IDELINE energimåler

Hej alle

Jeg har for nylig købt en ideline energimåler til de der 130 kr. eller hvad det nu var!!

Men den fortæller mig at en AMD 1.2GHz PC kun bruger 55W med harddisk farende rundt med 7200 rpm og ja, jeg synes det virker meget mærkeligt når man VIA C3 933MHz bliver målt til ca. 50 W når strømforsyningens tomgangsmåling står til 9 W på VIA-computeren og til 16W på AMD'ens.

Ifølge mine erindringer burde selve processoren bruge næsten 80W i sig selv, så jeg må ærligt indrømme jeg synes det virker pænt mærkeligt!!

Min TFT-skærm bliver målt til de ca. 30W (on/standby forskel) når jeg måler sammen med computeren tændt, men det er som om den ikke fatter et eller andet!

Er det noget billigt lort eller er der nogen der kan give mig en god forklaring! For ellers er der vist ikke meget fidus i "energi-venlige" computere!

Jeg må ærligt indrømme at jeg havde regnet med at se en måling på nok et sted midt mellem 100 og 150 W på computeren!!! (det skal dog siges at enkeltmålinger har vist 101W - men det var blink der angav denne effekt!)

Håber nogen kan hjælpe!

Mvh / Preben

Reply to
Preben Holm

"Preben Holm" skrev i en meddelelse news:4072f76b$0$252$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

Øhhh hvad? Det med AMD skal nok passe. Men det med C3'erne forstår jeg ikke. Og da slet ikke det med 16W på AMDen!

Prøv lige med nogle apparater som du er mere sikker på effekt forbuget af f.eks. pærer eller kaffemaskinen. Så kan du test den på den måde.

--
Hilsen / Best Regards

Mikkel Lund
Mikkel Lund

Preben Holm skriver:

Det kan være et simpelt måleinstrument der ikke tager højde for powerfactor (forskydelse mellem strøm og fase), så duer den ikke til at måle på switchmodeforsyninger.

80W er vel kund ved fuld skrue ?

.....som du ikke kan bruge til at måle på andet end varmeovne og glødelamper m.m. med.

Sagen er den at sådan en dims tager ikke hensyn til faseforskydningen. Jeg mener man hod den lokale energivejleder(eller havd det hedder..) kan låne en professionel dims til at måle med, der måler rigtigt!

--
M.v.h. Peter Andersen.
Reply to

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Kan ikke lade være.

Hvad har powerfactor med fasedrej at gøre?

PS. Vi kan godt blive enige om at det er fasedrej der giver fejlen.

-- mvh Uffe

Reply to
Uffe Bærentsen

Der er en COS imellem dem

Ikke ifølge en test jeg har set, der reagerer ide-line på fasedrej. Men det kan være at den har problemer med formfaktoren (harmoniske strømme), det stod der ikke noget om i testen.

Reply to
HKJ

"HKJ" skrev i en meddelelse news:c4v971$2fnj$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

Det har du da ret i ;-) Ser den bare normalt benævnt cos_fi

det

og det var her Uffe plumpede i. Blandede formfaktor med powerfactor

Hvis det er tilfældet med måleren, så er den heller ikke glad for normale trafoer. De giver også 3.harmoniske.

-- mvh Uffe

Reply to
Uffe Bærentsen

ler=20

=20

t=20

ngens=20

'ens.

Hvis maskinen bare er t=E6ndt, og den ikke lave noget s=E5 passer det me= get=20 godt... en Dell P4 2,5 af de sm=E5 systemer tr=E6kker 35W der...

sig=20

rkeligt!!

Ja, ved 100% CPU ... pr=F8v at hente Seti ned eller andet som belaster=20 din CPU 100%, s=E5 skal du bare se forskellen :)

jeg=20

r et=20

Jeg er ik helt med hvad din sk=E6rm g=F8r galt...

Der er flere m=E5lere rundt omkring, IDE lines til 130Kr. er ik s=E6rlig= =20 god, da den har de problemer som de andre n=E6vner... men hvis du finde e= t=20 Spar'O'meter fra El-sparefonden til 4-500Kr. vil du f=E5 en der er langt =

bedre at stole p=E5, da den er testet op mod store dyre Effekt loggere=20 osv. med en afvigelse p=E5 +-2%.

p=E5 nok et=20

nk=20

Din PC har 3 omr=E5der der er interesante ... standby(2,5w-40w alt efter= =20 str=F8mforsyning)... t=E6ndt men ubelastede (30-60w typisk) ... og fuld=20 knald p=E5 med BurnInTest programmer (50w - 1-2-300W)

Men som sagt El-sparefonden er i gang med at lave den slags test, men=20 ene og alene med syn mod str=F8mforsyningen, da det er den som st=E5r for= =20 det st=F8reste tab. is=E6r Chieftech stinker.

