Ideer til en fotofælde

Hej allesammen,

Jeg overvejer hvordan jeg kan lave en fotofælde til flagermus.
Det kamera med blitz o.s.v. jeg vil bruge, kan fyres af med
både en kontakt og et TTL signal.

På gården hvor jeg bor er der en gudsvelsignelse af flagermus
og jeg kunne godt tænke mig at få nogle billeder af dem
flyvende.
Der er et særligt godt sted hvor de passerer forbi en lade,
sådan cirka 3 meter oppe i luften og 2-3 meter fra væggen.

Er der nogen der har ideer til hvordan man kan detektere
sådan nogle krabater når de flyver igennem eller tæt på
et punkt oppe i luften?

Hygge,
Basse

Re: Ideer til en fotofælde
Hej Basse

For mange år siden fiskede jeg ofte om aftenen på en åstrækning
hvor der var mange flagermus. Jeg fandt aldrig ud af om de fløj ind
i fiskesnøren eller de bed i den, men fakta er at der var en konstant
huggen i linen i det tidsrum hvor flagermusene jagede. Måske denne
iagtagelse kan dane basis for noget i dit tilfælde.

Mvh Max

Re: Ideer til en fotofælde

Når nu det er flagermus, kunne det være sjovt at lege med passiv
ultralydsdetektering.

Måske en registrering af dobblereffekten ved passage af en mikrofon?

Mvh. Uffe Ravn

Re: Ideer til en fotofælde
Hej Basse

Nu er de jo forøvrigt varmblodede, så en følsom PIR detektor
burde vel kunne se dem.

Mvh Max

Re: Ideer til en fotofælde

Jeg har brukt en PIR (fra en standard billig-lyskaster)
Mitt formål var å telle flaggermusene. For fotografering blir det nok litt
av en utfordring å plasere kamera og detektor på riktig måte hvis du skal ta
bilder i flukten.

Re: Ideer til en fotofælde

Etter å ha tenkt litt mer på problemet:
Hvis du bruker to stykk PIR (sammenkoblet), og fokuserer kameraet på
kryssingspunktet, blir det kanskje enklere å forutse hva slags bilder det
blir.

Re: Ideer til en fotofælde

Hej igen,

Ja, det bliver ikke let,  men ellers havde jeg jo heller
ikke bedt om hjælp til ideer fra jer, vel? ;-)

hmmm,  hvad hvis jeg hacker et par PIR følere, f.eks. et
par Jo-El PIR-følere. Sådan nogle har jeg liggende.

Hvis jeg lavede en slags linser af gamle kameradele, så
kunne jeg  lave et system med en føler på jorden der ser
op og en på væggen der ser til siden. Så kunne jeg måske
"definere" en firkant oppe i luften og bruge følernes
udgange i serie til at fyre kameraet af.

Gad vide hvor hurtige sådan nogle følere er... ??
Et problem er jo at kameraet selv har sådan cirka 40 ms
reaktionstid. (målt!)

Kom med mere drenge (og jenter). Det må kunne
lade sig gøre. Jeg har endnu ikke fundet noget på nettet
der ligner det her problem.

Hygge,
Basse

Re: Ideer til en fotofælde

PIR detektoren var rask nok til å telle musene. Jeg vet ikke hvor god ide
det er å sette linser foran?
Plaseringen av 'fellen' er nok der det er mest å hente. Et begrenset område
mellom et stort tre og en husvegg?
Flaggermus flyr også gjerne, og lavt, der det er en dam eller vannflate.

De lar seg også lokke mot insektimitasjoner, jeg brukte en liten modellmotor
med en propell på lang aksel, men det går sikkert å tenke ut noe mer
sofistikert.

Re: Ideer til en fotofælde

Hej Max og Ståle

Jo, de har fart på de flagerdyr :-)  Et hurtigt opslag på Google
gav følgende : http://www.bats.org.tw/lcc.htm
Afhængig af størrelse og vingefang så flyver de mellem
7.06 m/s og  2.98 m/s.  Og i.flg. den korte tekst så man vel
forvente en hastighed på ca. 5 m/s => ca 20 cm på 40 ms.

Kameraet er et Canon A-1 TTL kamera med motor og rigtig
film i. Det er et kamera jeg har haft brugt til andre fotofælder,
så jeg har bygget et hus til det så det kan sidde udendørs.
Det sidder med låst focus og med blitz'ene opladet.

