Ideer til identifikation af sensore på uC

Hej,

jeg er igang med et projekt hvor der skal tilsluttes nogle forskellige
sensore (5-6 forskellige) til en mikrocontroller. Jeg kunne godt tænke
mig at mikrocontrolleren kunne identificere hvilken type sensor der var
tilsluttet på et givent tidspunkt på en simpel måde.

Hver sensor er tilsluttet via. 3 ledninger - +5V, Gnd samt raw. Raw er
sensorens output (0-5v).

Har I ikke en ide til hvordan jeg kan implementere det? Jeg regner ikke
med at sensorene kommer til at sluge mere end 200mA MAX, hvis det har
noget at sige.

På forhånd tak.

Mvh Jonas

Re: Ideer til identifikation af sensore på uC

Tilføj en ekstra leder og sæt en one-wire eeprom herpå. Så kan du lave
et id i den, der identificerer hvilken sensor det er. Afhængig af
hvilket stik du benytter kan det være du kan få EEPROMen til at være
inde i stikket.

F.eks. denne:
http://www.maxim-ic.com/datasheet/index.mvp/id/4272
http://search.digikey.com/scripts/dksearch/dksus.dll?vendor=0&keywords=ds2431

Der er vist noget med der er nogen der har patent på sådan en idé, så
vær varsom med at lave noget komercielt med det uden du har undersøgt
det nærmere.

- Lars,
der ikke har patenter

Re: Ideer til identifikation af sensore på uC

Hej Lars,

Det er en ide jeg har overvejet. PRoblemet er dog at jeg godt kunne
tænke mig at bruge 3.5mm jack stik og kabler til at forbinde sensorene
med microcontrolleren, da kablerne jo ingenting koster - derfor mit
behov for en 3-polet løsning.

Mvh Jonas

Re: Ideer til identifikation af sensore på uC

Pas på med stik der "ingenting koster" - der er ofte problemer med
forbindelsen, især ved meget svage strømme, og 3,5mm jackstik har ofte
problemer.
--
OV1A Jens

 Hard work has a future pay-off. Laziness pays off now!

Re: Ideer til identifikation af sensore på uC

3.5 mm jack stik fåes også med 4 poler

http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id11%7238

Bortset fra det, er jack stik ikke lige frem verdens bedste stik.

Du kan jo ud over en type id også have kalibreringsdata og andre
spændende ting for sensoren liggende i en EEPROM.

Nu har du jo ikke fortalt hvad det er for nogle sensore du påtænker at
arbejde med, så det er lidt svært at komme med andre idéer.

- Lars

Re: Ideer til identifikation af sensore på uC

Hej Lars,

ja jeg har ikke givet mange informationer. Systemet skal bruges til en
kameratrigger. Dvs. sensorene kan være en mikrofon, en fotodiode, en
kontakt el. lign - alle analoge.

Mvh Jonas

Re: Ideer til identifikation af sensore på uC

Så det du i virkeligheden har behov for er et digitalt signal ud fra
dine sensorer?

Hvad med at sætte en komperator el.lign. på udgangen som det første lige
efter dine sensorer. Derefter er det jo rent digitalt og så har du
næsten alle muligheder med at kunne både tale med en eeprom og
efterfølgende lade signallederen være ledig til at komperatoren kan
drive linien.

- Lars

Re: Ideer til identifikation af sensore på uC

Det lyder som at det på forhånd er givet at der er tale om analoge sensorer.
En måde kunne være at se på hvilken impedans de forskellige sensorer
viser når der pulseres med forsyningsspændingen eller sendes st dignal
ud på dataledningen.
En anden mulighed er at bygge lidt intelligens ind i sensorerne så de
kan identificere sig - lidt ala USB-standarden.

/Lars

Re: Ideer til identifikation af sensore på uC

Der findes en standard, der hedder TEDS (Transducer Electronic Data
Sheet), som er en eeprom, nogle data og nogle metoder, der indbygges i
analoge sensorer. Den kan evt dele stel med transduceren, og så tager
den kun eet ben. Husker jeg rigtigt, er den osse kommet ind under I3E 1451.

Jeg har brugt det ligt, men har haft en programmeur til at lave det grove.

Google ("teds load cell");