--=20 VH Lars Molnit MZ ETZ 251 CDi Suzuki GSF 1200 S "

"

Reply to
Moller

Well, det er jo når den er slukket - altså strømforsyningen "tomgang" ligger på de 9 og 16 Watt!

Well, en 9watt energispare-pærer fortæller den 9/11watt på!

Det virker reelt nok! Men der er effektfaktoren også 1, og ikke 0.44 som den viser på computeren!

Mvh / Preben

Reply to
Preben Holm

Okay, anyone - forklar mig lige hvad formfaktor angiver og hvordan man regner på noget sådant?

Mvh / Preben

Reply to
Preben Holm

Hej alle

Tak for de gode svar!

Jeg skal dog lige nævne, at powerfactor faktisk er vist i displayet af IDELINE-måleren!

Mvh / Preben

Reply to
Preben Holm

Preben Holm skriver:

Et hurtigt forsøg: Sæt en boremaskine, eller andet der er drevet af en indutionsmotor og se så powerfactor på den.

At strømtrækket ikke er sinusformet. Et godt eksempel er en ensretter, hvor strømmen kun trækkes i toppen af hver periode.

Integral regning, eller også sampler man strøm og spænding hurtigt, ganger dem, summere dem.

Reply to
HKJ

Hvad burde effektfaktoren da ligge på?

Mvh / Preben

Reply to
Preben Holm

Ja ok, egentlig meget sigende ord. FORM *gg*

Ja, men nogen der kan forklare hvordan de "billige" effektmålere virker så?

[...]

Jeps, alt for indlysende, så det er ved at blive skiftet ud med "harmonisk strømtræk".

Jeg vil gætte på at de sampler, ganger og summere, men med en lav samplefrekvens.

Reply to
HKJ

"Preben Holm (slet YZKVF)" skriver:

En cosinus phi på under 0,9.

Idéline elmåleren viser meget forkert, og er måske ikke de 130 kroner værd. Fejlen kan godt være over en faktor 10. F.eks. viser den 22W på et apparat, som jeg ved bruger fra 1 - 2W (standby strøm). Strømforbruget ligger rundt regnet på

1W.

I stedet kan f.eks. anbefales f.eks. EKM 265.

Jeg mener at have set denne til lidt over 400 kroner, på tilbud.

Og normalt er prisen lidt under 500 kroner.

Der findes flere af god kvalitet på markedet. Brinck har også på en tidspunkt haft en energimåler for lidt under 500 kroner, og jeg mener den også var af god kvalitet (noget bedre end Idéline elmåleren).

Jeg tror, at Idéline måleren fungerer med en A/D konverter med dårlig nøjagtighed (under 10 bits - måske kun 8). Og det betyder, at specielt de lave områder måles meget forkert. Power factor går også næsten tabt på grund af den dårlige målenøjagtighed. Der er ikke noget auto-range kredsløb og den er derfor unøjagtig ved andet end meget store kæmpestrømme.

Normalt skal man have et auto-range kredsløb, for at få rimelig nøjagtighed, når man skal gange sinus kurven på, og få rimelige værdier. (Det er billigere end f.eks. 12 bit eller flere). F.eks. med three-state udgange, eller CMOS-switche, eller måske bare direkte 3-state udgange, såfremt at processoren er standby under måling laves autorange bare nemt. I databladene angives Idéline elmåleren til en nøjagtighed på ca. 1% - af fuld visning. Og det er 2000W, og dermed er nøjagtigheden ca. 20W. I praksis, er den derudover nogen procent forkert oveni, da den hellerikke er kalibreret. Måske er modstandene med 1% nøjagtighed, men det er mange andre fejl oveni på målenøjagtigheden. Der er ikke nogen kalibrering ud over det.

Af andre problemer har den et elendigt reset kredsløb, og man må forvente at skulle resette manuelt med reset knappen. Og efter noget tid, virker reset ikke mere. Batteriforbruget er stort, og den har ikke flash. Hvis den derfor ikke er direkte i stikkontakten må man forvente at skulle skifte kviksølvsbatterierne mindst en gang om måneden. Da den ikke har nogen flash, er der hverken gemt kalibrering, strømpris, eller andre oplysninger permanent.

Den betragtes som "under middel" og den dårligste blandt 5 testede i råd og resultater.

Det er bedre at lave en billig en selv.

Reply to
anonym