IDELINE energimåler

Hej alle

Jeg har for nylig købt en ideline energimåler til de der 130 kr. eller
hvad det nu var!!

Men den fortæller mig at en AMD 1.2GHz PC kun bruger 55W med harddisk
farende rundt med 7200 rpm og ja, jeg synes det virker meget mærkeligt
når man VIA C3 933MHz bliver målt til ca. 50 W når strømforsyningens
tomgangsmåling står til 9 W på VIA-computeren og til 16W på AMD'ens.

Ifølge mine erindringer burde selve processoren bruge næsten 80W i sig
selv, så jeg må ærligt indrømme jeg synes det virker pænt mærkeligt!!

Min TFT-skærm bliver målt til de ca. 30W (on/standby forskel) når jeg
måler sammen med computeren tændt, men det er som om den ikke fatter et
eller andet!

Er det noget billigt lort eller er der nogen der kan give mig en god
forklaring! For ellers er der vist ikke meget fidus i "energi-venlige"
computere!

Jeg må ærligt indrømme at jeg havde regnet med at se en måling på nok et
sted midt mellem 100 og 150 W på computeren!!!
(det skal dog siges at enkeltmålinger har vist 101W - men det var blink
der angav denne effekt!)

Håber nogen kan hjælpe!

Mvh / Preben

Re: IDELINE energimåler

Øhhh hvad? Det med AMD skal nok passe. Men det med C3'erne forstår
jeg ikke. Og da slet ikke det med 16W på AMDen!

Prøv lige med nogle apparater som du er mere sikker på effekt forbuget af
f.eks. pærer eller kaffemaskinen. Så kan du test den på den måde.

--

Hilsen / Best Regards

Mikkel Lund

Re: IDELINE energimåler

Well, det er jo når den er slukket - altså strømforsyningen "tomgang"
ligger på de 9 og 16 Watt!

Well, en 9watt energispare-pærer fortæller den 9/11watt på!

Det virker reelt nok! Men der er effektfaktoren også 1, og ikke 0.44 som
den viser på computeren!

Mvh / Preben

Re: IDELINE energimåler

Det kan være et simpelt måleinstrument der ikke tager højde for
powerfactor (forskydelse mellem strøm og fase), så duer den ikke til at
måle på switchmodeforsyninger.

80W er vel kund ved fuld skrue ?

Re: IDELINE energimåler

Kan ikke lade være.

Hvad har powerfactor med fasedrej at gøre?

PS. Vi kan godt blive enige om at det er fasedrej der giver fejlen.

--
mvh Uffe

Re: IDELINE energimåler

Der er en COS imellem dem

Ikke ifølge en test jeg har set, der reagerer ide-line på fasedrej. Men det
kan være at den har problemer med formfaktoren (harmoniske strømme), det
stod der ikke noget om i testen.

Re: IDELINE energimåler

Det har du da ret i ;-)
Ser den bare normalt benævnt cos_fi

det

og det var her Uffe plumpede i.
Blandede formfaktor med powerfactor

Hvis det er tilfældet med måleren, så er den heller ikke glad for normale
trafoer.
De giver også 3.harmoniske.

--
mvh Uffe

Re: IDELINE energimåler

Okay, anyone - forklar mig lige hvad formfaktor angiver og hvordan man
regner på noget sådant?

Mvh / Preben

Re: IDELINE energimåler

At strømtrækket ikke er sinusformet.
Et godt eksempel er en ensretter, hvor strømmen kun trækkes i toppen af hver
periode.

Integral regning, eller også sampler man strøm og spænding hurtigt, ganger
dem, summere dem.

Re: IDELINE energimåler

Ja ok, egentlig meget sigende ord. FORM *gg*

Ja, men nogen der kan forklare hvordan de "billige" effektmålere
virker så?

Re: IDELINE energimåler

Ja ok, egentlig meget sigende ord. FORM *gg*

Ja, men nogen der kan forklare hvordan de "billige" effektmålere
virker så?

Re: IDELINE energimåler

Jeps, alt for indlysende, så det er ved at blive skiftet ud med "harmonisk
strømtræk".

Jeg vil gætte på at de sampler, ganger og summere, men med en lav
samplefrekvens.

Re: IDELINE energimåler

.....som du ikke kan bruge til at måle på andet end varmeovne og glødelamper
m.m. med.

Sagen er den at sådan en dims tager ikke hensyn til faseforskydningen. Jeg
mener man hod den lokale energivejleder(eller havd det hedder..) kan låne en
professionel dims til at måle med, der måler rigtigt!

--
M.v.h. Peter Andersen.

