identifikation af kondensatorer

Jeg har behov for at udskifte nogle kondensatorer i nogle af mine radioer
fra 1950erne. Elektrolytterne er lette nok, men jeg har en del "sorte
kondensatorer" med påskrift jeg ikke kender. Der kan f.eks stå: 22KP 03,
L1000KP 3.4, 3K9P 2.4, 15KA 4.0 Jeg går ud fra, at de sidste cifre angiver
kondensatorens værdi...men i hvilken størrelsesorden? uF, pF, nF ?

Jeg har ledt forgæves på nettet. Kan nogen hjælpe?

-Joachim

Re: identifikation af kondensatorer
Hej!

Mit tip vil være 22KP giver 22nF og 1000KP er 1uF osv. For en sikkerheds
skyld så få en afprøvet på et meter, der kan måle kapacitet.

mvh
Ole

Re: identifikation af kondensatorer

Tak for forslaget. Det stemmer overens med det jeg netop har fundet ud af.
Jeg fandt endelig det diagram jeg havde til min Philips BDK583A og åbnede
radioen. Hvor der på diagrammet står "3K3", er der sat en kondensator på
3300 pF i "kassen" og så fremdeles. Jeg beklager ulejligheden. Bare jeg
havde tænkt på det fra starten.

-Joachim

Re: identifikation af kondensatorer

En god link til de lidt mere specielle...
http://wiki.xtronics.com/index.php/Capacitor_Color_Codes

Venlig hilsen
Finn

--
Lærdom er en streng herre og mest historisk,
men erkendelse er visdommens juvel ;-))

Re: identifikation af kondensatorer
Bare for nysgerrigheds skyld: Jeg kan godt forstE5% at du skifter
lytterne hvis de har mistet pusten. Men de almindelige "tF8%rre"
kondensatorer har stort set ubegrE6%nset holdbarhed.

Hilsen Kim

Re: identifikation af kondensatorer [Repair and Restoration Information]

Hej J. Larsen

Kig evt. også på:

Repair and Restoration Information Index:
http://www.vintage-radio.com/repair-restore-information/index.html
VHF/FM Transistor Radios:
http://www.vintage-radio.com/repair-restore-information/transistor_vhf-sets.html

hilsen

Glenn

Re: identifikation af kondensatorer [Capacitors; bl.a. The Great Capacitor Debate!]
http://www.vintage-radio.com/repair-restore-information/transistor_vhf-sets.html

Hej J. Larsen

Denne er nok mest interessant - der er masser af billeder så man kan
sammenligne med kondensatorerne i rørkassen:

Capacitors; bl.a. The Great Capacitor Debate!:
http://www.vintage-radio.com/repair-restore-information/valve_capacitors.html

hilsen

Glenn

Re: identifikation af kondensatorer [Capacitors; bl.a. The Great Capacitor Debate!]

Tak, det er et godt forum.

Og til Kim Christensen vil jeg tilføje, at - nej jeg skifter ikke alle
kondensatorer. Primært de 1-2 store elektrolytter og de små til lavspænding
(ofte 100 uF / 25-30 Volt). Resultatet høres med det samme: Mindre brum.
Blandt de øvrige vil jeg sandsynligvis gå baglæns fra udgangstrinnet og
skifte nogle i signalvejen. Til mit "museumsbrug" er lydkvaliteten ikke
kritisk. Jeg skal bare være sikker på, at radioen kan stå tændt i en times
tid uden at overbelaste rørerne på grund af udtørrede eller kortsluttede
kondensatorer.

-Joachim

Re: identifikation af kondensatorer [Capacitors; bl.a. The Great Capacitor Debate!]

Som udgangspunkt er ALLE kondensatorer suspekte i så gamle apparater.
Som minimum bør lækstrømmen måles i alle koblingskondensatorer. En
megger eller et mikroamperemeter og den indbyggede strømforsyning er
gode instrumenter her. Husk at der skal checkes ved mærkespændingen...
Keramiske kondensatorer, mica og polystyren syntes at holde godt, men
alt andet er tvivlsomt efter min erfaring :)

    Mvh
        Kimjand

Re: identifikation af kondensatorer [Capacitors; bl.a. The Great Capacitor Debate!]

Ja, sådan en fejl havde jeg engang på vores B&K rørvoltmeter på jobbet. Det
havde for lav følsomhed ved de dybe frekvenser. Der var et rør som når det
blev skiftet, fik følsomheden på plads igen, men kun i kort tid, så var
røret blevet dårligt. Det var en overføringskondensator der var læk, så der
stod en halv volt DC på gitteret. Det hævede åbenbart anodestrømmen så meget
at røret døde.

Havde også læk i en afkoblingskondensator til 200V forspændingen til
kondensatormikrofonen en anden gang. Så der var kun 160V tilbage, med tab af
følsomhed til følge. Der skal ikke meget lækstrøm til før det hele skrider,
når impedanserne er så hysterisk høje.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark