Ideer til hovedtelefonforstærker?

Hej!

Jeg leder efter lidt inspiration til en forstærker til mine
hovedtelefoner. Jeg kunne jo sagtens tage en opamp og smække et
effekttrin bagefter, men jeg vil gerne over i nogle mere eller mindre
diskrete løsninger. Er der nogle, som har lidt diagrammer, e.l., gerne
med gode forklaringer, så man kan lære lidt nyt og genopfriske den gamle
viden? Jeg synes at kunne huske, at jeg en gang har ment, at jeg har
troet, der var noget guf i et gammelt HF :-) Det var vist en forstærker
optimeret i forhold til TIM.

--
Sredna Neskirneh
acrh [at] stofanet [dot] dk

Re: Ideer til hovedtelefonforstærker?

Jeg har bygget en del hovedtelefonforstærkere, og den bedste
jeg kender er en klasse A konstruktion fra HF. De oprindelige
transistore der var brugt er desværre ikke tilgængelige mere,
men jeg har så bygget med mere almindelige typer, og jeg
har ikke konstateret forskelle i lyden. Jeg også tegnet nye
print til flere udgaver som du kan se på billedet. Jeg har
artiklen fra HF som PDF, den sender jeg gerne til dig.

http://www.sandcastle.dk/pages/3.htm
http://www.sandcastle.dk/pages/4.htm
http://www.sandcastle.dk/pages/HP-komplet-PCB2.htm
http://www.sandcastle.dk/pages/HP-komplet.htm
http://www.sandcastle.dk/pages/HP-komplet-smaadele.htm
http://www.sandcastle.dk/pages/Trafo-PCB.htm

Mvh Max

Re: Ideer til hovedtelefonforstærker?

Den vil jeg meget gerne have! Har du evt. også en liste, gamle -> nye typer?

Det ser ikke ringe ud. Hvilket program bruger du til at få de billeder
af print?

--
Sredna Neskirneh
acrh [at] stofanet [dot] dk

Re: Ideer til hovedtelefonforstærker?
Hej Sredna

De står på de medsendte diagrammer.

Print/diagrammer designer jeg i Circad, men tegningen er en 3D
model lavet i AutoCad.

Mvh Max

Re: Ideer til hovedtelefonforstærker?

Ok, der kan man bare se. Jeg tror ikke, jeg kommer i gang med
3D-tegninger af mine print :-)

--
Sredna Neskirneh
acrh [at] stofanet [dot] dk

Re: Ideer til hovedtelefonforstærker?
Hej Sredna

Nu ikke så nervøs, der findes efterhånden mange printudlægnings-
programmer der kan danne 3D billeder og tegninger af de print
man designer, det gælder bl.a. Orcad, AutoTrax og en del små
gratis programmer kan også.

Mvh Max

Re: Ideer til hovedtelefonforstærker?

undskyld jeg forstyrer, men hvordan beregner man fx denne antenne:
http://www.sandcastle.dk/pages/LP-antenne.htm

har købt en som ligner meget.. en UHF Logaritmisk antenne

hvor kablet køres ud i spidsen, skærm monteret på nederste stand, og
inderleder på øverste. ser egenligt meget simpel ud?

Hvordan bygger man en forstærker til sådan en UHF antenne som kan køre på 5v
spænding?

Re: Ideer til hovedtelefonforstærker? [LP DA svar]

Hej Bjarke

Kig i trE5%den "logperiodic ant", i nntp:://dk.fritid.hamradio - startet =

10/01/06 1:10 - her er adresser med masser af informationsadresser.

Faktisk er en LPA en fraktal antenne, men antennen er faktisk opfundet20%
lang tid fF8%r ordet fraktal var defineret.

LPDA fE5%s i mange varianter - med dipoler, spiraler (cirkulE6%r20%
polarisation), standset ud af en plade, dipoler formet som "siksak"-rF8%r=
2E%

Rigtigt designet kan for selv smE5% bomlE6%ngder i forhold til bF8%lgelE6%
ngden20%
have et front to back-forhold pE5% 30-40dB.

mvh/Glenn

Re: Ideer til hovedtelefonforstærker?
Hej Bjarke

Selve beregningen er en større opgave, men der findes programmer
der kan klare det, jeg personlig bruger et Excel regneark der laver
alle beregningerne ud fra det frekvensområde og den forstærkning
man ønsker.

Generelt kan man sige at antenner jo er simple, problemet ligger oft
i at få dem lavet rent mekanisk så de holder.

