Identificere komponent - zenerdiode ???

Jeg prøver at reparere monitoren til et elektronisk kompas fra en lystbåd.
En komponent er tærret væk, men har set den i en tilsvarende monitor.
Komponenten er på printet mærket "D8", fysisk ca. 1,5 x 2,8 mm, bundfarven
er beige.  Der er 2 farveringe, en GRÅ (nærmest den ene ende) og en GRØN ca.
midt på dioden.

Er der tale om en zenerdiode på 8,5 volt mon ???

Hvad er katode/anode ?

Hvis der er nogen som ligger med et diagram over enheden vil jeg være meget
taknemlig for en kopi.  Fabrikat CETREK (engelsk) type 930-555 fra ca. 1988.
(s/n 1144).  Ja, jeg ved godt at chancen er meget lille.

Venlig hilsen, Frank.

Re: Identificere komponent - zenerdiode ???

Tror det er mere sandsynligt det er en almindelig diode. Zenere hedder tit
noget med Z på printet. Kan du se silketryksymbolet på printet? Er der snip
på katodestregen?

Katoden er sikkert den grå ring.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Identificere komponent - zenerdiode ???

Hej Ulrik. Tak for svaret.  Ja, det viste sig at være en almindelig silicium
diode.  Fulgte printbanerne og dioden sidder i serie med plus forsyningen
for at sikre mod tilslutning af forkert polaritet af de 24 volt power
supply.

Har nu skiftet omkring 20 komponenter, nogle af tilledningerne var rustet
væk!  En "modstand" på 680 ohm viste sig at være en drosselspole på 680 uH.
Nu er der liv i "dyret", så jeg er spændt på en afprøvning i lystbåden.

v.h. Frank