Re: IDELINE energimåler

    Hvis maskinen bare er tE6%ndt, og den ikke lave noget sE5% passer det me=
get20%
godt... en Dell P4 2,5 af de smE5% systemer trE6%kker 35W der...

rkeligt!!

    Ja, ved 100% CPU ... prF8%v at hente Seti ned eller andet som belaster20%
din CPU 100%, sE5% skal du bare se forskellen :)

    Jeg er ik helt med hvad din skE6%rm gF8%r galt...

    Der er flere mE5%lere rundt omkring, IDE lines til 130Kr. er ik sE6%rlig=
20%
god, da den har de problemer som de andre nE6%vner... men hvis du finde e=
t20%
Spar'O'meter fra El-sparefonden til 4-500Kr. vil du fE5% en der er langt =

bedre at stole pE5%, da den er testet op mod store dyre Effekt loggere20%
osv. med en afvigelse pE5% +-2%.

    Din PC har 3 omrE5%der der er interesante ... standby(2,5w-40w alt efter=
20%
strF8%mforsyning)... tE6%ndt men ubelastede (30-60w typisk) ... og fuld20%
knald pE5% med BurnInTest programmer (50w - 1-2-300W)

    Men som sagt El-sparefonden er i gang med at lave den slags test, men20%
ene og alene med syn mod strF8%mforsyningen, da det er den som stE5%r for=
20%
det stF8%reste tab. isE6%r Chieftech stinker.

--20%
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
"http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit "

Re: IDELINE energimåler
Hej alle

Tak for de gode svar!

Jeg skal dog lige nævne, at powerfactor faktisk er vist i displayet af
IDELINE-måleren!

Mvh / Preben

Re: IDELINE energimåler

Et hurtigt forsøg: Sæt en boremaskine, eller andet der er drevet af en
indutionsmotor og se så powerfactor på den.

Re: IDELINE energimåler

Hvad burde effektfaktoren da ligge på?

Mvh / Preben

Re: IDELINE energimåler

En cosinus phi på under 0,9.

Re: IDELINE energimåler
Idéline elmåleren viser meget forkert, og er måske ikke de 130 kroner værd.
Fejlen kan godt være over en faktor 10. F.eks. viser den 22W på et apparat, som
jeg ved bruger fra 1 - 2W (standby strøm). Strømforbruget ligger rundt regnet på
1W.

I stedet kan f.eks. anbefales f.eks. EKM 265.
http://www.fi.dk/presse/nyhedsbrev/290301/4

Jeg mener at have set denne til lidt over 400 kroner, på tilbud.

Og normalt er prisen lidt under 500 kroner.

Der findes flere af god kvalitet på markedet. Brinck har også på en tidspunkt
haft en energimåler for lidt under 500 kroner, og jeg mener den også var af
god kvalitet (noget bedre end Idéline elmåleren).

Jeg tror, at Idéline måleren fungerer med en A/D konverter med dårlig
nøjagtighed (under 10 bits - måske kun 8). Og det betyder, at specielt de lave
områder måles meget forkert. Power factor går også næsten tabt på grund af den
dårlige målenøjagtighed. Der er ikke noget auto-range kredsløb og den er derfor
unøjagtig ved andet end meget store kæmpestrømme.

Normalt skal man have et auto-range kredsløb, for at få rimelig nøjagtighed, når
man skal gange sinus kurven på, og få rimelige værdier. (Det er billigere end
f.eks. 12 bit eller flere). F.eks. med three-state udgange, eller CMOS-switche,
eller måske bare direkte 3-state udgange, såfremt at processoren er standby
under måling laves autorange bare nemt. I databladene angives Idéline elmåleren
til en nøjagtighed på ca. 1% - af fuld visning. Og det er 2000W, og dermed er
nøjagtigheden ca. 20W. I praksis, er den derudover nogen procent forkert oveni,
da den hellerikke er kalibreret. Måske er modstandene med 1% nøjagtighed, men
det er mange andre fejl oveni på målenøjagtigheden. Der er ikke nogen
kalibrering ud over det.

Af andre problemer har den et elendigt reset kredsløb, og man må forvente at
skulle resette manuelt med reset knappen. Og efter noget tid, virker reset ikke
mere. Batteriforbruget er stort, og den har ikke flash. Hvis den derfor ikke er
direkte i stikkontakten må man forvente at skulle skifte kviksølvsbatterierne
mindst en gang om måneden. Da den ikke har nogen flash, er der hverken gemt
kalibrering, strømpris, eller andre oplysninger permanent.

Den betragtes som "under middel" og den dårligste blandt 5 testede i råd og
resultater. http://www.fs.dk/pdf/rr/99/rr991227.pdf

Det er bedre at lave en billig en selv.

Site Timeline