Identificering af 'sjov' trebenet keramisk fætter

Hej NG

Jeg er stødt på en komponent jeg ikke lige umiddelbart kender. Den ligner en
typisk keramisk kondensator, men er med tre ben.. Den er mærket 271 - er der
nogen der kan fortælle mig hvad det er for en fætter?

Mvh
Morteb

Re: Identificering af 'sjov' trebenet keramisk fætter
"Morten" skrev

Måske et keramisk båndpas filter?

mvh
Thorkild Dalsgaard

Re: Identificering af 'sjov' trebenet keramisk fætter
en
der

Der er sikkert et T filter.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

ja, og kapaciteten er sikkert 270pF

Bo //

Re: Identificering af 'sjov' trebenet keramisk fætter
ligner
er

Enig.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

OK alle sammen, tak for hjælpen.

Jeg har for sjov skyld prøvet at måle på den med et multimeter. Kan det
passe at to af benene skal være forbundet? Hvad formålet skulle være frem
for en lus og en alm. kondensator må så være spørgsmålet... Men måske ved
noget hf, men jeg har svært ved at forestille mig det skulle være tilfældet
her...

Mvh
Morten

Re: Identificering af 'sjov' trebenet keramisk fætter

Ja, de to yderste ben er sandsynligvis forbundet. Men ved høje frekvender er
der STOR forskel på en kondensator, et stykke ledning og en trebenet
kondensator, der evt har lidt ferrit mellem benene (de yderste kan være ført
gennem en perle, inden de et støbt ind i de bæ-farvede keramik snask)

Bo //

Re: Identificering af 'sjov' trebenet keramisk fætter

Hvis det er en af Muratas, så er benene IKKE forbundet (læses som
kortsluttet), men du har fat i 2 spoler, ved DC virker de som
kortslutninger og derfor også som kortslutninger når du måler med et
standard multimeter. De spoler sidder i serie og fra deres
"knudepunkt" går der en kondensator ud (som regel sat til stel).

Re: Identificering af 'sjov' trebenet keramisk fætter

det
frem
ved
frekvender er
ført

Og så er 271 vel 270 pH ?

--
mvh/rg. Christian

Re: Identificering af 'sjov' trebenet keramisk fætter

Her må jeg more mig lidt: det ER kapaciteten man opgiver. En almindelig
gennemplettering i et print har en induktans i omegnen af 250pH, og ved
afkoblinger i high speed print er det det absolut noget man regner på, da
der her opstår en serie svingningskreds.

Bo //

Re: Identificering af 'sjov' trebenet keramisk fætter

-hvilket vel er hvad jeg skrev: Det er en keramisk skivekondensator, hvor
den ene side af skiven er forsynet med et stelben. På den anden side går V
formet tråd fra printet op gennem en ferritperle, er lodde fast på
kondensatorens anden side og fortsætter gennem en anden ferritperle og ned i
printet igen. Dermed har man et T-filter.

I det oplyste tilfælde er kapaciteten 270pF. Da man kunne købe dem, var der
to udgaver: dem med ferritperler og dem uden. Man kan muligvis stadig købe
dem, men nu om dage er det SMD komponenter som fungerer væsentligt bedre ved
højere frekvenser.

Bo //

Re: Identificering af 'sjov' trebenet keramisk fætter

en
der

En dobbel kondensator, 2x27pF, passende til xtal?

HM

Re: Identificering af 'sjov' trebenet keramisk fætter

står der 271, betyder det "27" med "1" nul efter, så det må være 270pF
-og så går mange xtal'er i stå :-))

Bo //

Re: Identificering af 'sjov' trebenet keramisk fætter

ligner
er

Blir det ikke 2,7 *10^1?

HM

Re: Identificering af 'sjov' trebenet keramisk fætter

Nej

Bo //

Re: Identificering af 'sjov' trebenet keramisk fætter

Afmagnetiseringsenhed til TV? Kan ikke lige huske det rigtige navn...
Henning
hsb(at)image.dk

Re: Identificering af 'sjov' treben et keramisk fætter
Det  ville nok være nemmere at gætte hvis du havde et billede ;-) på den
anden side ikke helt så sjovt.

:-D

/carsten

Site Timeline