ide til diagramsymbol på batteriomskifter

Hejsa

Er der nogen, som har en ide til at lave et diagramsymbol til følgende
simple batteriomskifter:

Det er en almindelig omskifter mellem to batterier. I stilling 1 forbruges
på bat. 1 og i stilling 2 forbruges på bat. 3. I stilling 3 kobles
batterierne sammen og der forbruges naturligvis på begge. Desuden er den en
off stilling.

Det er en drejeomskifter...

Hvordan laver man et diagramsymbol på sådan en fætter, uden at det kan
misforstås, at der er et punkt, hvor batterierne er permanent sammenkoblet?

Omskifteren er simpel nok :-)

Som jeg umiddelbart ser det, skal det laves med en pil, der har to ender,
men hvordan laves det pænt og enkelt?

Claus

Re: ide til diagramsymbol på batteriomskifter

Plejer man ikke at gøre det ved at lave to separate
drejeomskiftersymboler som man forbinder med en stiplet linie for at
vise at de er koblet?

Noget i stil med det her:
http://dion.swamp.dk/pics/misc/batterisymbol.jpeg

Re: ide til diagramsymbol på batteriomskifter
Flemming Frandsen skriblede og skrablede følgende:

Jeg ved det ikke, jeg er ikke før stødt på sådan een i et diagram...

Det ligner også det, jeg lagde ud med. Problemet er bare, at det fylder og
ser ret kompliceret ud i et ellers ret simpelt diagram. Men jeg har brugt
denne, den er måske ikke korrekt, men i det mindste nogenlunde nem at forstå
for folk, der ikke normalt læser diagrammer.

www.tersgov.dk/omskifter.jpg

Claus

Re: ide til diagramsymbol på batteriomskifter
Claus Tersgov skrev:

Hej Claus,

forstå

Hvis jeg kigger på dit diagram, ser det for mig ud som om bat.1 og bat.2 er
kortsluttede
og at din omskifter også fungerer som en kortslutning, dog forstår jeg det
som en seriekobling
af bat.1 og bat. 2 når den drejes helt til højre.

Jeg ville nok gå efter noget der lignede Flemmings diagram en hel del.

Ang. de stiplede linier, mener jeg at være ret sikker på at de f.eks kan
vise en omskifter med
flere dæk, så kan man ved hjælp at de stiplede linier vise at omskifterne
"drejes sammen"
Dette kan være ret praktisk da man så f.eks. kan tegne en dæk i hver side af
et diagram
og så ved hjælp af en stiplet linie vise at de hører sammen i samme
omskifter.

Mvh
Gert K.

Re: ide til diagramsymbol på batteriomskifter

"Claus Tersgov"
.

Til gengæld er den nærmest uforstaalig, naar man er vant til diagrammer.

Koblingen er desuden "farlig". Man bør ikke parallelkoble batterier, der
ikke er ens opladede. Der kan løbe meget store strømme hvis det ene er tomt
og det andet er fuldt opladet. I det mindste bør der være sikringer i serie
med hvert batteri.

mvh Aage

Re: ide til diagramsymbol på batteriomskifter
Aage Andersen skriblede og skrablede følgende:

Sådan er omskifteren konstrueret. Den kan klare strøm op til 400A, så den er
altså godkendt til det. Det er lige præcis det, der er formålet med
omskifteren.

Det har da fungeret i både i snart 50 år eller mere :-)

Claus

Re: ide til diagramsymbol på batteriomskifter

I bedste fald meget misvisende.

Det har jeg ALDRIG set eller hørt om, sikringerne sidder altid efter
batterivælgeren. Det er en ganske almindelig mulighed i skibe, så man har
mulighed for at starte på forbrugsbatterierne hvis startbatterierne er kørt
flade.

    Kimjand

Re: ide til diagramsymbol på batteriomskifter
Kim Johan Andersson skriblede og skrablede følgende:

Der er slet ikke ingen hovedsikring i dette og mange lignende kredsløb.
Dybest set har den ingen funktion, fordi den skal være så stor, at den kan
trække både gløderør og starter en frostfyldt vinterdag. Og da starteren
nemt kortvarigt kan trække 1000-2000 watt, så er der ingen grund til at
sætte en sikring mellem eller efter batterierne.

Men der er naturligvis sikringer i fordelingspanelet og før evt. anskerspil,
bovpropel osv...

Claus

Re: ide til diagramsymbol på batteriomskifter

Nu skrev jeg ikke noget om hvor starteren normalt er forbundet, men jeg har
aldrig set sikringer i den sammenhæng, sikring af 2kW på 12V er langt fra en
umulighed, men det er åbenbart ikke en praktisk fordel i den brug, der er ikke
nogen særlig sandsynlighed for kortslutning. Invertere og des lige har normalt
en sikring.
Batterivælgeren er normalt den omskifter der vælger forsyningen til
forbrugstavlen, med mulighed for at parallelkoble de to batterisæt. Men man kan
jo lave det som man vil, i hvert fald i små lystbåde... Jeg kan selvfølgelig
også huske forkert, det er noget tid siden jeg har set den slags.
Men det ændrer stadig ikke på det noget tvivlsomme symbol.

    Kimjand

Re: ide til diagramsymbol på batteriomskifter
Aage Andersen skriblede og skrablede følgende:

Hvad skulle den sikring forhindre?

Hvis kablerne er dimensioneret korrekt, og hvis det ene batteri kan levere
strømmen, hvad er så problemet?

Hvordan vil du få den ene batterigruppe til at trække mere strøm end det
andet batteri kan levere?

Claus

Site Timeline