
uoverkommelig opgave, med alle de sjove forkortelser, movlw  0x0F  .
Såvidt jeg kan se er der en del at hente i
http://www.mikroe.com/en/books/picbook/picbook.htm
og på Microchip egen side er der også en del guldkorn,
klø på, men forvent ikke,at du om en uge kan lave en CNC styring
Carsten

Re: igang med PIC programmering
jeg er for såvidt enig, men men men...
til hobby brug vil jeg dog stadig anbefale basic eller c... ofte har man
sjældent behov for at udnytte processoren fuldt ud...
snakker vi derimod masseproducering er der jo virkeligt noget at hente hvis
man kan gå et par steps ned i processorstørrelsen...

ellers ingen religion fra undertegnede her... :-)

Rasmus
Re: igang med PIC programmering

Nu er jeg sikkert ikke den rigtige, til at udtale mig om hvad man kan og
ikke kan i basic, pascal & C med videre, da jeg ikke har prøvet nogle af
delene til PIC, men kun til PC, og det er med denne erfaring jeg fornægter
højniveau sprog til PIC.
Dernæst synes jeg, at der er en masse kode skrevet i  assembler kode på
nettet, som det er nemt at genbruge til egne projekter,
og sidst men ikke mindst, det er jo et meget begrenset instruksions set til
PIC, så det er kun selve filosofien, i asm programmering der kan volde lidt
besvær, hvis man ikke har prøvet det før,
Måske skulle man prøve at lave en guide?
Carsten

Re: igang med PIC programmering
man kan efterhånden få rigtig mange gode kompilere til PIC... du vil blive
overrasket er jeg sikker på... :-)

ja hvis ikke man mister overskueligheden i det... det er netop det der er
problemet ofte...

det tror jeg / er jeg sikker på at mange vil blive rigtig rigtig glade for!

Rasmus
Re: igang med PIC programmering

Du skal først have afgjort med dig selv hvilket sprog du vil programmere din
PIC i f.eks. assembler, C, Basic eller Pascal.
Der er efterhånden skrevet mange bøger om Microchips PIC-serie. Prøv at søg
lidt på Google.

Her er f.eks. et par stykker, som du tilmed kan downloade gratis
http://www.mikroe.com/en/books/

Re: igang med PIC programmering
Hej Bjarne

Der er en udmærket bog fra industriens forlag som hedder Microcomputer ISBN:
87-600-0127-5
Det er en sag på 462 sider som omhandler 3 forskellige processorer. 8051 og
Atmel AT89C2051 men der er også 70 sider om PIC16Cxx familien, med
udgangspunkt i 16C84 og et appendiks hvor instruktionssættet er forklaret.
Den er dyr pga. de mange sider, og den del der omhandler de andre to
processorer, har man måske ikke umiddelbart brug for, til gengæld er den på
dansk.

/Tom

Re: igang med PIC programmering

ISBN:
og

Hej Tom

Hvilket programmeringssprog er omtalt i bogen??

EA

Re: igang med PIC programmering

 Vel sagtens assembler (x51, AVR eller PIC) når nu bogen er så CPU
specifik ;P

/Thomas

Re: igang med PIC programmering

Hvad er din applikation ?

Kunne det klares med BASIC ?
For 300dkr. får man en PIC16F872 med basic-fortolker,
komplet og færdigmonteret print med 8 darligtondriver udgange.
Download kabel, mv. kort sagt ALT.
Ulempen er at basic tærer på kræfterne, hvor den tager 1mill. assembler
linjer
så må man nøjes med 10k basic linjer.

Jeg har førsøgt at lave noget overvågning af O2% i røggassen på
mit fyr, og det virker meget fint.
Uhyggelíg nemt at tilslutte display mv.
Alt er forklaret i manualen, med eksempler osv.

www.picaxe.co.uk

Venligst, Bo Andersen.

Site Timeline