Ide til at måle tomgangsstrøm - Page 3

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm
On Mon, 26 Jun 2006 00:33:24 +0200, "Uffe Ravn"

Jah - men hvis nyttestrømmen er _meget_ større end tomgangsstrømmen
bliver det svært. CMRR på 60dB+ er ikke banalt i real life

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Hej Ole

Kig f.eks. i disse:

"Class B in a new class", Mike J. Renardson, side 274-omkring 277,278,
April 1998, Electronic World.
Citat: "...My new idea involves using one half of the class-B output
stage as a feedforward error correction amplifier for the other half. It
may seem surprising that this is possible, because in class-B each half
is normally switched off for most of one half-cycle...In this circuit,
however, one side can remain in class-A throughout the whole signal
cycle..."

-

"Audio power with a new loop", Marcel van de Gevel, side 140-143,
february 1996, Electronic World.
Citat: "...Quiescent current is about 100mA. When the current through
one output device is large, current through the other device is still
45mA, indicating that my amplifier is clearly a non-switching type..."

mvh/Glenn

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Jeg må på biblioteket.

Takker.

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Eller lad dig inspirere af Quad303/Sentec PA8 løsningen. Der behøves ikke
termisk kobling mellem udgangstransistorerne og biaskredsløbet.

mvh
Orla

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm
On Mon, 26 Jun 2006 22:45:04 +0200, "Orla Pedersen"

Hmmm - findes der diagramudsnit?

Har forøvrigt måttet konstatere at tomgangsstrømme større end 1mA gør
at mit s/n falder hurtigt. Støjgulvet stiger ca. 6dB fra 1 til 10mA.
Og så rammer jeg "loftet" ved 150nV - så jeg må hellere holde min
tomgangsstrøm i området 100uA-1mA

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

 - Hvor er vi henne i frekvens???

Noget "3-polet Wienerbro" med strømtrafo'er til hhv. Out minus positiv E
strøm, Out minus Negativ E Strøm, og din reference på de / den sidste fase,
så får du flyttet nul'punktet i retning af dit træk uanset om det går pos
eller neg, og kan regulere derfra??

Men kræver selvfølgelig er frekvensområde du kan få strømtrafo'er til...

Lars / Viborg

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

  Hvis du er så godt med så gider du måske forklare mig hvad Ole mener?
  Jeg har konstrueret udgangsforstærkere siden 70´erne og jeg mangler stadig
en forklaring!

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

stadig

Det var måske dig der konstruerede Mape i halvfjerdserne, for det ville
forklare din uforståenhed ;-) Nå ingen grund til at fortsætte spydighederne.
Ole vil sikre sig, at hver eneste signalpassage gennem 0 oplever den samme
"grad" af klasse a. Kun derved sikres samme mængde forvrængning for
dynamiske signaler, og samme støjbidrag i 0 gennemgangen.

Det er sådan nogle parametre som kan have megen indflydelse på performance,
men som typisk glemmes af designeren.

mvh
Orla

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

   Hvad?????
   Er det her "gibberish" eller hvad???

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Nej, det er ret tæt på. Jeg vil gerne sikre en _minimal_
tomgangsstrøm, helst stabilt. Udgangstrinnet skal ikke være
"superHIFI" men heller ikke ren klasse B. Og trinnet vil typisk
arbejde med signal i klassen mW, men kan i korte perioder (sekunder)
aflevere 5W peak. Da der ikke er køleplade af betydning kan
temperaturen stige voldsomt, og hurtigt, i udgangstransistorerne.
Dette må ikke medføre at der sker "thermal runaway".

Var det bedre? Eller er jeg stadig for dårlig til at forklare?

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Selvfølgelig er der tomgangsstrøm når signalet befinder sig i A-området af
A/B forstærkeren, og der passerer signalet ved hver eneste polaritetsskift.

Orla
Re: Ide til at måle tomgangsstrøm
On Mon, 26 Jun 2006 23:30:04 +0200, "Lars Nielsen"

100Hz-10KHz

Strømtrafoer - nej, ellers tak. Men et-eller-andet Wienbro var måske
en ide. Jeg skal tegne.

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Argh, ikke lige for hånden. Quad er quasi, og Sentec symmetrisk. Begge
bygger på at udgangs, driver, og predriver alle "trækker" over en fælles
"emittermodstand". Derved er det den termisk ubelastede predriver, der hele
tiden styrer tomgangsstrømmen over den fælles emittermodstand. Predriveren
kompenceres med en passende diode i "nærheden", (i Sentec adskillige cm.
afstand). Sentec'en kan stå klokkestabilt på 5 mA uanset belastning. Quad'en
skal stå noget højere.

Orla
Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

   Undskyld! Men hvis man har tænkt sig at bidrage ekstraordinært indenfor
audiometri havde man så tænkt sig at svarene var at finde i denne
nyhedsgruppe? Reverender talt?

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Hvorfor ikke?

Det gik da meget godt.Ikke en direkte løsning, men et par ideer ;-)

Site Timeline