Ideer til en fotofælde - Page 2

Re: Ideer til en fotofælde

Hej Niels

Jeg har arbejdet med sådan nogle lysgitre selv og de er rigtigt hurtige.
Men de er dyre, så der er basis for hjemmefusk her. Desuden er det
svært at sætte sådant et op midt oppe i luften og så bagefter at få
flagerdyrene til at flyve igennem.

Hygge,
Basse

Re: Ideer til en fotofælde

Hvad med at detektere dem med ultralydsmikrofoner?

Mvh. Uffe Ravn

Re: Ideer til en fotofælde

Hmm. Hvordan skulle man gøre det? Jeg har ikke forsøgt at
lytte til dem endnu.
Gad vide hvilket frekvensområde de egentligt snakker i.

Hygge,
Basse

Re: Ideer til en fotofælde

området 25-35 kilohertz
Det er vanskeligere å definere et begrenset område ved lyddetektering enn
med PIR, prinsippet blir det samme, sensorer som kan brukes er standard
ultralydkapsler (slike som var i TV-fjernstyringer i gode gamle dager)
Vær obs. på at det ikke er en jevn tone, både frekvens og amplitude
forandrer seg hele tiden

Re: Ideer til en fotofælde

Og endnu højere jvf. http://hypertextbook.com/facts/1998/JuanCancel.shtml

Med venlig hilsen Preben

Re: Ideer til en fotofælde
Hei

Hva med å modifisere et kamera/webkamera å bruke infrarød belysning ?
ev linux med webovervåkning (hvet ikke noe om hvor rask rspons det er her)

mvh
Johnny

Re: Ideer til en fotofælde

Og også dybere, for nogle arter. Nogle kan høres med det blotte øre.

Hvad med at sætte sådan en ultralyds-mike i en parabol, og placere denne ved
siden af kameraet? Så får man ekstra meget output i det øjeblik en mus
passerer. Og ved de bølgelængder behøver den ikke engang være ret stor.

Man kan også bare være hurtig på knappen, sådan tog jeg det her meget
charmerende billede af min dejlige k(v)æleslange.  ;-)
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/Zara/gab.jpg
"Kom og gi' mig et kys!", siger hun.  ;-P

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Ideer til en fotofælde

Jeg er klar over det, men jeg tenkte ikke å lage noen fullstendig avhandling
om emnet ;)
Den vesentlige energien ligger i det laveste frekvensområdet, så det er den
som er aktuell i den problemstillingen vi diskuterer her. Også apparatene
('bat-detectors') som brukes av flaggermusentusiastene for å skille de
forskjellige artene, nytter seg av informasjonen som ligger i den lavere
delen av spekteret.

Når det gjelder retningsfølsomme parabol mikrofoner, har jeg prøvd en
enklere løsning (som jeg så i en dansk (!)  radioblad for mange år siden) En
mikrifonkapsel med en bunt sugerør av varierende lengde montert foran
åpningen, denne løsningen gir en helt dramatisk retningseffekt.

Site Timeline