Det kommer lidt an på om det skal være en bredbåndsforstærker
eller en afstemt forstærker. Men den letteste løsning er at bruge
en IC type der MMIC, en del af dem kan køre 5V og fungere op til
omkring 10GHz. Typer til 5V er bl.a. MAR-6, MAR-7, ERA-1,
ERA-2, ERA-3, GALI-1, GALI-2 og GALI-3. Du kan se et eksemplel
på MMIC forstærkere her:

http://www.sandcastle.dk/images/WideBand.jpg

http://www.sandcastle.dk/images/Wide-Band-Pre-Amp.jpg

http://www.sandcastle.dk/images/Wide-Band-Pre-Amp-mont.jpg

Mvh Max

Re: Ideer til hovedtelefonforstærker?

Der er dog et par uomtvistelige regler. Faler de ned i stormvejr, er de for
store. Falder de ikke ned i stormvejr, ja så er de altså for små.:-)
Karsten H. Jensen

Re: Ideer til hovedtelefonforstærker?
Hej Karsten

Det kaldes jo et paradoks :)

Men når det drejer sig om antenner kan man jo sige
med sikkerhed at størrelsen betyder noget :)

Mvh Max

Re: Ideer til hovedtelefonforstærker?

Jo da, Men er det ikke netop et af flere paradokser, der er
grundforudsætningen for at kunne kaldes eksperimenterende? Til trods herfor
er det nok ikke lige det mest fornuftige at stille sig lige under en
antenne, der er stor nok til at falde ned i stormvejr.
Karsten H. Jensen

Re: Ideer til hovedtelefonforstærker?
On Fri, 13 Jan 2006 19:50:54 +0100, Sredna Neskirneh

Inspiration er unødvendig.

http://focus.ti.com/docs/prod/productfolder.jhtml?genericPartNumber=TPA6120A2

Er simpelthen suveræn.

Re: Ideer til hovedtelefonforstærker?

Hvor kan den købes og til hvilken pris??

Søren

Re: Ideer til hovedtelefonforstærker?

Prøv at klik på samples.....

Re: Ideer til hovedtelefonforstærker?

Fint ide, er afsendt :-))

Søren

Re: Ideer til hovedtelefonforstærker?

Jeg skal love for, det ser godt ud! Er den til at skaffe i DK, evt. hvor
og til hvilken pris, ca.?

Jeg må nok bruge sådan en i første omgang - så har jeg da vist noget,
der virker, og så kan jeg rode med det diskrete bagefter (som et
læreprojekt).

--
Sredna Neskirneh
acrh [at] stofanet [dot] dk

Re: Ideer til hovedtelefonforstærker?
On Fri, 13 Jan 2006 22:52:09 +0100, Sredna Neskirneh

Jeg kender kun prisen i produktionskvantiteter.Og hvor den kan købes i
enkeltstyk ved jeg ikke.

Men den har ikke kun gode data, den spiller også godt. Støjniveauet er
NÆSTEN lige så lavt som noget af mit hjemmebryg, og mit hjemmebryg har
andre problemer såsom langt højere forvrængning mm.

Lav et stabilt kvasikomplementært udgangstrin, hold dig til relativt
lave impedanser og så få trin som muligt.

Re: Ideer til hovedtelefonforstærker?

Hmm, kvasikomplementært, skriver du? Hvorfor ikke almindeligt
komplementært, de to "halvdele" i et kvasikomplementært trin har da
forskellige egenskaber, så det alt andet lige bliver en nødløsning?
Stabilitetsproblemer?

En anden ting er indgamgstrinet, jeg er glad for differenstrin, men jeg
mangler noget viden om, hvilke egenskaber og parametre, man bør gå
efter. Der er noget med, at udgangsimpedansen fra sådan et trin er noget
høj, så det skal vel lige have en buffer?

Nogen, der kender til noget godt materiale, ikke kun "pædagogiske"
forklaringer, men gerne med lidt matematik også, så der er mulighed for
at regne lidt på det...

--
Sredna Neskirneh
acrh [at] stofanet [dot] dk

Re: Ideer til hovedtelefonforstærker?
On Sat, 14 Jan 2006 12:59:59 +0100, Sredna Neskirneh

Nej, det har mange fordele. Men der er da andre muligheder, det er
bare et godt sted at starte - du kan få mange kvaliteter for lille
indsats.

Jeps.

Det er også THE way to go.

Ja. Men se nu om det ikke kan kombineres med et kvasi udgangstrin.

Ikke noget jeg lige kan ryste ud af ærmet.

Site Timeline