Ide til at måle tomgangsstrøm

Sidder med et problem der er ved at drive mig til vanvid. Der er
sikkert et simpelt svar.

Jeg ønsker at måle og styre tomgangsstrømmen PRÆCIST i et banalt
klasse AB udgangstrin, med fælles emitter og 1 Ohm emittermodstande.
At måle tomgangsstrømmen uden signal er banalt, men hvordan holder man
styr på den i drift, uden at komme ud i ekstremt komplicerede
kredsløb?

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Måler i 0-gennemgangene, det er kun "almindeligt" kompliceret  :-|

Orla
Re: Ide til at måle tomgangsstrøm
On Sun, 25 Jun 2006 21:43:16 +0200, "Orla Pedersen"

Jaeh, men det kræver faktisk at mlåtiden skal gå mod nul for ikke at
blive påvirket. Jeg har selv haft tanken.

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Og håb på at belastningen ikke har lidt fasedrej.

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Det kan jeg sagtens håndtere. Jeg ønsker KUN at måle tomgangsstrømmen,
de strømme der går i emittermodstandende pga. nyttesignal skal blot
IKKE medregnes, i hvert tilfælde kun marginalt.

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Har du drukket af natpotten ?

(Der er slet ikke nogen "tomgangsstrøm" (hvilestrøm) når en forstærker
er i drift)

Du kan måske holde snor i be forspændingerne - men nok ikke meget
andet.

Hvis ikke jeg er blevet dybt go'nat i roen, styrer man jo
hvilestrømmen ved at lægge de 2 baser mere eller mindre sammen - denne
"afstand" skulel da gerne forblive den samme, uanset hvilket
spændingssving der ligger på udgangen.

Når forstærkeren pumper 25Amp ud, skulle der jo gerne ligge 25 volt
over emittermodstanden

Hmmmm...  jeg får snart hovedpine ;)

--
snipped-for-privacy@stevns.net
(Nu også med Pygmæ-ambulance.... næsten)

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Jo, ved små udstyringer, lad os sige +/-  10uA-1mA ud af forstærkeren.

Men påvirkes bl.a. af temperaturen.

25 A kommer ikke på tale, nærmere 250mA - max. - udstyret er til
målebrug.Tomgangsstrømmen vil jeg gerne holde på ca. 0,1-1mA, det
dækker behovet. Men hvordan måler jeg det i drift?

Fisk.

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Uden at have den store ledbevogtereksamen, er hvilestrømmen ikke - eller
rettere 0-punktet styret ved en differentalforstærker i indgangen. Skulle
den heller ikke have indflydelse på temperaturstabiliten?
Karsten H. Jensen

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Noget med en integratorkobling? Uden at jeg selv lige er helt sikker.

--
Gandhi
Where would we be without rhetorical questions?

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Ja. Netop - man skal udbalancere strømmene i emittermodstandende med
et integrationsled.

Men de versioner jeg har tegnet er alle faldet igennem når jeg
nærkigger kredsløbet.

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Jeg tE6%nker bare hF8%jt;  mE5%l spE6%ndingen over hver af de to emitter
modstande og20%
vE6%lg den mindste?20%

-Lasse

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Ja - men to problemer:

1: ved udstyringer med strømme over tomgangsstrømmen vil den ene strøm
være 0, og så vil tomgangsstrømmen stige ved større udstyringer,
formentlig ukontrolleret.

2: Kredsløbet bliver ikke banalt.

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Det er svært.

Du kan sådan set kun måle i nulgennemgang, eller rettere i området, hvor
der trækkes tomgangsstrøm (spændingssving mindre end forspændingen af
udgangstrinnet, i dit tilfælde 2x1mVpp (1mA/1ohm).

Ellers skal du til at modkoble med spændingen på udgangssignalet -  men
igen kan du kun få en måling når trinnet er inden for 0
gennemgangsfeltet.

Hvad skal du bruge til at måle med ?

Du skal måle spændingen over emittermodstandende og kun gemme
minimumsværdier hen over eksempelvis 10 periodetider på den lavest
forekommende frekvens (jeps, der røg jeg i en uc :-)

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm
On Sun, 25 Jun 2006 23:36:09 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Det skal være simpelt.

Ideen er at forbedre et eksisterende kredsløb som kører ren klasse B,
men som har nogle helt formidable egenskaber ellers.

Dybest set er det kun en buffer, men dynamikområdet er ekstremt og
forvrængningen er ultralav, undtagen ved udstyring over -30dB fra max.
out.

Jeg har en manuelt kontrolleret udgave der virker.

Det er ikke simpelt.

Jeg ønsker noget der er analogt, en/to OPAMPs +
modstande/kondensatorer.

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Og du _skal_ kende tomgangsstrømmen ?

Jeg ved det.

Så kommer du til at skulle lave nulgenenmgangsmålinger og buffering af
måleværdierne.

Skal den kunne regulere på strømmen ?

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm
On Sun, 25 Jun 2006 23:56:31 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Nej, men holde den over 0 og under 10mA (ABSOLUT worstcase)

Det bliver ikke analogt og med max. 2 opamps.

Og jeg vil slet ikke tænke på at blande digital signalbehandling
sammen med analoge signaler i sub-uV området.

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

nogen gode ideer her?: http://www.tubecad.com/2005/April/blog0044.htm
en diode spE6%nding som reference er nok lige rigeligt med 1 ohms
modstande :)

-Lasse

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Damn, den ville jeg også have foreslået 8)

    Mvh
        Kimjand

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Okay, så er det jo blot er spørgsmål om at bygge trinnet med en kendt
spændinggsreference mellem basisbenene. Gerne en reference der har
modsat temepraturkofficient end udgangstransistorene.

Hvie jeg ikek tager meget fejl, her en LED den karakteristik....

Netop.

Klart......

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm
On Mon, 26 Jun 2006 07:28:41 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Jow - men jeg risikerer at temperaturen stiger hurtigt i
udgangstransistorerne, ingen mulighed for seriøs termisk kobling.

Så er det ikke vejen at gå.

Men der er nogen der HAR lavet det. Desværre har de stoppet det ind i
en IC, og har strømbegrænset udgangen til  under 100mA. Havde jeg bare
600mA peak var jeg glad.

Site Timeline