Jeg har fundet de PIR følere frem til eksperimenter. Nu skal
jeg lige have målt reaktionstiden på dem.

Min ide med linser var at indsnævre området hvor kameraet
bliver aktiveret. Der er jo kun 36 billeder på en film, så der skal
være godt styr på hvor flagermusene er. Der skal også være
zoomet ind så de fylder noget i billedet. Jeg forestillede mig et
billedfelt på 60X100cm eller mindre. Hvis ellers jeg kan lave
udløseren  nøjagtig nok til det.

Jeg har før prøvet at lokke de små pirater tæt på, med kunstige
lokkemidler. Det der har virket bedst, er lyden af en natsværmer
afspillet på en kasettebåndoptager igennem en højtaler der var
hængt op i et træ. Lidt fusket at se til, men virkede fint.
Nu om dage ville man vel bruge en mp3-afspiller :-)

Hygge,
Basse

Re: Ideer til en fotofælde
Hej Basse

En natsværmer kan vel imiteres af en tonegenerator, det er vel
vingeslagsfrekvensen Flakse kan høre.

Mvh Max

Re: Ideer til en fotofælde

Det kan nemt hænde at den forsinkelse bliver dit største
problem, Flakse bevæger sig jo langt på den tid, er det
ikke noget der kan reduceres hvis du bruger låst fokus
og blænde ?

Mvh Max

Re: Ideer til en fotofælde

Og så den humoristiske:

Det kræver en rader, lidt styring, solfilm, en rød bliz, og en pensioneret
flagermusefanger på gule plader.

 Jeg har hørt at conceptet skulle være ret indbringende.

Men hvilken valuta skal flagermusene betale bøderne med?

Mvh. Uffe Ravn

Re: Ideer til en fotofælde
Hej Uffe

Indelysende, Gotham City Dollars :)

Mvh Max

Re: Ideer til en fotofælde
LOL :-)

Godt gået drenge

Hygge,
Basse

Re: Ideer til en fotofælde

Hvorfor ikke blot tage en stribe billeder, når de kommer flyvende? Du
kan lokke dem til at flyve, når det passer dig, ved at kaste små
genstande op i luften (fx. mindre kogler)

Re: Ideer til en fotofælde

Jeg har prøvet, bare at skyde løs. Det kostede en hylens masse film
uden at jeg fik noget godt ud af det. Mit digital kamera dur ikke til den
slags, det er simpelthen for langsomt. Så der skal rigtige (dyre) film til.

Noget andet er at, med mindre man bruger en vidvinkel så får man
dem ikke med på billedet overhovedet. Det går stærkt når de kommer
forbi. Når man så bruger en vidvinkel så får man bare en lille klat på
negativet der ikke kan forstørres til noget ordentligt.

Enten skal der bruges rigtig mange film eller også der skal laves en
foto fælde er det jeg er kommet frem til.

Hygge,
Basse

Re: Ideer til en fotofælde

Hvad med at bruge en ordentlig digitalt kamera? Det er mindst lige så
hurtigt som film.

Prøv med en optisk barrierre, den er hurtig.

Re: Ideer til en fotofælde

Jeg har ikke råd til et ordentligt digi-kamera, indtil videre må jeg nøjes
med med et Olympus E10. Til dagslysopgaver er det ikke så ringe endda.
Men til natfoto med  blitz er det ringe. Reaktionstiden er omkring 110 ms
på sådan et og der er også problemer med ISO-støj på den fuldstændigt
sorte baggrund.
Canon A1eren med Kodak Ektachrome er digikameraet fuldstændigt
overlegent til natbilleder.

hygge,
Basse

Re: Ideer til en fotofælde

Mon et "gitter" af infrarøde stråler i hver enden af indflyvningsområdet kan
bruges?

Afstanden fra gitteret til kameraet afpasses efter indflyvningshastigheden
og kameraets forsinkelse.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Ideer til en fotofælde
Hej

Der findes faktisk nogle færdige "gitre" med infrarødt lys. Dem jeg
kender til kan dække f.eks. 1,8 m x 4 m med en reaktionstid på ca. 50
ms. De bruges i porte og elevatorer. Måske det var noget ?

Niels