Ide til reparation af Yamaha forstærker..

Jeg har en Yamaha Natural Sound AX 500, som har nogle underlige
problemer.

Dels er den ene phonoindgang død, men den bruges alligevel ikke.

En sjælden gang i mellem begynder forstærkeren at brumme slemt, men
efter et lille dask holder den op igen.

Men hovedproblemet er, at den ikke spille ens i begge kanaler.
Mellemtonen er markant højere i venstre, mens bassen er for lav.
Samtidigt lyder det en smule "underligt", uden at jeg kan forklare det
bedre. Man skal dog lytte godt efter.

Det sker tilsyneladende i effektforstærkeren, fordi der er ingen
problemer i hovedtelefon udgangen, ligesom der heller ikke er
problemer hvis jeg tager signalet fra forforstærker out eller tape
out?

Nogen som har en ide til, hvad det kan være? Lytterne?

Er der nogen, som evt har et diagram til denne fætter?

Claus

Re: Ide til reparation af Yamaha forstærker..
Kan være en løs forbindelse, eller en smadret indgang (op-amp ?)

Løs forbindelse, efterlod

Forvrænger den i den kanal med megen mellemtone ? Det lyder som om
udgangstrinnet ikke kører korrekt.

Næppe

Næh, det får du i første omgang ikke brug for,slet ikke når den ene kanal
virker for så har du noget at sammenligne med.

mvh
JBH

Re: Ide til reparation af Yamaha forstærker..

Det er helt sikkert en smadret oamp, men det er ligemeget, jeg har
ingen grammofon

Nej, der er igen forvrængning overhovedet, lyden er bare ikke ens. Jeg
har lavet en mono cd med hvidstøj, og der kan man tydeligt høre
forskellen. Jeg har naturligvis prøvet at bytte om på højtalerene og
også prøvet med andre højtalere.

Desværre har jeg kun måleudstyr til linjesignaler, så jeg har ingen
mulighed for at måle på en højtalerudgang.

Begge kanaler og alle andre indgange  virker.

Claus

Site Timeline