Ideer til motorstyrring

Jeg har en overfræser, motoren på den er jo med
kul og effekten er 730W (3,6A) den løber ubelastet
24.000 RPM.

Det kunne jeg godt tænke mig at bygge en hastigheds-
regulering til.

Nogen gode ideer til hvordan det gribes an ?

Max

Re: Ideer til motorstyrring
On Thu, 23 Sep 2010 14:50:24 +0200, "Max"

Jeg ville prøve den helt simple med en frekvensregulering, dur det så
fint, dur det ikke, så tilbage til tegnebrættet.

Hvis det er en universalmotor, dvs. at den kan køre på DC, så var
pulsbredemodulation en vej frem ?

En variant over dette på AC med et par halvbølger igemme og nogle
halvbølger i pause kan også forsøges, eksperimenter med antal igemmen
og ikke igemme og forholdet mellem disse.

Vær opmærksom på at du måske behøver ekstern køling til den via en
blæser.

/Hans

Re: Ideer til motorstyrring

Man kunne måske få nogle ide'er ved at se på hvordan en vaskemaskines
motorstyring er lavet.  Somregel er det en triacregulering med feedback fra
en lille tacko på motorakselen.

mvh
JBH

Re: Ideer til motorstyrring
Hej

Umidelbart ville jeg prøve med en simple Triac regulering ... (Lysdæmper til
induktiv belastning)

Jeg var selv i præcis den situation for et par år siden med min Bosch fræser

Det endte med denne til 299,- som kunne spændes op i min CNC

http://www.biltema.dk/da/vaerktoj/Elvarktoj/Frasemaskine/Overfraser-1200-W2 /

Hilsen Wiljan

Re: Ideer til motorstyrring
Skal det vE6%re selvbyg fra bunden ville jeg, ville jeg lave en triac
motorstyring vha U2008B

Re: Ideer til motorstyrring

Pulsbreddestyring med en triac som allerede foreslået eller måske en
passende stor vario-trafo, alternativt en passende stor transformator
med flere udtag med forskellig spænding.

Triac'en skulle i så fald bygges så den er hysterese-kompenseret -
JostyKit havde vist et eksempel i en af deres Anvendt Elektronik bøger.

Og husk så at støjdæmpe den triac passende for den laver nogle flanker
der kan støje ad #¤%& til på HF.

/Lars

Re: Ideer til motorstyrring

For mange E5%r siden lavede vi nogen pE5% arbejdet som var meget simple.
Fidusen ved dem er at de giver lidt mere gas nE5%r motoren belastes, sE5%
hastigheden holdes nogenlunde stabil.
Ulempen er at motoren gE5%r og lyder som en totakts benzinmotor ved lav
belastning, og motoren altsE5% har et ustabilt omdrejningstal. Det kan
gE5% ved en boremaskine, men ved en overfrE6%ser bliver det vel at se hvis
motoren svinger for meget i omdrejninger?

Hilsen Kim

Re: Ideer til motorstyrring

Jeg ville ikke gjøre det.
Poenget med en overfreser er fullt turtall.
Arne O

Re: Ideer til motorstyrring
Hej!

De fleste overfræsere kan da justeres i hastighed. Incl. min egen DeWalt.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Ideer til motorstyrring
jamen  ..hvorfor ikke kF8%be en overfrE6%ser til 198 i jemogfix ..pil
reguleringen ud og brug den sE5% pE5% den frE6%ser du har.. :)
alex

Site Timeline